Spelen bij de buren

In onze straat zijn we een tweetal jaar geleden met 4 koppels tegelijk beginnen bouwen. 2 keer 2 halfopen bebouwingen. Het koppel ‘aangebouwden’ naast ons heeft (nog) geen kindjes. De beide koppels ‘niet aangebouwden’ (maar wel aan elkaar aangebouwd, snap je?) hebben elk twee kindjes. Het koppel het dichtst bij ons heeft een zoon (3j) en een dochter (5j) en in blijde verwachting van een derde kindje in augustus en het andere koppel twee dochters (3,5j en bijna 16 maanden). Ze verschillen dus allemaal niet veel van leeftijd én de schoolgaande kindjes gaan allemaal naar hetzelfde schooltje op 500 meter van onze huizen.
En ze kennen elkaar al vrij goed; Nora speelt op school blijkbaar vooral (alleen?) met de twee oudere meisjes en soms met de jongen die trouwens in haar klasje zit en als het mooi weer is, spelen ze ook thuis met elkaar. Buiten, op ons terras of op het terras van de buren. Meestal speelt Nora op verplaatsing eigenlijk, omdat ons terras nog niet aangelegd is en waarschijnlijk ook omdat we het ‘verste’ wonen en de andere twee gezinnen hun terras aan elkaar grenzen. Maar soms komt de ganse bende ook wel eens in onze grote zandbak spelen.

Ik vind dat echt zo geweldig voor Nora. Zeker naar de toekomst toe. Speelkameraadjes hebben die (heel) vlakbij wonen en ook nog naar dezelfde school gaan, lijkt me toch wel heel gezellig, makkelijk en plezant. Of als we eens een snelle, onverwachte babysit nodig hebben overdag of omgekeerd uiteraard. Zo heb ik Nora al eens bij de buren laten spelen terwijl ik Marie ging halen in de crèche: ze was zich volop aan het amuseren en aan het dansen dat ik het niet over mijn hart kreeg om haar mee te nemen.
Tot nu toe zijn ze met vijf meisjes (en één jongen, ocharme) en ik fantaseer dan soms hoe het zal zijn als ze beginnende tieners zijn en met elkaar wel of niet optrekken, ruzie maken, konkelfoezen, geheimen delen enz. Of hoe ze bijna altijd met een kleine bende zullen kunnen spelen en ravotten in plaats van enkel met hun tweetjes.  Een heel goeie leerschool ook, denk ik zo.
Nora is de jongste van de bende meisjes en ze wordt nogal bemoederd en vertroeteld. Maar tegelijkertijd staat ze ook goed haar mannetje want ze wil ook niet teveel gepakt en bepoteld worden. Leuk om ze samen bezig te zien.

Zo hadden we vandaag een ganse namiddag slechts één dochter in plaats van twee: Nora was bij de buren (2 huizen verder) gaan spelen, in een mini-zwembadje dan nog wel. Marie is voorlopig nog iéts te klein om te gaan spelen (ook al had zij het zelf wel anders gewild), maar dat zal ook wel niet te lang meer duren. Marie scheelt maar twee maanden met de jongste van twee huizen verder trouwens.

Oh, en wat was het een za-lig weertje! We hebben genoten met grote G. En geprobeerd om niet teveel te denken aan morgen, het einde van een lang, heerlijk weekend: ge-communiefeest, gaan spelen bij vrienden, gaan fietsen en een lekkere zalige rustige zondag.

2009_05_211

2009_05_221

Explore posts in the same categories: Marie, Nora, Tleven

13 reacties op “Spelen bij de buren”

  1. rozebril Says:

    Buurkindjes waar ze goed mee opschieten zijn echt goud waard. In onze straat wonen, op een paar meter afstand 8 kindjes tussen 2 en 6 jaar… superhandig! En wacht maar tot Marie oud genoeg is om mee te gaan spelen… heerlijk wat een tijd voor jezelf je dan plots krijgt.

  2. prutsen Says:

    Leuk! Nora is al een echt scharrelkind ;-)
    In onze straat wonen weinig kindjes van de leeftijd van Grote Pruts en dat vind ik wel wat spijtig. Maar de buren hebben wel kleinkinderen van zijn leeftijd. En als zij er zijn, dan hebben we, zoals rozebril zegt, ineens heerlijk tijd voor onszelf.

  3. Tess Says:

    Mooie foto’s, vooral die twee onderste zijn echt schattig. Wij hadden ook buurmeisjes waar we altijd bij speelden. Heel erg plezant, samen inlineskaten, keukentje spelen, kleuren, in de tuin spelen,… Helaas is dat niet blijven duren en kan er nu met moeite een knikje vanaf. Best jammer eigenlijk. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd zo uit te draaien. : )

  4. Patsy Says:

    Da’s zalig! Onze kindjes hebben dit geluk jammer genoeg niet. Wij hebben ons huis gekocht en de meerderheid van onze buren zijn een generatie ouder met kinderen die ook al het huis uit zijn, volwassenen dus.
    Naast ons kwamen vorig jaar nieuwe buren en in januari kregen zijn een dochtertje. Zij is Russische en ondanks mijn toenaderingen wil zij geen contact, echt jammer.

  5. Jennifer Says:

    Het is ook het eerste wat ik dacht toen ik er was. Wat moet dat fijn zijn voor de kindjes :)

  6. Annelies Says:

    Klinkt heel leuk. Ik hoop dat, als wij verhuizen, we ook een buurt treffen met wat speelkameraadjes.

  7. saartje Says:

    Oh dat lijkt me zo leuk. Jammer genoeg hebben wij geen kindjes bij onze nabije buren om mee te spelen. Maar daar komt hopelijk nog verandering in.

  8. moeferkoe Says:

    Hier is het net zo, onze achterburen hebben een tweeling van anderhalf, en daarnaast hebben ze eentje van vijf (denk ik), eentje van 2 en eentje op komst.
    Onze andere buren hebben kinderen die binnen een paar jaar op babysitkundige leeftijd komen, wat ik vaneigens ook al wreed zie zitten. :-D

  9. Karen Says:

    Dat klinkt inderdaad erg leuk (voor de meisjes) en erg handig (voor jullie). Hier hebben wij jammer genoeg niet zoveel geluk, want wij hebben, buiten enkele koeien, geen buren omdat wij het enige huis in de straat zijn… Maar dat heeft dan ook weer zijn voordelen natuurlijk!

  10. Marleen Says:

    Zeg Tamara, woon jij in of nabij Gent? Wij hebben namelijk ook bouwplannen en ik ben momenteel op zoek naar een goede architect. Waren jullie tevreden over jullie architect? En heb je met een bouwfirma gebouwd of aparte aannemers? Zie je het zitten om je goeie en slechte ervaringen op dat vlak met mij te delen?

  11. Kim Says:

    Wij hebben hier ook dat geluk. Dat had ik wel niet direct gedacht toen we hier bouwden, maar het is nog goed uitgedraaid.
    Fijn hé als ze wat speelkameraadjes hebben!


  12. […] bij de buren Ik las net bij Tamara haar postje over het spelen bij de buren. En daarbij viel me te binnen dat Emma vandaag ook voor het eerst bij […]

  13. maaike Says:

    lijkt me heerlijk!


Geef een reactie

