Marie – 8 weken

Volgende week is ons kleinste patat alweer 9 weken oftewel 2 maanden! Jaja, het gaat snel en ze verandert en groeit elke dag.

Dit zijn fotootjes toen ze ongeveer 8 weken was:

Uiterlijk lijkt ze absoluut niét op Nora. Bizar hoe twee zussen zo van elkaar kunnen verschillen.

Ik heb ook de indruk dat Marie een grotere gaat worden dan Nora. Qua lengte volgde Nora steeds de gemiddelde curve (nu ook nog), terwijl ik aan de kleren van Marie merk dat ze sneller lijkt te groeien. Sinds haar geboorte is ze niet meer gemeten dus ik weet nog niet zeker of mijn vermoeden ook klopt. 21 mei hebben we een afspraak bij Kind en Gezin.

Haar gewicht verloopt wel gelijkaardig: ze komt heel vlotjes bij. 10 dagen geleden woog ze 5 kg 420. Net zoals Nora zit ze rond de P90-97 wat gewicht betreft. Kloeke baby’s! :)

Verder doet ze het prima: ze drinkt en slaapt goed. Overdag drinkt ze om de 4 uur, ’s nachts slaapt ze nu al 8 uur door! Overdag slaapt ze rustig en heeft ze weinig last van buikkrampen. Sinds een week is ze ook al wat langer wakker tussen haar voedingen: een uur in plaats van 45 minuten…
De interesse in de mobiel is groot: ze kijkt gefascineerd en af en toe produceert ze een geluidje naar de draaiende beestjes. Lachen doet ze ook, maar ze is nog niet erg gul met haar lachjes. We moeten behoorlijk wat moeite doen voor ze haar lieve lachjes prijsgeeft.

Ik probeer constant te verlijken met Nora toen zij nog een baby was, maar ook al is het allemaal niet zo lang geleden, mijn geheugen laat me blijkbaar toch vaak in de steek. Ik herinner mij bijvoorbeeld niet meer of Nora op 2 maanden makkelijk lachte of niet, of ze na elke voeding last van krampjes had of niet, hoelang ze wakker was na een voeding enz.

Er zijn wel enkele grote verschillen, dingen die Marie Marie maken:
– Marie wordt kwaad en hysterisch als ze moe is of als ze uit haar slaap gehaald wordt of als ze niet kan slapen. Ze kan rustig liggen kijken naar haar mobiel en heel plots hysterisch beginnen wenen omdat ze zich moe voelt. Als we haar op haar buik leggen met tutje, komt ze tot rust en valt ze in slaap. Bovendien is dit ook veruit de enige houding waarin ze makkelijk in slaap valt. Tenzij soms op de arm (enkel als we tegelijkertijd rondlopen) of op de buik van mama of papa. Met als gevolg dat de maxi-cosi absoluut niet geliefd is als ze moe is en aangezien ze nog heel veel slaapt, is dit bijna altijd. Gelukkig valt ze in de maxi-cosi wel in slaap na enkele minuutjes autorijden. We merken ook dat ze het heel goed merkt als ze in een andere omgeving is waardoor ze ook weer moeilijker en onvaster slaapt. Nora daarentegen kon overal slapen als baby. (Dit veranderde bij Nora wel als ze wat ouder werd: in de buggy heeft ze nooit echt kunnen slapen.)
Momenteel is het dus nog lastig om met Marie op stap te gaan met de maxi-cosi (bvb. naar de winkel of op bezoek). Gelukkig is er de draagdoek waarin ze wel slaapt als een roosje!
– Marie is voorlopig absoluut nog geen waterrat. Haar een badje geven is een aanslag op onze trommelvliezen. Waarschijnlijk is dit het gevolg van het vorig puntje. Als we haar een bad willen geven, wil zij gewoon slapen en maakt ze zich heel (heel!) boos. We geven haar nu trouwens een badje na haar eten. In begin deden we het voor haar eten maar dat was zo mogelijk nog erger.
Inzepen vindt bijna geen enkel kind leuk, maar zelfs in het warme water blijft ze vaak hysterisch wenen. We moeten al veel geluk hebben als ze in het water een minuutje tot rust komt om dan nadien weer te beginnen wenen. Afdrogen is ook wenen, enkel als ze een bodytje aanheeft of wat gemasseerd wordt met bodylotion wordt ze rustiger. Jammer! Bij Nora was een badje geven pure ontspanning, zowel voor haar als voor ons. Vermoedelijk verbetert dit wel…
– Overdag is het een droombaby: eten, nog beetje wakker (in park of relax) en dan slapen tot volgende voeding. ’s Avonds heeft ze echter haar huiluurtje(s). Misschien wil ze dan het tekort aan lichaamscontact inhalen want ze kan dan enkel slapen als we ermee rondlopen op de arm. Ofwel heeft ze ’s avonds toch wat last van krampjes en kan ze daarom niet alleen inslapen. Voor ons geen probleem, alleen valt haar onrustig moment vaak samen met het drukste moment van onze dag: Nora die boterham eet, wij die moeten koken en eten, Nora die flesje krijgt, boekje leest en naar bed moet. Hectische momenten! Meestal is Marie in slaap gevallen even nadat Nora in bed ligt en slaapt ze verder in haar park tot haar laatste voeding waardoor we ’s avonds toch nog een rustmoment hebben. En ’s avonds moeten we eigenlijk niet meer opstaan (tenzij voor tutje). Dus we klagen niet!

Tijdens het voeden, heb ik vorige week iets schattigs ontdekt aan haar oortje… Kijk maar…

… Marie heeft een hartjes-oortje*! :)

*Ter verduidelijking: ter hoogte van dat klein stukje kraakbeen (waar ze tegenwoordig ook al piercings in schieten) in het midden van het oortje zie je een liggend hartje met de punt van het hartje naar links gericht. Zie je het? Zie je het?

Explore posts in the same categories: Marie, Ontwikkeling

5 reacties op “Marie – 8 weken”

  1. maaike Says:

    wat een leuk verslagje… het is idd echt moeilijk om alles te onthouden… merk dat hier ook. Zelfs kleine dingetjes van pakweg 4 maand geleden ben ik al vergeten!
    Geniet nog van jullie slaapgrage baby, zo eentje heb ik nooit gehad ;-)

  2. Isabel Says:

    Waw dat oortje! Heb ik nog nooit gezien, allez, eigenlijk nog nooit bij iemand op gelet.

    Ze is idd totaal anders dan Nora, nu valt het me meer op dan in het begin. Schattigheidsgraad is wel even hoog, amaai!

  3. lieselot Says:

    ik zie het! ik zie het! ik zie het! :)
    dat vind ik echt super, dat ‘hartjesoortje’ :D
    zo lief…
    vanaf nu ga ik op mensen hun oren letten :)
    xxx

  4. Loesz Says:

    Ter ere van de muggenzifterij; piercings worden niet geschoten, maar gestoken. Oorbellen schieten ze dan weer wel. En zooo tegenwoordig is dat ook weer niet, ik heb daar al een jaar of tien eentje steken :c)


  5. […] nog steeds hartjes-oortjes […]


Geef een reactie

