In de hoek

Vorige vrijdag was het de eerste keer. De eerste keer dat ik onze patat in de hoek gezet heb. Ze sloeg naar Marie* en na een waarschuwing bleef ze slaan dus hup, in de hoek!

Tot mijn grote verbazing bleef ze nog staan ook. Heel schuldbewust zelfs: handjes voor haar gezichtje, leunend tegen de muur en voetjes over elkaar (zie foto). Heel moeilijk om je serieus te houden, gelukkig kon ze me niet zién lachen.
Na tien secondjes begon ze heel klagerig te jengelen en mama te roepen. Wat ik totaal negeerde – zoals het in ‘de boekskes’ staat. Toen ze zich half omdraaide en voorzichtig een paar stappen opzijzette, zei ik heel streng “Blijven staan” en – ow my god – heel schuldbewust stapte ze terug naar haar hoekje, hoofdje in haar handjes en naar de muur gericht.

Ze zal dit waarschijnlijk al kennen van de crèche?

Na een minuutje heb ik haar – zoals in ‘de boekskes’ staat – uitgelegd waarom ze in de hoek staat en gevraagd of ze het niet meer zal doen (en ze zei nog ‘neen’ ook!) en haar een knuffel gegeven.

Had het resultaat? Wel, op het moment zelf wel maar bij de volgende voeding van Marie begon ze natuurlijk weer te slaan en vloog ze opnieuw in de hoek.

Ik heb soms wel de indruk dat ze het hele gebeuren wel leuk vindt en dat ze expres uitdaagt om in de hoek te kunnen staan. We hebben ons dan ook voorgenomen om niet te pas en te onpas de hoek te gebruiken als straf maar enkel bij ‘gevaarlijk en schadelijk’ gedrag – zoals in ‘de boekskes’ staat…

* Na 2 maanden is het heel erg duidelijk: Nora is jaloers als ik Marie voed. Erg jaloers. Ook al probeer ik zoveel mogelijk exclusief en intensief met Nora bezig te zijn en te spelen (zeker voor een voeding), ook al laat ik Nora helpen door bavetje aan te geven, ook al nodig ik haar uit om haar popjes ook melk te geven en ook al beloof ik haar dat ze op schootje mag zitten als zusje gedaan heeft met drinken. Toch wil ze per se op mijn schoot als ik Marie vastheb. En ook net dan doet ze bewust dingen die niet mogen: rechtstaan in de zetel, gaan zitten in de relax van Marie, met afstandsbediening slaan op de tafel enz enz. En het ergste: Marie slaan. Het begint met lief te brabbelen tegen Marie (met tong nog steeds tussen haar tanden) en aaikes te geven maar plots ontaardt het aaien in slaan (op haar hoofdje, op haar buik, met haar hand of met een stuk speelgoed dat ze toevallig vastheeft) of nijpt ze in Marie’s voetje of handje. En dit alles met een big smile op haar gezicht. Het is duidelijk niet uit enthousiasme dat ze zo doet, maar uit jaloezie. Begrijpelijk misschien en een normale reactie, maar niet altijd makkelijk om er gepast op te reageren.
Als ze rechtstaat in de zetel pas ik eerst de “1 2 3” regel toe waarbij ik haar telkens uit de zetel moet nemen (na de dreigende “3”) en bij het slaan vliegt ze na een waarschuwing in de hoek. Beiden zijn niet evident met een drinkende baby in de armen. Op den duur (na 10 minuten blijven proberen en negatieve aandacht vragen) geeft ze het wel op en gaat ze mokkend gaan spelen op haar speelmat waarop ik enthousiast reageer via positieve bekrachting – zoals in ‘de boekskes’ staat… En ofwel blijft ze flink spelen ofwel begint ze van voren af aan als de voeding haar te lang duurt.

Heel erg enerverend en frustrerend soms! Ik vind het ook zonde voor Marie dat ze niet ongestoord kan drinken want zij ‘vliegt’ dan telkens (wenend) in haar park als ik moet ingrijpen.

Explore posts in the same categories: Gedrag, Nora

6 reacties op “In de hoek”

  1. Elke Says:

    Vrienden van vrienden hebben hetzelfde gehad met hun patatjes. De oudste was daar nogal into spelen met poppen en dat bleek de redding te zijn. Als mama de baby eten gaf, deed de oudste dochter het zelfde ritueel met “haar” baby. Misschien ook iets voor Nora?

    Ärlis heeft ook zo’n periode gehad dat “in de hoek” staan leuk werd bevonden. Gaat wel weer over :)

  2. Katrien Says:

    Niet tof zeg!
    Naar ’t schijnt heeft mijn tante er de borstvoeding bij nummer 2 snel voor opgegeven.

    Wij hebben die fase niet gehad. Gelukkig maar ;)
    Misschien omdat onze kindjes maar krap 14 maanden verschillen in leeftijd.

    De hoek, dat hebben wij nooit gedaan. Sinds kort vliegt ze soms wel eens in de badkamer. (Daar kan ze het minst mispeuteren.) En dat is blijkbaar wel effectief.
    Maar de badkamer is enkel in acute gevallen…

    Ah ja, een boekje lezen in de zetel, lukt dat niet? Fien kwam vaak met boekjes aandraven…

  3. maaike Says:

    lijkt me erg vervelend en moeilijk…
    sterkte en hopelijk gaat het snel over (zoals in de boekskes ;-))

  4. annava Says:

    Die jaloersheid was hier ook heel erg aanwezig!
    Ik heb echt een paar keer goed kwaad moeten worden maar ik had het geluk dat ze met twee waren en dat ik ze dan samen iets kon laten doen (en soms was het feit dat ze met twee zijn net lastiger omdat ze soms allebei mijn aandacht nodig hadden)

    Wat ik dan deed was een flesje drinken geven en dan gaven ze dat aan elkaar (iemand was dan baby en de andere was mama). Heel schattig maar Nora alleen kan dat niet doen natuurlijk:)
    Het is lastig he, zeker omdat je Marie haar verdiende aandacht wil geven…

  5. Tamara Says:

    @Elke: melk geven aan haar poppetjes werkte in begin, nu niet meer dus.
    @Katrien: boekje lezen kan ik eens proberen hoewel ik vrees dat als ze naast mij zit en dus ook naast Marie de verleiding om Marie te pitsen en te slaan te groot zal zijn. Maar wel de moeite waard om eens te proberen, merci!

    Nuja, ik hoor vaak dat dit vanzelf voorbijgaat (zoals het inderdaad ook in de boekskes staat :) dus we proberen consequent te blijven en geduld te hebben.


  6. […] met Marie. En uit protest eist Nora haar eigen aandacht dan maar op. Het was al duidelijk bij het voeden van Marie, maar het protest als ze naar de crèche moet heeft er ook mee te maken. Want zoals Isabel hier al […]


Geef een reactie

