Het was m’n dagje niet.

Maandag is mijn vrije dag. Maar die ‘vrije’ dag verloopt soms drukker en stressvoller dan een werkdag. Zoals vandaag.

  • Om 8u45 thuiskomen na de 2 oudsten op school gedropt te hebben en plots beseffen dat de huissleutel nog in huis ligt. Inde gang op het schoenenkastje. En dat we van die deuren hebben die meteen in het slot vallen. Gevloekt heb ik! Pas om 10u konden we onze redster in nood (lees: mijn mama) verwachten. Waarvoor nogmaals een dikke merci!  Meer dan een uur tijd vullen zonder auto (autosleutels hangen aan de huissleutels) en zonder cafeetje of brasserietje in de buurt, hoe doe je dat? Paar keer het straatje over en weer lopen met Lena in de buggy. Heel even het straatje over en weer lopen met een stappende Lena die al gauw wil gepakt worden en die nadien niet meer in de buggy wil (lees: hysterisch brullen en stijf als een plank). Ik heb zelfs in de buurt materiaal gezocht om het slot proberen open te wrikken. Wat niet meteen een van mijn beste ideeën ooit was, maar goed. Rond 9u30 besloot ik dan om terug naar de school te stappen omdat het toch wat fris werd (ge-luk-kig regende het niet!), omdat het voor wat afleiding voor een zeurende Lena zou kunnen zorgen, omdat ik hoopte op een tasje warme koffie en omdat ik dringend moest plassen. Enfin, eind goed al goed. Om 10u15 konden we eindelijk weer binnen. Wehey!
    Dat het me niet meer zal overkomen? Ik vrees van wel. Het was namelijk nog maar van begin februari geleden dat ik Lena en mezelf buitensloot. En het zal echt niet de laatste keer zijn…
  • Toen we in de refter van de school aan het wachten waren, kwam Marie net met haar klas in de refter om hun fruit op te eten. In begin was ze heel verrast, verward en enthousiast om ons te zien. Maar toen ze besefte dat ik ook weer meteen weg ging, begon ze hartverscheurend te wenen: “Ik wil bij mama blijjjjjjjjjjven!”. Mijn mama was toen net gearriveerd dus “gelukkig” konden we ons snel uit de voeten maken na een dikke kus en knuffel van Marie. En mijn tranen een beetje verbijtend…
    Achteraf hoorde ik (en wist ik ook wel…) dat het wenen heel snel over was.
  • Met een uur vertraging vertrokken Lena en ik naar de Colruyt. Meestal doe ik Collect&Go, snel en gemakkelijk. Net vandaag toevallig niet uiteraard. En ook al was ze dood- en doodmoe (ze zit in een sprongetje de laatste dagen en is nogal humeurig, lastig en snel moe), ze hield zich superflink, de schat. Zolang ze iets had om te eten althans. En haar tuut en Konijn. En zolang ze uit colère haar hoofd niet boos tegen de winkelkar stoot. En zolang ik en de meneer aan de kassa van de Colruyt haar niet dwongen en forceerden om opnieuw in het stoeltje van de winkelkar te zitten. Veruit het enige nadeel aan het Colruyt kassa-systeem trouwens: ge moet uw kind even uit de kar halen en nadien weer in een andere kar, maar dat is dikke miserie als ze eigenlijk al een half uur gepakt willen worden…
  • Haar hoofd kreeg deze morgen ook al een ferme bonk te verduren. Ze liep met haar handen vol ik-weet-niet-wat-allemaal, struikelde, kon de val niet breken met haar handjes en viel dus vól met haar voorhoofd tegen de stenen vloer. Gebleit uiteraard. En een dik rood ei op haar hoofd.
  • Om 11u 45 thuisgekomen, Lena snel laten eten en in bed gezwierd. Zelf eten gemaakt en dan: 2 uurtjes rust!
  • Om 15u30 de oudste twee trezekes gaan halen en meteen doorgereden naar de kapper om Nora haar haar een beetje te laten bijknippen. Met de drie spookskes naar de kapper. Gelukkig had ik genoeg omkoopvoedsel bij: lekstokken, koeken en Jip en Janneke-snoepjes. Maar dat was allemaal niet nodig (behalve de lekstokken dan), want ze waren ongelofelijk flink! Wat niet van de kapster kon gezegd worden. Nauwelijks een goeiedag, geen enkel lachje of geruststellend woordje voor Nora . Maar echt niets he. Integendeel, als ze soms instructies moest geven, klonk het heel bot. Maar dé druppel was toch toen ze plots half geshockeerd verkondigde dat ik wel dringend haar haar moet behandelen tegen luizen. Say what!? “Ehm, neen hoor. Ze is 2 weken geleden wel behandeld tegen luizen, maar ze zijn allemaal weg. Je ziet enkel nog witte DODE neten in haar haar die er vanzelf gaan uitgroeien.” Waarop de kapster geïrriteerd repliceerde: “Ja, maar je weet nooit, er kunnen daar wel nog levende luizen in zitten. Ge moet die daar allemaal uit doen.” En ik nog geïrriteerder: “Ik ben zelf arts en ik kan u verzekeren dat in die witte dingetjes echt geen luizen meer zitten. En dat die er niet zomaar uit te halen zijn want dat die niet blijven zitten in een luizenkam.”
    “Dan moet ge een fijn kammeke gebruiken.”
    “Ehm, een luizenkam ìs al een heel fijn kammeke…” “
    Jamaja, je hebt geluk. Een andere kapper zou er nu al niet meer aan begonnen zijn.”
    “Tja, ik kan u alleszins verzekeren dat ze voldoende behandeld is en ze geen levende luizen en neten meer heeft.”
    En toen nog grotere stilte dan ervoor. En nog minder goesting om mijn dochter haar haar te knippen. En nog een langer gezicht.
    Echt, het lef! Akkoord dat kappers niet enthousiast zijn om haar te knippen waar luizen en levende neten in zitten. Maar ik zweer het u, het waren enkel witte dode neten die al 5cm ver van de hoofdhuid zaten. Verder niets levends in haar haar. Anders zou mevrouw de kapster het zéker en vast wel gespot hebben en ermee staan zwieren hebben onder mijn neus.
    Als kapster zou je toch verwachten dat ze wéét dat in witte dode neten geen luizen meer zitten en er ook niet plots kunnen groeien? Ik word daar een beetje kwaad van. En ik word ook kwaad van bijna 12€ te moeten betalen voor een knipbeurt waar nauwelijks iets van te zien is, met een lang gezicht waar enkel dommigheid uit komt zonder een greintje (kind)vriendelijkheid. En dan heb ik het niet over een snoepje of glittertjes in het haar of een speciale kinderschort, maar gewoon over “hallo” zeggen, eens lachen, een knipoogje, één keer zeggen dat ze het goed doet. Is dat echt teveel gevraagd?
  • Thuis was het de gebruikelijke avondrush voor het slapen gaan. Waarbij Nora en Marie – alweer – flink meewerkten. Lena daarentegen. Een sprongetje, zoals ik al zei. Vooral aan tafel is het zenuwslopend. Niet in haar stoel willen zitten, maar op de schoot. Álles op haar boterham willen, maar dan toch niet. Beker melk nemen, op de grond gooien en huilen omdat haar beker weg is. Alles wat op tafel ligt wil ze vastgrabbelen, ook als ze daarvoor uit haar stoel moet klimmen op de tafel. Zomaar beginnen krijsen en brullen.Om dan nadien plots beginnen te lachen en gekke bekken te trekken. Beetje labiel, ja.
  • Oh, en ook een dag dat niét goed begon na mijn weegschaal-moment in de badkamer. Maar ik steek het op mijn hormonale storm in mijn lijf door mijn Mirena-spiraal die mij na 6 maanden een beetje aan het teleurstellen is. En waardoor ik de laatste weken ook behoorlijk labiel loop. En ik ben dan zo een laf mietje dat niet naar de Weight Watchers bijeenkomst gaat omdat ze niet te hard wil geconfronteerd worden met het feit dat er waarschijnlijk + 0,5 kg ging genoteerd worden op haar fiche. Maar kijk, jullie weten het wel. Dat telt toch ook, niet? :)

Maar bon, het is nog een vrij softe rotdag. Er zijn veel ergere dingen die kunnen gebeuren. En het blijven grotendeels luxeklachten. Maar op mijn blog mag ik wel eens wat zagen, toch? :)

 

Explore posts in the same categories: Kleine Ergernissen, Lena, Mezelf, Nora, Vanallesennogwat, WW

10 reacties op “Het was m’n dagje niet.”

  1. Katrien Zegt:

    Aaaah jak! Dagen om snel te vergeten.
    En graaf u eens een putteke in den hof vlak naast dit of dat of ‘t geen waar ge uwe reservesleutel (in een kofferke) kunt verstoppen. Allee, ge zult daar toch wel een plaatske vinden ergens… Niet?

  2. miestaflet Zegt:

    Bij mij zijn ze als kind ooit eens beginnen knippen om halverwege niet meer te willen voort doen omdat er idd kleine bezoekers gespot werden. Drama, amai.

    Hopelijk straks een betere dag! En Katrien was me voor: reservesleutel op een onmogelijke plek: dat moet toch lukken!

  3. Julie Zegt:

    Bij ons ligt er een reservesleutel bij de creche, en we hebben die al meerdere keren nodig gehad…

  4. kientjes Zegt:

    Poeh, dat lucht op, niet?

  5. carine Zegt:

    van boertige, domme, ondeskundige reacties van kappers ken ik alles, je moet maar eens met een hoofdhuid vol psoriasis bij zo’n exemplaar belanden…. het doet in ieder geval uw zelfvertrouwen weinig deugd als ze (alles behalve subtiel en dus net iets te luid) u net niet vragen uwen stoel te verlaten en nooooooit meer terug te komen met zo nen ‘gevaarlijken’ uitslag. Ja er is nog veel werk in de kappersscholen, niet alleen voor de praktische vaarigheden en vakkennis, maar ook voor het aanleren of bijsturen van de menselijke kant van de zaak – zucht! oef ik ben mijn ei ook kwijt!

  6. Krientje Zegt:

    Natuurlijk mag je hier wel zagen. Dat lucht eens op, hé. Alles d’er af en hop naar de volgende dag…

  7. Jessie Zegt:

    Zeg zo grof van die kapster. Ik zou mij niet eens kunnen inhouden hebben denk ik ;-)

    Ik heb mij één keer buitengesloten toen ik zwanger was van Jools. In mijn pyjama (was een kijkje gaan nemen bij Sven op onze oprit waar hij een auto aan t verkopen was)…in putteke winter met héél veel sneeuw en écht ijskoud was het! Zelfde probleem: géén geld op zak. De sleutelmaker kon pas tegen de middag komen dus wij moesten kei lang wachten. Het frustrerende was dan onze bovenbuur thuis was, maar die haar bel was kapot, dus we konden haar niet bereiken! Uiteindelijk hebben wij sneeuwballen gemaakt en op naar de velux op het derde verdiep gegoid om haar aandacht te trekken. Ik dacht toen écht dat die baby doodgevroren zou zijn. Verschrikkelijk gewoon!

    En dat labiel zijn van Lena herken ik ook héél hard in Ellis. Die kan zo’n buien hebben dat we der niets van snappen hé. Super content en ineens kei hard brullen en haar hoofd draaien. Héél raar eigenlijk

  8. veerle Zegt:

    ‘t Kan alleen maar beter worden dus!

  9. fleurtijl Zegt:

    Ik moest lachen toen ik het verhaal van het kassa-systeem aan de Colruyt las… dit is zoooo herkenbaar! Ik heb wekelijks een peuter die plots heel enthousiast wordt omdat hij denkt ein-de-lijk gepakt te worden, om vervolgens heel boos te worden als hij merkt dat hij er onmiddellijk terug in moet…


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 49 andere volgers

