Stok

*au* ²! Ik heb een stokje toegesmeten gekregen van twee ma-madammen: dedie en dedie. De opdracht is om 6 onbelangrijke dingen over mezelf te vertellen. Pffffjew, niet simpel. Heb er toch even moeten over nadenken. Maar kijk, hier zijn ze dan! En jullie zitten hier allemaal echt op te wachten, jong, niet te doen.

  • Ik kan niet knipogen. Met de beste wil van de wereld kan ik niet mijn één oog dichtknijpen terwijl het andere open blijft, zelfs niet een klein beetje. Ook niet als ik mijn mondhoek helemaal naar boven trek. Het lukt me gewoon niet. Mijn beide ogen gaan steeds evenveel toe. En geloof mij, ik heb héél veel geoefend in de spiegel. Een vette knipoog naar een knappe man ofzo zit er bij mij dus niet in. De man in kwestie zou eerder afgeschrikt worden of hij zou heel hard in de lach schieten, dat kan ook. Als kind vond ik deze lichamelijke dysfunctie bij momenten heel erg, nu heb ik het aanvaard en kan ik ermee leven.
    Ken je trouwens het kinderspelletje ‘moordenaartje’? Waarbij je tegenstanders moet dood-knipogen als je als moordenaar gekozen werd? Ik haatte dat spel uit de grond van mijn hart. Elke keer hoopte ik dat ik geen 3 tikjes op mijn rug kreeg en het zweet brak me uit bij de 3de tik…
  • Wat ik wél kan, is mijn pols zo ver buigen dat ik met mijn duim mijn onderarm kan raken (duim en onderarm van dezelfde arm eh, aja, anders zou het niet zo speciaal zijn). Hyperlakse gewrichten heet dat. Als dat niet iets onbelangrijks en vooral onnuttigs is, amai!
  • Als ik naar de zon kijk, moet ik niezen. En als ik een nies voel opkomen maar hij komt niet (irritant gevoel trouwens), dan moet ik alleen maar de zon zien te vinden en de bevrijdende nies (zalig gevoel trouwens) komt meteen. Alleen jammer dat verkoudheden en dus niesbuien meestal optreden in seizoenen dat de zon net wat minder uitbundig van de partij is.
  • Ik ben verslaafd aan kauwgom. ’s Morgens in de auto op weg naar het werk, ’s middags na het eten, na het eten van een appel, ’s avonds in de auto op weg naar huis en dan ook nog heel vaak tussendoor. En dan ben ik niet zuinig of profijtig, neen, ik gooi dan 3 stuks tegelijk in mijn mond. Momenteel is mijn lievelingsmerk V6 Dental White, de blauwe. Maar dat varieert. Ik heb heel lang Sportlife Extra Mint (de lichtblauwe) gekauwd. In totaal kom ik toch aan een 15-tal sjiekskes per dag, minstens.
  • Ik hou van structuur en overzicht. Alles in huis heeft een vaste plaats. Nora’s speldjes en rekkertjes liggen allemaal in een doosje, maar niet zomaar los in het doosje, neen, rekkertjes rond een kartonnetje gespannen en de speldjes op een plastiekje vastgemaakt, volgens grootte en kleur, de Humo’s (liefst in chronologische volgorde) moeten mooi op elkaar gestapeld liggen op een vaste plaats op de salontafel, Nora’s speelgoed heeft een vaste plaats in de speelgoedbakken, gesorteerd per thema (een bak voor poppenaccessoires, een bak voor keukenaccessoires, een bak voor puzzels, een bak voor krijtjes en papier enz.), jassen hangen niet zomaar aan de kapstok, er is een kapstokhaak voor mijn jassen, eentje voor Nora haar jassen, eentje voor Marie en eentje voor mijne schat zijn jassen en dan nog eentje voor de mutsen en sjaals.
    Oh, en ik heb een tutjes-systeem voor Marie: een fopspeenketting met een welbepaald tutje voor binnenshuis, een fopspeenketting met een ander tutje voor aan de maxi-cosi, twee slaaptutjes die ten allen tijde in haar bedje moeten blijven liggen en twee tutjes voor in de crèche die steeds in de verzorgingstas moeten blijven zitten. En ik heb er ook grondig over nagedacht welke tutjes aan welke fopspeenketting komen of welke kleur tutjes voor de crèche of voor in bed zijn.
    Nora en Marie hun kleertjes liggen (uiteraard) per maat, maar ook een stapeltje t-shirts met korte mouwen, een stapeltje met lange mouwen (idem voor Marie’s bodietjes), rokjes hangen bij de rokjes, kleedjes bij de kleedjes en de broeken liggen gerangschikt naargelang de lengte van de broek. De broekkousen zijn verdeeld in twee groepjes: een groepje mét print en een groepje zonder print. Maar het kan erger: ik zou de kleertjes nog kunnen sorteren per kleur. Maar neen, zover ga ik niet. Dat doe ik wel met mijn kleren van zodra we een me-ga-gro-te kleerkast hebben, ha!
  • Een gevolg van vorig puntje is dat ik alles opgeruimd wil hebben. En snel. Als we gekookt en gegeten hebben, moét ik eerst de tafel afruimen en de hele keuken opruimen en opkuisen voor ik ontspannen iets anders kan doen (waarbij ik steeds weer het afwasmiddel en de handenzeep die aan de wasbak staan mooi naast elkaar en op een rechte lijn zet). Ik kan ook pas gerust gaan slapen als alles op zijn plaats ligt. Zelfs al val ik in slaap in de zetel, ik zal en moet eerst de keuken en/of living opruimen àls deze al niet opgeruimd zijn. De speelhoek moet uiteraard ook opgeruimd zijn, maar dat is tegenwoordig Nora haar taakje voor ze haar pyama moet aandoen en voor ze nog even naar Studio 100 mag kijken. Ik hou ook niet van een tafel waar vanalles op ligt, een tafel moet leeg zijn, met een vaas of ander decoratief element als enige uitzondering. Oh, en jassen/gilets/truien die over een stoel hangen of stoelen die niet mooi onder de tafel geschuifd geschoven (merci Kim!) staan: brrrrrr!
    Maar! Ik erger me niet aan rondslingerend speelgoed als de meisjes volop aan het spelen zijn, dat niet. Dan mag er overal speelgoed liggen zolang het maar opgeruimd is als we weggaan, als we gaan slapen of als er bezoek komt.

Voila! Dit waren mijn 6 onbelangrijke, onnuttige, bij momenten zelfs ergerlijke, freaky be-wetens-waardigheden van mezelve. Nu is het aan jullie: Karen, Katrien, Lien, Margo, Saar, Sara

Explore posts in the same categories: Bloggen, Mezelf

16 reacties op “Stok”


  1. Amai en ik dacht dat ik erg opruimgericht was :-)

  2. elke Says:

    Ge klinkt als ik 10 jaar geleden. Opruimen, niet kunnen gaan slapen als er brol in huis ligt. Ondertussen is dat over. Ik erger me er nog aan maar niet genoeg om in gang te schieten. Waar ik wel niet tegen kan, is dat het huis vuil ligt. Als niemand het ziet maar jij het weet. Als ik dan niet kuis, word ik lastig. Maar ondertussen is mijn definitie van ‘vuil’ ook al gewijzigd. Het komt dus ooit nog goed… ;-)

    Dat van de zon heb ik ook. Eigenlijk dacht ik dat dat normaal was en iedereen dat had. Is dat niet zo?

  3. maaike Says:

    dat 2de met duim en pols kan ik ook :-)
    dat opruimen… tja ik heb ook wel systemen, maar da’s omdat ik zo een vergeetkous en sloddervos ben dat ik me anders verlies in de chaos :-)

  4. caroline Says:

    Zoooooo blij dat jij ook zo opruimt en ordent als ik…
    Ik dacht (en mijn wederhelft met mij) dat ik echt abnormaal was -stoelen schuif ik altijd onmiddellijk onder de tafel-. Ik kan mij echt oprecht gelukkig voelen als alles in mijn huis op de goede plaats ligt. En: mijn t-shirts en truitjes zijn weldegelijk per kleur geschikt.

  5. Nike Says:

    Dat heb ik ook, een kauwgomverslaving! Ik word zelfs panisch als ik geen kauwgom op zak heb :-)

  6. Isabel Says:

    Je twee laatste puntjes zijn zalig om lezen en op redelijk wat vlakken enorm herkenbaar, alhoewel ik moet toegeven dat jij nog net een slagje erger bent dan mij :)) ‘k Zal ’t vriendje hier het ook eens laten lezen, want hij smijt hier constant medische termen naar mijn hoofd als ik aan “mijn kuren” begin ;)

  7. lieselot Says:

    hahaha :D
    sommige van de puntjes wist ik al, andere niet, dat van dat knipogen bv.
    ik hoop dat na het babysitten alles nog op de juiste plaats lag :p
    xxx

  8. annava Says:

    Tamara Tamara, dat opruimen! Hoho, ik vind het hilarisch! Vooral omdat ik er niet zo’n grote held in ben. Mag ik een klein beetje lenen?

  9. Tamara Says:

    @Life is a dance: ge ziet, het kan àltijd erger.

    @elke: allez, er is nog hoop voor mij. Hoewel ik het opruimen al zo gewoon ben en het ook niet erg vind om dat te doen (meestal). En ja, het zou kunnen dat dat van dat niezen een normale lichaamsreflex is.

    @maaike: aha, nog een hyperlaks individu ;)

    @caroline: zalig, zo op kleur gesorteerde kledingstukken. Nu heb ik er de ruimte niet voor, maar zoals ik al zei, eens we een megakleerkast hebben… *droom droom*

    @nike: inderdaad! als ik na de lunch op het werk geen kauwgom heb, baal ik echt.

    @isabel: Oh! En ik dacht dat jij erger zou zijn dan ik… :p Heel herkenbaar trouwens dat je vriendje met medische termen zwaait. Jouw vriendje en mijn mannetje zouden eens bij elkaar hun hart kunnen luchten.

    @lieselot: jullie hebben de fantastische gewoonte om tijdens en na het babysitten heel flink op te ruimen! We kunnen ons geen betere babysitters én nichtjes wensen!

    @annava: leen er maar op los. Maar niet overdrijven, want het werkt soms nogal ergerlijk bij vriendjes en liefjes ;)

  10. meter Says:

    is dat opruimvirus niet erfelijk?
    Bij Nora heeft ook alles zijn plaats en ook ik erken mezelf daarin,maar tot zolang het geen obsessie wordt is er geen probleem he

  11. Nichtje Kim Says:

    Man man man, ik kan nog veel leren precies! Hoe meer ik lees i.v.m. dat opruimen e.d. hoe meer ik dat beeld van Monica uit Friends voor mijn ogen zie :-) En dan Jurgen die er zich net als Chandler niet te druk in maakt… of klopt dat niet? :-)

    Oh ja, en het is ‘geschoven’ i.p.v. ‘geschuifd’ (SORRY, ik kan het zo moeilijk laten… beroepsmisvorming!!!!)

  12. Tamara Says:

    @Nichtje Kim: grappig dat je dat zegt: Jurgen zegt vaak dat ik weer bezig ben zoals Monica. Maar hij maakt er zich inderdaad niet druk (meer) in, meestal toch niet ;)

    En omg, het is inderdaad geschoven uiteraard *bloos* Beetje te snel getypt. Ik zal het gauw aanpassen se…

  13. psychosaar Says:

    Oooh Tamara als ik lees over dat opruimen… Nooit mag jij (onaangekondigd) bij mij op bezoek komen. Ik zou mij doodschamen! Elk van jouw ergernisjes zijn hier op dit eigenste moment onopgeruimd aanwezig en ik lig op mijn lui gat in de zetel te laptoppen ;)

  14. Tamara Says:

    @psychosaar: Als het ‘op een ander’ rommelig ligt, stoort mij dat absoluut niét. Ik zou niet spontaan beginnen opruimen ofzo… Mag ik nu nog (onaangekondigd) binnen? :D

  15. Stokje « Says:

    […] november 2008 Onlangs kreeg ik van deze mama een stokje toegeworpen. De bedoeling is om de mensheid te verblijden met 6 totaal onbelangrijke details […]


  16. […] Heb je een tic of kenmerkende eigenschap? Zie eerder! […]


Geef een reactie

