Wielertoeristen

Wat is er nog typisch aan een zondagvoormiddag behalve uitslapen en bij de bakker achter pistoleekes en koffiekoeken gaan … Juist, ja: wielertoeristen!

Gisterenmorgen zag het hier zwart van de coureurkes. Of liever: het zag geel, rood, blauw, groen,… die tenuekes zijn er in alle kleuren van de regenboog. Meestal in kleine of grote groepjes, soms alleen, soms met twee. De ene al wat professioneler uitziend dan de andere, gaande van een enorme bierton in een spannend fleurig truitje tot mooie afgetrainde bruine kuitspieren. Allemaal heel tof en sportief en bewonderenswaardig natuurlijk.

Maar niét als ze op een steenweg tot driemaal toe op nauwelijks 10 meter voor mijn auto de straat oversteken, zonder ook maar even om te kijken. Met het idee van: ik geraak er met gemak over want ik rij toch snel en ze zullen wel (bruusk) remmen voor mij indien nodig.
En niét als ze zich aan een groot kruispunt een auto wanen en het overbodig vinden om over te steken op een wel degelijk aanwezige fietsstrook.
Ook niét als ze de breedte van een fietspad onvoldoende vinden en ze zich 2 meter van de steenweg toe-eigenen. Ook al zijn ze maar met twee en kunnen ze perfect naast elkaar rijden op het fietspad. Toegegeven: sommige fietspaden zijn nauwelijks breed genoeg voor één fietser, maar in dit geval konden er gerust 2 coureurs naast elkaar rijden. En moesten ze dan nog mooi recht blijven rijden, zou ik het ook nog niet zo erg vinden: het was niet druk, dus dan wijk ik wel eventjes uit, geen probleem. Maar als ze – in mijn ogen – zonder reden dan ook nog eens lichtjes beginnen slalommen terwijl ze op straat rijden en terwijl er een auto langs hen heen rijdt, tja, dan vind ik het al wat ambetanter.

Dan heb ik plots minder begrip en begin ik te vloeken en te foeteren. Zeker als ik met de auto onderweg ben om te gaan lopen in het park en ik ab-so-luut geen zin en energie heb om te luisteren naar de altijd opgewekte en optimistische Evy en ik slechtgezind en moe ben en ik veel liever gewoon in de zetel zou willen vegeteren*.

Uiteraard betreffen het hier gelukkig uitzonderingen en zijn ze niet allemaal zo roekeloos. Uiteraard zijn de meeste wielertoeristen wel voorzichtig en respecteren de meeste wielertoeristen wel de verkeersregels. En voor hen wijk ik graag eventjes uit en ben ik graag extra voorzichtig, uit respect.

En het omgekeerde zal absoluut ook gelden: autochauffeurs die gevaarlijk en roekeloos rijden, geen rekening houdend met wielertoeristen. En dàn hebben de wielertoeristen het grootste recht om te vloeken en te foeteren.

Ach, als we ons maar kunnen ergeren zeker? Het kan soms wel eens opluchten :)

*Het kostte me zondagvoormiddag echt alle moeite van de wereld om, na een kort nachtje (Marie is de laatste dagen en nachten erg onrustig) mijn piepklein restje energie en moed bijeen te pakken en te gaan lopen. Maar ik heb mezelf verbaasd en bén gaan lopen en daar ben ik best wel een beetje trots op!
Het was wel behoorlijk lastig, maar ik heb het wel uitgelopen (2-4-5-6-7 minuten). Heb trouwens al ondervonden dat ’s avonds gaan lopen veel beter gaat dan in de voormiddag, terwijl ik eigenlijk het omgekeerde zou verwachten.
Na de loopsessie zondagmorgen waren mijn slecht humeur en mijn vermoeidheid als bij wonder verdwenen!

Explore posts in the same categories: Kleine Ergernissen, Lopen, Mezelf, S2R

2 reacties op “Wielertoeristen”

  1. psychosaar Says:

    Om het op zijn eddy wally’s te zeggen: “waaaaaaaw geweldig, wat een doorzettingsvermogen!!!” ;-)

  2. steven van psychosaar Says:

    Om je frustratie een beetje te verlichten: bij het inhalen van de velo-rijders eens heel toevallig je ruitensproeiers laten gaan, want er was net een dikke strontvlieg op je ruit gevlogen ;) De velo-rijders krijgen een lekkere verfrissende douche. Ook toepasbaar op de snelweg indien een cabrio met Johnny (of omgekeerd) in je gat komt duwen :)


Geef een reactie

