Kine

De bekkeninstabiliteit en de rugpijn zijn de laatste weken verergerd. Vorige week maandag ben ik dan toch naar de huisarts geweest – en al wie mij een beetje kent, weet dat het al serieus moet zijn eer ik zelf naar de dokter ga.

De diagnose vermoedde ik al (en is volledig verklaard door de kinesiste vandaag): door het te los worden van mijn rechter sacro-iliacaal gewricht (gewricht tussen heiligbeen en bekkenbeen) komt er spanning op de bilspier die op het bekkenbeen zit. Bij bepaalde bewegingen trekt mijn bilspier dat gewricht nog wat losser, komt die spier nog meer onder spanning wat gepaard gaat met een venijnige scherpe pijn die soms uitstraalt doordat zenuwen ook geprikkeld raken.

Rechtstaan vanuit zit en lig gaat enkel via steun en heel voorzichtig. Draaibewegingen en vooroverbuigen geven een stekende pijn en ’s nachts omdraaien in bed is een marteling, net zoals ’s nachts opstaan om naar het toilet te gaan. Gelukkig kan ik wel nog prima inslapen en doorslapen.

Kuisen of andere actieve huishoudelijke activiteiten zitten er momenteel dus niet in – niet dat ik dat heel erg vind natuurlijk. Gelukkig heb ik een ventje dat goed kan schuren! J

Waarvoor ik vooral naar de huisarts ging, was voor een voorschrift voor eventueel kinesitherapie. Enerzijds omdat pijn hebben niet zo leuk is, maar vooral om te maken dat de klachten tijdens de bevalling zo minimaal mogelijk zijn.

Vanavond dus voor de allereerste keer naar de kinesiste geweest. Eerst in detail nog eens mogen uitleggen wat er pijn doet en wanneer. Dan wat testjes om te achterhalen wat er precies mis is. En dan – zalig – een massage van de rechter bilspier.

Het enige wat kinesiste momenteel kan doen is symptoombestrijding: de spier in kwestie minder gespannen en verkrampt krijgen waardoor de pijn hopelijk ook wat minder wordt.

Om te zorgen dat de oorzaak van de pijn weg gaat, is het vooral belangrijk dat na de bevalling mijn bekken en ligamenten terug mooi op hun plaats komen.
Met andere woorden: veel spieroefeingen doen (buikspieren, bekkenbodemspieren enz) om al die dingen te verstevigen zodat gewrichten en spieren niet teveel belast geraken.

Buikspieroefeningen, here I come! (Hmmpf)

Advertenties
Explore posts in the same categories: Mezelf

2 reacties op “Kine”

  1. inge Says:

    Ik zou, als ik van jou was, eens naar een osteopaat bellen. Bel gewoon eens en vraag wat die man voor jou kan betekenen. Heel veel waarschijnlijk ;o)


  2. […] stappen. Pijnscheuten in schaambeen (uhuh…).  And me not like! Bij Marie had ik daar toch serieus last van. Enige geruststelling is dat bevallen een geweldige remedie is […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: