Wistjedatjes van Marie

Wist je …

  • dat ze vandaag exact 4 maand of 1/3 jaar is
  • dat ze 5x per dag drinkt
  • dat ze nog steeds 10 a 11u slaapt ’s nachts (de recente nachtelijke escapades eventjes vergetend)
  • dat ze overdag ook veel slaapt: na een voeding is ze maximum 2 u wakker. De laatste tijd slaapt ze wel moeilijker door in haar park tot haar volgende voeding, terwijl ze wel nog moe is. En dan is haar in slaap laten wenen soms de enige oplossing…
  • dat ze in haar bedje beter en vaster slaapt, ook overdag. Vermoedelijk door de minder aanwezige prikkels – zowel auditief als visueel – maar ook doordat ze in haar bedje ‘vastzit’ onder haar lakentje en dat brengt haar meer tot rust, vermoed ik.
  • dat ze ’s avonds het overmatig slapen van overdag compenseert. Tussen 18u en haar laatste voeding is ze vaak onrustig, huilerig en onvoorspelbaar, vooral na 20u als Nora net in bed ligt. Ze lijkt wakker, maar haar laten spelen lukt dan niet echt, ook op schootje zitten boeit haar niet. Haar proberen laten slapen, resulteert meestal in erg hysterisch gehuil. Als we het haar zouden vragen, zou ze op dat moment het liefst constant al rondlopend willen gedragen worden. Wat natuurlijk niet altijd lukt…
  • dat ze steeds gerichter begint te grijpen en àlles in haar mondje steekt.
  • dat ze in buiklig haar hoofdje al heel goed kan oprichten tot 90° wat ze zelf ook een grote ontdekking vindt: ze kijkt heel gefascineerd rond, verwonderd om de vele extra dingen die ze nu kan zien.
  • dat ze heel graag op haar beentjes staat
  • dat ze graag vliegt
  • dat ze zich heel bewust is van onze aanwezigheid: als we in de buurt zijn, begint ze te lachen, als we plots weggaan, begint ze te zeuren. En als Nora in haar buurt is, lacht ze nog meer
  • dat ze lacht en kirt naar haar knuffels en speelgoed
  • dat ze graag naar tv kijkt(voorlopig nog geen lievelingsprogramma)
  • dat ze, in tegenstelling tot Nora, wel gevoelig lijkt voor een lievelingsknuffel. Voor Nora hebben we indertijd een roze Peppa-poppetje gekocht maar het ding heeft haar nooit veel gezegd. Marie echter vindt het rustgevend om iets vast te grijpen bij het inslapen en lijkt er ook rustig van te worden als het poppetje tegen haar gezichtje of neusje ligt. Superschattig!

  • dat ze – voorlopig onbewust – kan rollen van buik naar rug. Ze kijkt dan zelf heel verbaasd rond.
  • dat ze zich goed kan amuseren in de maxi-cosi met de TinyLove spiraal
  • dat ze op verplaatsing heel makkelijk in de Quinny draagmand slaapt. Handig!
  • dat het voorlopig nog onduidelijk is op wie ze lijkt. Heb gisteren babyfoto’s van mij bekeken (en mijn god, wat was ik een mollige – een understatement – baby!) en behalve de kleur van ogen en de haarkleur, lijkt ze echt niet op mij. Vorm van oogjes is helemaal anders en ik had een rond hoofd. Marie’s eerder smal hoofdje lijkt ze meer van de papa te hebben. De vorm van haar oogjes van geen van beide… hmmmm? :)
  • dat ze lacht als we haar mondje afkuisen
  • dat ze tegenwoordig héél graag in bad gaat (groot verschil met haar eerste levensweken!). Ze lacht al bij het inzepen en eens ze in haar zitje in het warme water dobbert, lacht ze, kirt ze en stampt ze met benen en armen alsof haar leven ervan afhangt. En als er door het gespetter een paar druppels op haar gezichtje belanden, schrikt ze en stopt ze plots met stampen om daarna met evenveel overgave verder te trappelen.
  • dat, als ze in de maxi-cosi zit en het “warning-etiketje” links van haar hoofdje ziet, er een brede lach op haar gezichtje verschijnt. Elke keer opnieuw. Geen idee wat ze er zo leutig aan vindt.
  • dat als ze boos is, ze enorm hard kan pitsen
  • dat ze tijdens het drinken graag iets in haar handje heeft. Mijn T-shirt, mijn BH, mijn vinger en als dat niet lukt, neemt ze genoegen met een stuk huid van de mama (au!) of haar eigen wang…
  • dat haar àller-àllermooiste lach is wanneer ze even stopt met drinken, in mijn ogen kijkt en heel breed lacht van contentement waarbij er dan nog vaak wat melk uit haar mondje sijpelt *smelt*
  • dat we stapelverliefd zijn op ons Marie’tje! Elke dag een beetje meer…
Explore posts in the same categories: Marie, Ontwikkeling

4 reacties op “Wistjedatjes van Marie”

  1. katrien Says:

    mooi!
    En die foto met haar knuffel, zo schattig he! (en herkenbaar voormij)

  2. Patsy Says:

    Wat leuk dat je het allemaal zo goed bijhoudt en neerschrijft. Het gaat allemaal zo snel en hoe je ook je best doet om die mooie momenten in je geheugen in te prenten, een mens vergeet toch veel! (Zeker een vrouw na twee zwangerschappen :-) ) Bij sommige zaken die Gaëlle doet, vraag ik me soms af hoe het was bij Maxime (of hij dat ook (niet) deed en zo) en dan besef ik dat ik het jammer genoeg al niet meer weet. Erg hè.

  3. moeferkoe Says:

    Ik zie dat je schattig Marie’tje ook een buikslapertje is? De onze hier blijkbaar ook, ze raden het af, maar wat doe je als je merkt dat ze zo beter slapen? Tegen dat ze vast slaapt draai ik haar op haar zij, maar meestal lig ik tegen dan zelf al weer te slapen…

  4. Tamara Says:

    @Patsy: bij Nora heb ik een dagboekje bijgehouden gedurende haar eerste jaar en gelukkig maar, want ze is nog geen 2 en toch kon ik me sommige dingen niet herinneren of herinnerde ik me dingen verkeerd. Bizar hoe snel je al die dingen vergeet eigenlijk. Bij Marie hou ik nu eenzelfde dagboekje bij. Lijkt me wel leuk voor later.

    @moeferkoe: Marie slaapt al van haar 3 weken op haar buik. Op haar rug/zij sliep ze heel slecht en onrustig, eens geprobeerd op haar buik en ’t kind ontspande meteen en sliep als een blok. Ook al wordt het inderdaad afgeraden (zelfs door mezelf: ik heb nog als Kind en Gezin-arts gewerkt), ik heb niet lang getwijfeld…Dat ze goed en vast kunnen slapen is uiteindelijk ook belangrijk.
    Heb haar eigenlijk ook nooit gedraaid eens ze vast sliep. Ze kon wel al heel snel haar hoofdje heffen en draaien.
    Ik was ook min of meer gerust omdat we wel rekening houden met andere risicofactoren (niet te warm te slapen leggen, niet roken uiteraard en ze slaapt bij ons op de kamer).
    Succes ermee :)


Geef een reactie

