Chanteren, omkopen & bluffen

Nora vindt het – net zoals de overgrote meerderheid van de peuters en kleuters – toch zo leuk om “neen” te zeggen als we iets van haar vragen. Vroeger probeerden we haar te overhalen door ons verzoek te herhalen, op een kordatere manier of op een iets smekende manier.

Maar sinds kort hebben we het chanteren, omkopen en bluffen ingevoerd:

“Als je niet flink flesje drinkt, mag je straks geen boekje lezen”
“Als je je boterham met vleesje helemaal opeet, krijg je straks een boterham met K3-korrels*”
Of tijdens een mama-wil-een-kus-maar-Nora-zegt-neen-om-te-lachen-sessie: “Krijgt mama geen kus? Ok dan, maar Marie geeft wel een kusje aan mama hoor!” Waarop Nora plots wel haar lippen tuit en me een dikke vette natte smakkerd geeft.
Of na een blijkbaar heel leuke dag in de crèche: “Wil je niet mee naar huis, Nora? Ok, dan gaan mama en Marie alleen weg, daaa-aaaag!” Het gebluf deed zijn werk en ze rende naar me toe.

De truuken werken prima. Voorlopig. Maar ik zal moeten oppassen.

Vooral met die laatste bluf-uitspraak zal ik voorzichtig moeten zijn, het risico is reëel dat ik eens zal overbluft worden, net zoals Jennifer overbluft werd door haar zoontje Jona. Want stel dat ze de ‘dreiging’ van mama en zusje die alleen weggaan eigenlijk toch niet zo erg vindt want in de crèche gingen ze net een boekje lezen, stel dat ze zich gewoon omdraait, gezwind naar Leen of Melissa stapt en vrolijk “dada mama, dada Majie” roept. Wat dan? Dan heeft Nora gewonnen en staat mama mooi aan de deur te blinken met haar mond vol tanden.

Of zoals deze morgen:

“Nora, als je je flesje niet flink leegdrinkt, mag je niet mee met meter en kan je niet bij Luc (= vriend van moeder, haar grote held) gaan!”

Eén seconde leek het te werken tot ik haar zag (be)denken alsof ze wist dat ze sowieso mee zou moeten gaan met meter en dat mama haar dreiging toch niet zou kunnen waarmaken.
Gelukkig nam ze toch haar fles vast en dronk ze, weliswaar slechts een paar ml melk, maar alleszins genoeg om me net niet vastgebluft te hebben!

Oh, onnodig om te zeggen waarschijnlijk dat het gechanteer, de omkoperij en het gebluf niét, maar dan ook absoluut niét werkt om haar te overhalen om groentjes te eten…

* Jaja, dat bestaat, K3-korrels chocoladehagelslag. Ze zag het staan bij de bakker en ze werd w i l d. En als ze korrels op haar boterham mag hebben, wordt ze ook w i l d van enthousiasme. En als er toevallig een K3-hartje belandt op haar boterham, wordt ze helemaal w i l d. De max trouwens om haar élke korrel van tafel te zien plukken om in haar mond te kunnen steken, ook elke korrel die op haar bavet, t-shirt, broek, arm, voet terechtkomt of in haar haren en neus, wordt vakkundig opgepeuzeld. En elke onverwachte vondst gaat gepaard met een verraste lach.

Explore posts in the same categories: Gedrag, Nora

6 reacties op “Chanteren, omkopen & bluffen”

  1. maaike Says:

    tja goed opletten is de boodschap…
    en soms eens goed slikken en overwegen om oordopkes te kopen als ze weer eens een crisis krijgt ;-)

  2. Inge Says:

    Je vindt die K3hagelslag ook gewoon bij Albert Heyn in NL ;o)

    Dat bluffen is inderdaad effectief, maar je moet oppassen dat je nooit iets zegt wat je niet kan waarmaken. Hier werkt het voor Lena, maar voor Fran dan weer absoluut niet… Niet simpel hoor

  3. jennifer Says:

    lol :)

    tja, die bluf hé. Lijkt bij Luca ook niet zo goed te werken, want hij kijkt naar Jona en als Jona er niet op ingaat…

    Chantage ed is hier nutteloos. 2 koppige ezels laten zich niet chanteren. (tenzij misschien voor een snoepje)

  4. veerle Says:

    Belonen werkt beter dan chanteren of bluffen met iets dat je niet waar kan maken denk ik, want vroeg of laat hebben ze het door en dan sta je daar.

  5. Tamara Says:

    Inderdaad, ik let er nu heel goed op dat ik niets zeg wat ik niet kan waarmaken en dat lukt ook redelijk.

    Maar sowieso ben ik ook wel een grotere voorstander van belonen ipv chanteren en omkopen. Maar soms werkt het wel :)


  6. […] Ik wist al dat ik moest oppassen met bluffen, maar vrijdag is het een echte les geweest. Nooit bluffen met iets wat je niet echt kan waarmaken. […]


Geef een reactie

