Woordjes

Eindelijk! Eindelijk merken we een echte doorbraak in de spraakontwikkeling van Nora. Niet dat ze achter zat op haar ontwikkeling, ik denk dat ze het gemiddelde wel goed volgt, maar het werd toch hoog tijd dat ze haar woordenschat wat uitbreidde en haar wat meer verstaanbaar kon maken.

Sinds een week of twee zijn er plots heel wat woordjes bijgekomen in haar woordenschat. Ze is leergierig; wil weten wat alles is, hoe alles heet én herhaalt het ook als we het voorzeggen. Terwijl ze vroeger onzeker was en ofwel niet antwoordde ofwel heel zacht fluisterend antwoordde als we samen boekje lazen en we vroegen om een prentje te benoemen (terwijl ze het antwoord eigenlijk wel wist), is ze nu veel zekerder en is ze trots als ze het juiste antwoord kan geven. Ze heeft er nu zelfs plezier in om de prentjes en foto te kunnen benoemen. Ze verslindt momenteel het ene boekje achter het andere, ofwel zelf prentjes aan het benoemen ofwel aan ons vragend wat ze allemaal ziet. Zalig om haar bezig te zien!

Bovendien gebruikt ze haar uitgebreide woordenschat ook – eindelijk – actief. Als ze iets wil (of niet wil), begint ze niet meteen te brullen en te krijsen, maar doet ze haar best om via één woordje kalm te zeggen wat ze wil zodat we haar begrijpen en we vaak een woedebui kunnen vermijden. Halleluja!
Niet dat we haar brabbeltaaltje altijd begrijpen, maar – zeker als ze het een paar keer herhaalt – meestal kunnen we uiteindelijk toch ontcijferen wat ze wil zeggen. En glunderen dat ze dan doet. En wij nog meer!

Communicatie: het is toch iets handig…

Dit zijn – bij benadering – de woordjes die Nora nu kent en gebruikt:

Akke = pakken
Aku = danku
Ape = slapen
Appe = appel
Asje = jasje
Badje
Ba = bal
Batje = bavetje
Boek(je)
Boem = als iets valt
(Bu)ba
Daa(r)
Dada
Da = dat
Drinke: vaak zelfs met een mooie rollende r, soms wordt de r uit gemak uitgesproken als l

(D)àààsje = dansen
Ee tee ie + zes = 1 2 3 en 6
Eetj* = teen
éta* = santé
Eze = ezel
Huhuhuhu = wat doet het paard?
I-i-i-a-a = wat doet de ezel?
Isje = visje
Ja
Kààààsje : ze is verzot op la vache qui rit-kaasjes en babybel-kaasjes en eigenlijk alle soorten kaasjes
Kaka

Kakakak = (wat doet de) eend
Kitje = kindje

Ko = kom
Knort als een echt varkentje
Lelele/lekkele koek = lekkere koek (omdat wij waarschijnlijk de woordjes ‘lekkere’ en ‘koek’ vaak samen zeiden, denkt onze patat nu dat deze woorden bij elkaar horen)
Maatje of maato* = tomaatje
Mama
Manee = maar neen
Maauuw = wat doet de poes
Mèèè = (wat doet) de geit/het schaap
Mooi
Namnam = tijdens het eten
Nana = banaan
Neen
Neusje
Oef oef = (wat doet de) hond?

Oei
Okosj* = choco
Oot = hoort
Paat = paard
Papa (laatste tijd zegt ze echter constant mama tegen papa, terwijl ze dit enkele weken geleden niet deed)
Po(e)p = pop
Poep
Oes(je) = poesje
(P)otje
Shhht! (+vinger voor mondje)
Staatje = staartje

Taat = taart

Ti-ebbe = verbastering van “(ik wil) dat hebben”
(T)oetje = schoentje

Toeltje = stoeltje
Tuut(je)
U-e-u-e-uuu = (wat doet) de haan
U(i)t = (flesje is) uit
Us = muts
Vvvvv = vlieg/vliegtuig/vogel
Voem voem = auto
Vuil
Wasje = wassen
Watej = water

Zie = zie(t) : vroeger zei ze “shit” in plaats van “ziet” wat soms voor genante situaties zorgde
Zus(je) (zegt ze ook tegen andere baby’s)

Wat me opvalt is dat ze soms klanken omdraait, zoals in de woordjes aangeduid met een *:
choco wordt (o)kosj
santé wordt éta
tomaat wordt maat(o) of maatje
teen wordt eetj

Vreemd!

Explore posts in the same categories: Nora, Ontwikkeling

11 reacties op “Woordjes”

  1. Karen Says:

    Dat omdraaien doet Amélie ook!
    schaap = paa
    hond = toh
    kip = pie
    enz…
    Ze doet dit niet bij alle woordjes, maar toch regelmatig.
    Volgens de meter (mijn zus, die logopediste is) is dit vrij voorkomend bij kleine kindjes en moest ik me er dus geen zorgen over maken.
    Naart schijnt gaat dat er vanzelf wel uit…

  2. Isabel Says:

    Toch al een ferm lijstje hé!

    Ja, dat omdraaien gebeurt hier bij sommige woorden ook, ze zegt nog altijd “ovel” tegen “vogel”. Mama en papa wordt hier ook af en toe omgedraaid of soms volledig nieuwe constructies: mapa, pama :)

  3. jennifer Says:

    Nee hoor, achter zat (zit) ze zeker niet :)
    Maar ’t is inderdaad wel handig als ze een beetje verstaanbaar worden en zeker als ze van het (voor mij toch wel) irritante ‘uhuh’ of ‘datdat’ afgeraken.

  4. lieselot Says:

    Ik vind het echt fantastisch als ze dat varkentje nadoet eh ;)
    Over dat woordjesomdraaien moet je es aan Kim vragen, we hebben dat gezien bij taalontwikkeling, maar ik weet niet goed meer hoe het allemaal zat.

    xxx

  5. Tamara Says:

    Ik dacht wel al dat dat omkeren van de klanken normaal was, maar het is wel goed om hier te lezen dat het inderdaad niets is om me zorgen over te maken!

    @Lieselot: nog geen halve maand geleden met mooie resultaten afgestudeerd en je weet het al niet meer?? Tsssss! :p Wat zal juffrouw Kim daarvan zeggen!?

  6. lieselot Says:

    Dat was leerstof van het 1e semester :p

  7. maaike Says:

    kan me voorstellen dat het een enorme opluchting is als je nora kan begrijpen…
    en woorden en klanken omkeren, zo jong, allemaal compleet normaal…
    alles comt wel goed met die kinders van ons ;-)

  8. annava Says:

    Super!
    Dat is al een mooi lijstje toch, ik herken mijn kinderen hun kennis erin toen ze zo oud waren.

  9. elke Says:

    Het omkeren is zeker niet abnormaal. En als ik je kan geruststellen: mijn oudste (gaat nu naar het 5e leerjaar) deed dat ook en ze haalde op het einde van het vorige schooljaar 87%. Geen zorgen maken dus ;-)

  10. Marie Says:

    Niet vreemd hoor. Kinderen die in het aanvaknelijk leesproces zitten, lezen vaak ook woorden omgekeerd. Ik heb hetzelf ook geprobeerd, en het lijkt me verdomd moeilijk. Mijn pedagoog op school zei dat het volkomen normaal was, als kleine kinderen dat visueel en auditief doen. Ze is dus op de goede weg!


  11. […] férm sprongetje heeft ze gemaakt, amai. Haar woordenlijstje van enkele weekjes geleden is al helemaal verouderd. Ik denk dat ze ondertussen ongeveer het […]


Geef een reactie

