5 maanden: vervolg

Klein vervolgje op deze post en dan meerbepaald over Marie en flesje drinken bij de papa.

Sinds gisteren drinkt ze voorbeeldig van een flesje, als ik het geef. Vandaag om 7u30 200ml, om 11u30 230ml en om 15u30 180 ml. Vanavond wou papa flesje geven en was het luid (maar luid!) protest. Hysterisch was ze. En de fles weigeren en hyperstrekken en haar boos maken. Geen idee waarom.
Ofwel nog geen honger ofwel wou ze niet drinken bij de papa…

Ofwel bleef de papa nog even proberen en staken we haar in bed, ook als ze maar weinig gedronken had. Want ze zal er toch moeten aan wennen…?
Ofwel probeerde ik eens: dan wisten we meteen of ze niet dronk uit niet-hongerig-zijnde of uit anti-papa-gedrag (arme papa!). Maar dan gaven we haar misschien de verkeerde boodschap (als ik luid genoeg protesteer, krijg ik mijn zin) en zijn we niet consequent genoeg…

Ik kreeg het niet over mijn hart en ik probeerde zelf toch eens. Als ze zonder probleem zou beginnen drinken, zou ik haar meteen doorgeven aan papa.

Eerst licht protest, toen keek ze naar mij, keek in mijn ogen en begon plots superrustig en goed te drinken. Niet te geloven toch!? Wat een willetje, wat een koppige trien! Zo hysterisch bij de papa alsof haar leven ervan afhangt en bij mij drinken alsof er niets aan de hand is. De komediante!
Heb haar dan meteen doorgegeven aan de papa, ze begon enthousiast te drinken… voor welgeteld 3 seconden. Dan weer hevig protest.
Nog efkes verder geprobeerd (enkel door de papa deze keer, haar afwisselend geruststellen, met haar spelen, flesje aanbieden, niet forceren, weer wat geruststellen enz) en haar dan in bed gedropt. Na de volle 90 ml melk gedronken te hebben….

Verhongeren zal ze uiteraard niet doen. Ze zal straks dan misschien wel goed drinken bij de papa als ze grote honger heeft. Hopelijk.

Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn? Toeval of zou ze mij toch associëren met eten en pas dan op haar gemak zijn?

Het is al van bij het begin dat ze bij mij makkelijker flesje dronk dan bij manlief. Maar de laatste dagen was het beter en dronk ze wél bij Jurgen, wel onrustiger en ietsje minder dan bij mij. Maar het was nooit zo erg als vanavond.

Iemand van jullie met soortgelijke ervaringen of tips!?
Spelen we het best hard en mag ik niét overnemen als ze bij de papa niet drinkt? Zal ze zo ‘breken’ en rustig flesje willen/kunnen drinken bij haar toch o zo lieve fantastische papa als we hard en consequent zijn? Of neem ik best over als ze niet wil drinken? Mij lijkt de laatste optie het minst aan te raden, denk ik.

Ik hoop alleszins op snel beterschap. Ik vind het zo zielig en spijtig voor hem. En hij vindt het ook frustrerend en niet leuk.

En ik die dacht dat ik het voeden van ons kleinste meis nu eindelijk eens uit handen kon laten nemen, tssss!

Explore posts in the same categories: Marie, Vanallesennogwat

7 reacties op “5 maanden: vervolg”

  1. Kim Says:

    pfff niet gemakkelijk.
    Ik denk dat je in de eerste instantie het zeker niet mag overnemen. Maar het is natuurlijk af wachten hoe lang zij het gaat volhouden hé…
    Maar ik denk wel dat ze dit gedrag heeft omdat ze zich bij jou op haar gemak voelt bij het eten, Het is denk ik ook een beetje verwarrend, al die maanden zag ze jouw gezicht bij het drinken…

  2. ivandeboom Says:

    Als ik van dienst kan zijn, mijn ervaring: nooit breken, altijd hard spelen.
    Als het enigszins mogelijk is zou ik het flesje zelfs *altijd* door de papa laten geven zonder de mama in de buurt. Ik schat een dag of 2 of 3 en dat is opgelost.
    Zita is 6,5 maanden, krijgt sinds 2 weken geen borstvoeding meer en krijgt nu 1 flesje ’s ochtends 210ml van de mama en 1 flesje ’s avonds 240ml van de papa (de rest vd voeding is brood, kaasjes, groentepap en fruitpap). En ze doet altijd lastig bij het begin van het flesje als ik het geef, ze verlangt nog naar borsten of toch op z’n minst de aanwezigheid van borsten / de geur van mama. Maar we hebben doorgezet en ik zie nu al beterschap. Volhouden!!

  3. psychosaar Says:

    Goh, ik denk het gewoon een kwestie van wennen is. Zoals al eerder gezegd werd, vanaf dag 1 is ze gewoon van bij jou te liggen tijdens het eten, aan jouw gezicht, geur, etc. Dit gaf haar veiligheid. Nu zijn alle omstandigheden plots veranderd: andere melk, ander gezicht, geur,… Je zou voor minder gaan protesteren.

  4. maaike Says:

    pffffff… moeilijk en ik denk dat iedereen daar zo een beetje een ander gevoel bij heeft… Ik persoonlijk zou haar laten wennen aan de papa door (als dat mogelijk is natuurlijk met die extra kapoen) samen drinken te geven, even mama even papa even… en zo geleidelijk aan de tijd met papa verlengen…
    ik ben (zeker voor zo kleintjes) niet zo van het brekerstype ;-)
    succes in ieder geval!

  5. zapnimf Says:

    Bij ons was het indertijd andersom. Ze wilden mij alleen maar als er borsten aan te pas kwamen. Zou het misschien met de geur te maken kunnen hebben? Geef papa eens een keer jouw (gedragen) t-shirt om bij de baby te steken tijdens het drinken. ’t Is maar een gokje hoor.

  6. Lien Says:

    Weggaan als de papa eten geeft? Ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Succes!

  7. Tamara Says:

    Goh, allemaal dikke merci voor de tips! En als ik er even bij stilsta, is het inderdaad wel logisch dat ze zo reageert: bij de papa is al het vertrouwde eventjes zoek en heeft ze tijd nodig om het nieuwe weer vertrouwd te maken.
    Voorlopig spelen we het nog ‘hard’: papa geeft flesje als hij thuis is en ik blijf uit de buurt, zoals Ivan (een ervaring van een papa, ideaal!) al aangaf. Als ze echt blijft volhouden, zullen we onze aanpak misschien wat aanpassen…
    Eigenlijk dacht ik, net zoals het bij zapnimf het geval was, dat ze net bij mij moeilijker zou drinken omdat ze de nabijheid van mijn borsten ziet, ruikt en voelt en dan resoluut de fles zou weigeren.

    Alleszins, gisterenavond heeft de papa haar laatste flesje gegeven: ze sliep en ze bleef tijdens het drinken eigenlijk slapen zodat ze niet in staat was om te protestren en flink heeft gedronken (joepie!). Het ochtendflesje heeft de papa ook gegeven (met mama uit de buurt, lees: nog in bed) en de eerste 3 seconden protesteerde ze, toen keek ze eens in papa zijn ogen en begon ze zuchtend toch door te drinken. Hoera!

    Het zal dus allemaal wel loslopen, zoals gewoonlijk…


Geef een reactie

