Over speeksel en het effect op een zwembril…

Het Start to Run-project is jammer genoeg een trage dood gestorven. Na de 27 lessen heb ik het een drietal weken volgehouden om 1 a 2 keer per week te blijven lopen. Direct na het werk in het park van Ninove.

Maar ik heb het opgegeven. Wegens tal van redenen: het weer dat kouder, natter en vooral donkerder werd, maar toch vooral simpelweg geen goesting om vlak na het werk wat actief te gaan wezen. Vaak ben ik na een werkdag echt doodmoe (nog steeds moeite met op tijd te gaan slapen en Marie die ten laatste om 6u30 klaarwakker is en ik die toch zo’n 8 uur slaap nodig heb om goed te zijn) en heb ik niets, rien de knots, noppes fut om nog efkes 5 km te gaan lopen. Ik ben zwak, ik weet het.

images

Maar! Omdat ik me toch wat schuldig voelde en omdat mijn lijf én geest het nodig hebben om af en toe wat te bewegen, ga ik zwemmen ’s avonds. Vroeger, toen we nog in Gent woonden en voor ik zwanger was van Nora en ook nog lang tijdens mijn zwangerschap, heb ik regelmatig gezwommen. Als kind heb ik ook jaren in een zwemclub gezeten. Ik deed en doe dat nog steeds graag: baantjes zwemmen. Verstand op nul, concentreren op ademhaling, arm- en beenbewegingen en eventjes ‘weg’ zijn. En de baantjes tellen. En de volgende keer steeds wat meer en langer willen zwemmen. En dan het zalige gevoel achteraf in mijn lijf van ‘iets gedaan te hebben’. En het spaart een douchebeurt uit! ;)

Mijn voornemen is om 2 keer per week te gaan zwemmen. ’s Avonds zo vroeg mogelijk eten (en rekenen op mijn fantastisch ventje dat vroeg genoeg thuis kan zijn), rond 19u aan het zwembad zodat ik rond 20u30 terug thuis ben en Nora nog net slaapwel kan wensen. Tenzij ik samen met mijn nichtje Kim ga zwemmen, dan zijn we net iets later thuis… een half uur zwemmen en een uur kletsen in de cafetaria. Kan ook heel erg deugd doen!

PS: Mijn zwembril dampt tijdens het zwemmen constant aan, heel irritant. Om de 4 baantjes moest ik mijn brilletje gauw gauw afkuisen of ik zag geen steek. Toevallig een tip gekregen van een medezwemmer (correctie: Kim had de tip gekregen van een medezwemmer met wie ze toevallig aan de praat raakte) om op voorhand speeksel aan de brilglazen te wrijven… Ik vond het maar een raar en bizar advies, maar gisterenavond toch eens geprobeerd en – hohoho! – de tip werkte! Mijn brilletje bleef vrij van damp, de ganse zwemsessie lang. ’t Is maar dat je het weet! Ik pieker me wel suf wat de wetenschappelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn. Iemand?

Explore posts in the same categories: Mezelf

4 reacties op “Over speeksel en het effect op een zwembril…”

  1. alejosa Says:

    Ik kende dat trucje al, bij een skibril helpt dat ook. Ik vraag mij ook al heel lang af wat daar de wetenschappelijke verklaring voor zou kunnen zijn.

  2. jennifer Says:

    :) zou het niet weten. Ik dacht eigenlijk dat het ook gewoon ging als je de bril natmaakte op voorhand.

    Maar oh, zo ‘savonds nog gaan zwemmen zou ik niet kunnen hoor. Zou ik zo al moe zijn, lekker warm hebben en dan terug het donker en de kou in om in’t water te springen brrrrr. (maar euh, ik heb het nog lastig om zelf midden de zomer te gaan zwemmen dus ja…)

  3. Tamara Says:

    @alejosa: ik heb de truuk nu al 3 keer toegepast en hij blijft werken. Nog steeds geen idee wat de verklaring is. Misschien omdat zo de bril dezelfde lichaamstemperatuur heeft als je gezicht en zo niet aandampt?

    @jennifer: goh, bril gewoon natmaken met zwembadwater werkte bij mij alleszins niet. Het omkleden en vooral het aankleden vind ik inderdaad het minst leuke aan gaan zwemmen. Maar het zwemmen zelf doe ik wel graag en ontspant mij, vandaar dat ik nog nét wel de motivatie vind ’s avonds om te vertrekken. Hoewel ik me ook vaak echt moet ‘oppakken’ en vertrekken hoor.

  4. Anoniem Says:

    Blijkbaar zijn het de enzymen in ons speeksel die het aandampen verhinderen.


Geef een reactie

