Crèche – perikelen

Vanmorgen werd Nora door de papa afgezet in de crèche. Iets wat normaalgezien heel vlotjes verloopt; als we de parking van de crèche oprijden begint ze al enthousiast te lachen en als we ze ‘droppen’ bekijkt ze ons nog nauwelijks en begint ze meteen te spelen of naar het keukentje te stappen voor een boterhammeke.

Vorige week woensdag begon ze echter wel wat te wenen toen ik in de crèche was en ben ik moeten vertrekken met een huilende Nora op de achtergrond. Vreselijk. Vooral omdat dit de eerste keer was sinds – euhm – altijd eigenlijk. In de huidige créche waar ze sinds november gaat, heeft ze nog nooit geweend als we haar afzetten.

Maar vandaag was het 10 100 x erger. Blijkbaar begon ze al lastig te doen en te huilen toen de papa thuis aanstalten maakte om te vertrekken en toen hij de parking van de crèche opreed (dan al!) begon Nora nog erger te wenen en tegen dat hij in de crèche was, was ze hysterisch. Mijn hart brak al toen ik het verslag van de papa hoorde, en hij was er al helemaal niet goed van. Het liefst zou ik nu bellen naar de crèche om er zeker van te zijn dat ze gekalmeerd is en dat ze niet zielig in een hoekje zit te huilen. Maar mijn verstand zegt om te wachten tot ik ze vannamiddag ga halen. Normaal ben ik er rond 17u maar vandaag zal ik er vroeger zijn … en zal ik hoogstwaarschijnlijk een enthousiast spelende Nora vinden. Maar toch.

Ik heb het al gehad over de schuldgevoelens die ik heb als Nora naar de créche gaat (1 a 2 dagen per week) terwijl ik thuis ben. Onnodig te zeggen dat in deze situatie die schuldgevoelens een ongekende hoogte bereiken.
Morgen blijft ze thuis, maar woensdag ‘moet’ ze opnieuw naar de créche want woensdagvoormiddag moet ik met Marie naar Kind en Gezin en Nora meenemen lijkt me nog een te hachelijke onderneming…
Als ze woensdag nog zo extreem reageert weet ik niet of ik haar volgende week naar de crèche ga kunnen/willen laten gaan. Ook al weet ik dat dat huilen waarschijnlijk snel gedaan is en dat ze zich nadien wel weer amuseert daar. Maar haar zo hysterisch zien als ik vertrek, terwijl het eigenlijk feitelijk niet moét en ze thuis kan blijven… Ik zou het niet over mijn hart krijgen, denk ik.

Ik snap ook totaal niet waarom ze zo héél plots en onverwacht protesteert als ze naar de crèche moet. Voordien was ze echt superenthousiast, Leen en Melissa van de crèche zeiden ook keer op keer dat ze zich geweldig amuseert en dat ze er nauwelijks omkijken naar hebben.

Het is wel zo dat ze 2 weken niet gegaan is toen ze ziek was en in die 2 weken had ze (uiteraard) meer aandacht dan gewoonlijk van de mama en de papa, zeker toen ze in het ziekenhuis lag. Vorige week dinsdag was de eerste dag na haar ziek zijn dat ze opnieuw naar de opvang ging en die verliep eigenlijk hetzelfde als anders, zonder probleem. Het was pas de volgende dag dat ze onverwacht protesteerde. De rest van de week is ze thuisgebleven (donderdag en vrijdag gaat ze nooit naar de crèche) en bovendien was toen ook de papa thuis omdat hij ziek was. Dus alweer meer dan anders aandacht van zowel mama als papa.

Is het daardoor? Moet ze zich plots te hard aanpassen aan de afwezigheid van ons na een hoge dosis mama en papa?
Is het (enkel) haar leeftijd (volgens Melissa) waardoor ze zo heel plots protesteert?
Heeft het nog te maken met het ziek geweest zijn? Ook al is ze voor de rest helemaal genezen.
Is er iets gebeurd in de crèche dat ze er nu negatief op reageert? Volgens Leen en Melissa niet.
Beseft ze dat ik en haar zusje thuis zijn terwijl zij naar de crèche gestuurd wordt? Dit kan ik zelf moeilijk geloven, is ze nog wat te jong voor, denk ik.

Jullie mogen steeds een beetje meedenken met mij!

Ik vind het behoorlijk frustrerend dat ik niet weet waarom ze plots zo reageert en ik vind het vooral hartverscheurend dat ze zo hysterisch reageert.

Explore posts in the same categories: Gedrag, Nora

5 reacties op “Crèche – perikelen”

  1. maaike Says:

    ’t Is inderdaad niet leuk als je ze zo moet achterlaten…
    hier komen en gaan traantjes… maar ik ben al eens stiekem op de gang blijven wachten en hde traantjes zijn toch ooo zoooo snel over… volgens mij gewoon een teken dat ze toch wel graag ook bij mama en papa is ;-)

  2. Isabel Says:

    Hoh, ik zou daar ook volledig ondersteboven van zijn! Wij hebben Renee misschien nog maar twee keer al wenend achter moeten laten (en idd, ook na 2 min. was het blijkbaar over).

    Anders nog eens informeren of ze toch geen ruzie gehad heeft met een ander kindje, of ze soms geen schrik heeft van een ouder/wilder kindje?

    En ja, ik zou ze toch wel niet onderschatten hoor, misschien snapt ze het echt niet waarom zij daar wel in die crèche is en Marie niet, ze zijn soms al pienterder dan we denken. :)

    Ik zou me alleszins niet schuldig voelen dat je ze naar de crèche brengt: 1) die sociale contacten zijn toch superbelangrijk voor haar, je kan die toch moeilijk enkele maanden on-hold zetten en ze er dan binnen een paar maanden weer volledig ingooien 2) zo heb je toch zelf wat meer rust 3) Marie heeft toch ook nog die eerste grotere belangrijke verzorgingen nodig waar je toch ook tijd en energie moet kunnen insteken

  3. Tamara Says:

    @Isabel: merci om de crèche-voordelen nog eens duidelijk op een rijtje te zetten! De overheersende schuldgevoelens deden me even vergeten waarom het niet slecht is dat ze enkele dagen naar de crèche blijft gaan ;)


  4. […] Marie, maar het protest als ze naar de crèche moet heeft er ook mee te maken. Want zoals Isabel hier al terecht opmerkte: we hebben onze patat duidelijk onderschat! Ze is inderdaad snuggerder dan we […]


  5. […] Haar anticrèchegedrag is gelukkig wel van de baan. Eén dagje hysterisch huilen, de volgende dag nog wel huilen maar al […]


Geef een reactie

