Eerste schooldag

En hoe was Nora’s eerste schooldag? Wel, uitstekend eigenlijk, dankuwel!

Ze was dolenthousiast deze morgen en het kon allemaal niet snel genoeg gaan. Als ’t van haar afging stonden we om 7u13 al aan haar klasje. Maar het was 8u40 toen we op school waren en ze rustig nog kon kennismaken met haar twee juffen. Terwijl ze aan het puzzelen was, namen we afscheid en gaven haar nog een dikke kus. Nora gaf flink een kusje terug en zwaaide eens. Ons nauwelijks aankijkend. Helemaal afgeleid en in de ban van juf Leen en juf Astrid.

Geen traantjes dus! Tof natuurlijk, heel tof. Maar ook wel wat verbazend. Maar vooral heel plezant!
En – tromgeroffel – ook bij de mama geen traantjes!! (’t Zou wel anders geweest zijn moest Nora het wel lastig gehad hebben en beginnen wenen zijn.) Geen gebleit dus, alleen gloeiend en blinkend van trots. Trots op ons kleine grote meid die achtergelaten wordt in een nieuw klasje, bij een nieuwe juf en geen kik geeft, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ik heb mijn 3 pakjes Kleenex-zakdoekjes dus niet nodig gehad, toén toch nog niet…

Maar nieuwsgierig waren we wel. En hoe! Onvoorstelbaar. Om het half uur vroegen we ons af wat ze aan het doen zou zijn en of ze het naar haar zin heeft of niet. Tal van scenario’s spookten door ons hoofd, zowel goeie als slechte als heel slechte. Maar verder hebben we vooral genoten van ons dagje samen.

En dan was het 15u50 en stonden we heel ongeduldig aan haar klasdeur te wachten. Ik zag Nora piepen door de deur, ons herkennen en zich door de benen van haar juf wringen om tot bij ons te geraken. Ze straalde. En was blij om ons terug te zien.

Het verslag van de juf: Nora was heel heel flink geweest. Niet geweend, goed meegedaan, veel gespeeld. Nog niet echt contact gezocht met de andere kindjes maar ze was ook zeker niet bang van dat ander jong geweld en ging wel naast de andere kindjes spelen. Toch niet evident, in een klasje met 26 peuters en kleuters.
We hadden de juffen gewaarschuwd over haar eetgedrag (wat trouwens al iétsje verbeterd is maar nog niet denderend is). Ze had het inderdaad moeilijk in de eetzaal. In begin at ze niet, als de juf haar op de schoot zette en haar zelf hapjes gaf at ze wel (tssss!), nadien at ze zelf een klein beetje voort. Afwachten hoe dit evolueert: ofwel verbetert het eens ze het daar meer gewoon is, ofwel verslechtert het net omdat ze het er meer gewoon is.
En ja, we laten haar warm eten op school: veel makkelijker om haar ’s avonds gewoon nog een boke te laten eten – bovendien eet Marie ook warm ’s middags – en bovendien kan ze nauwelijks slechter of minder eten dan dat ze thuis eet.
Geslapen heeft ze niet, ze heeft wel een klein uurtje wat gerust in het slaaphoekje. Volgens de juf was ze zeker in slaap gevallen moesten er geen twee luidruchtige vermoeide jongetjes naast haar gelegen hebben… Ook iets dat zichzelf zal uitwijzen. Thuis slaapt ze nog makkelijk 2 a 3 uur in de namiddag dus na een paar dagen zal ze zeker en vast wel doodop zijn en zal ze wel slapen, vermoed ik. Indien het echt een probleem wordt, dan kan mijn moeder haar ’s middags gaan halen en gaat ze maar halve dagen.

Het was pas toen ik Nora terugzag en in mijn armen had en de juf zo positief was dat ik het moeilijk kreeg en mijn traantjes moest verbijten. Zo opgelucht, blij en trots was ik.

Het verslag van Nora zelf is nog vrij summier natuurlijk. Spontaan vertelt ze weinig of niets, op suggestieve vragen antwoordt ze wel met ja of neen. Hoewel we in de loop van de avond wel zijn te weten gekomen dat juf Leen een boekje over kippetjes gelezen heeft, dat juf Leen een toren gemaakt heeft, dat Nora (en andere kindjes ook?) een hoedje heeft mogen opzetten en dat ze (vermoedelijk) gevallen is op de speelplaats omdat iemand haar geduwd heeft. Ah, en dat ze volgens haar “hee fink” patatjes heeft gegeten, maar welke groentjes het precies waren, leek ze toch niet meer te weten. En ze heeft ook “fink geslaapt”

Maar enthousiast leek ze alleszins wél. Ze wil morgen nog eens gaan. Een chance.

Zoals verwacht was ze vanavond nogal hyper. Combinatie van doodmoe zijn en overprikkeld zijn. Maar het viel nog redelijk mee zolang we duidelijk en kordaat waren. Ze heeft nog vrij goed gegeten en lag rond 19u30 in haar bedje.

En – tadaaaaa! – dit is haar boekentas:

2009_04_20

(Een mooie foto maken is tegenwoordig trouwens heel moeilijk: ofwel trekt ze een boos gezicht (zoals hierboven), ofwel loopt ze weg, ofwel lacht ze heel gemaakt en geforceerd)

Flink aan het stappen met op de achtergrond haar toekomstig huidig schooltje:

img_0011

Na schooltijd:  een bezinningsmoment tussen vader en dochter:

2009_04_201

Explore posts in the same categories: Nora, School

17 reacties op “Eerste schooldag”

  1. rozebril Says:

    Lief, die foto’s! En zo flink zeg (ook van de mama trouwens;-))! Die gaat dat goed doen, dat zie je zo. Groot gelijk trouwens, van de patatjes op school te laten eten. Ik zou dat ook doen als ik wist dat ze op school beter of hetzelfde zouden eten als hier. spijtig genoeg is dat hier niet het geval, dus sta ik elke avond in de potten te roeren :-(

  2. Jennifer Says:

    super :) Jona was ook zo hyper (de hele eerste week) na school.

    Alle blogkindjes lijken wel heel vlot naar school te gaan :) (ik vrees dat Luca ’t enigste blèterke gaat worden in september haha)

  3. Inge Says:

    Super! Flinke mama ;o)

  4. prutsen Says:

    Meteen al een ganse dag… en blijven eten… en zonder traantjes… Wat flink van dochter en mama ;-)

  5. maaike Says:

    @ jennifer: ik hou mijn hart precies ook vast hoor voor “de mijne” ;-)
    @ tamara: wat ongelooflijk seg!!!! zowel voor nora als de trotse oudjes!!!

  6. maaike Says:

    o ja, en wat ziet ze er superschattig uit! sjieke jas en mega sjieke boekentas ook!! en wat lief dat bloemenblaasmoment met papa

  7. nele Says:

    amai, zo groot dat ze ineens lijkt!
    flo gaat volgend jaar in september naar school, dat is nog erg ver maar als ik nora daar zo flink zie staan lijkt het (akelig) dichtbij, “ze worden groot è madam”, zo groot zeg!

  8. annava Says:

    Woehoew! Super dat het zo goed ging! Hopelijk volgen er nog vele succesvolle dagen!

  9. Karen Says:

    Amai, dat was precies een geslaagde dag als ik het zo hoor!

  10. Nike Says:

    Goed,hé! Wijze boekentas, maar ook haar jasje is demax!

  11. Kim Says:

    Super dat het zo goed is gegaan!!! En ze is zo mooi! Haar tasje, haar jasje, haar kleedje, een echte madam!
    Ik vrees hier toch ook voor andere taferelen op 1 september…

  12. Elke Says:

    Plezant dat het zo goed gegaan is. Hoe langer ze op school zal zitten, hoe spannender de verhalen zullen zijn die ze mee naar huis brengt!

  13. Patsy Says:

    Waauw er worden dezer dagen nogal wat mijlpalen geschreven bij jullie…eerste stapjes, eerste schooldag!
    Hierbij ook een bravo voor Nora en de mama ook omdat jullie zo flink waren ;-)
    Op z’n eerste schooldag heeft Maxime destijds ook niet gehuild, maar later die week, ik denk die donderdag was het toch prijs hoor. Dus hou uw zakdoekskes toch maar bij de hand ;-)


  14. Goed, hè! Een echte flinke kleuter. Enkel vermoeidheid zal nog traantjes kunnen uitlokken, denk ik.

  15. Isabel Says:

    Die boekentas! Zo een typische Nora-boekentas vind ik :) Ze heeft het dus fantastisch gedaan hé (en jullie ook natuurlijk, flink!). Zoals lichtindeduisternis vermeldt, vermoeidheid (die dus echt plots immens kan zijn) zal misschien nog wat roet in het eten kunnen strooien, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te gaan hé.

    Ze worden groot hé onze kindjes :)

    • Tamara Says:

      Amai ni! Maar ik vind het wel plezant. Vooral van die bijna echte gesprekjes tussen moeder en dochter kan ik echt genieten. En van het feit dat ze meer en meer een eigen persoonlijkheidje ontwikkelt.


  16. […] school gaat gaan. Toen de directeur mij de rondgang gaf snapte ik ineens waarom sommige ouders het lastig hebben als hun kindje voor ‘t eerst naar de kleuterklas […]


Geef een reactie

