Afzien en genieten!

Van eind juli tot eind augustus heb ik samen met mijn twee spookjes vakantie. 1,5 week is al achter de rug, nog 2,5 weken te gaan. Ik had al veel respect en bewondering voor “huismoeders” (of hoe zeg je dat eigenlijk op een deftige manier?) en mijn respect en bewondering zijn alleen nog maar gegroeid. Want wat is het bij momenten ongelofelijk vermoeiend, intensief en afmattend. Maar het is ook heel, heel veel genieten. Echt puur en volop genieten van mijn twee kleine meisjes en beseffen dat ik onze momenten samen heel hard moet koesteren en voor altijd bewaren in mijn hart en geheugen.

Hartverwarmend is:

  • als Nora en Marie samen aan het spelen zijn, ruzieloos en waarbij Nora als een volleerde grote zus Marie op zachte wijze bijstuurt en dirigeert
  • als we samen met ons drietjes spelen of een boekje lezen of wat tv kijken of knuffelen
  • als ze mij spontaan een knuffel en kus komen geven
  • de lach en de opluchting van Marie als ze ’s middags en ’s avonds mag gaan slapen als ze moe is
  • de “xie je gjaag” van Nora
  • het enthousiasme als ze elkaar (terug)zien. Vooral Marie wordt gek van euforie als ze Nora mag ‘wakker maken’ en bij haar in haar bedje mag zitten
  • als ze tijdens een uitstap flink en content zijn
  • Marie elke dag zien veranderen en leren
  • de uitspraken, fantasiespelletjes en fratsen van Nora
  • élke lach, zowel een lichte grijns als een mooie glimlach als een schaterlach
  • als we samen aan tafel zitten en gezellig zitten te kletsen. Zelfs Marie begint al actief mee te doen. Ze imiteert woorden en geluiden en als Nora en ik om iets lachen, lacht Marie om ’t er ’t hardst mee
  • als Nora mij een kussen geeft en een dekentje, zachtjes fluistert en mij in de zetel laat liggen als ik zeg dat mama nog een beetje moe is
  • Marie die dan meteen op mij begint te klimmen en te kirren

Maar het is ook behoorlijk vermoeiend en intensief. Hoe schattig en lief en behulpzaam ze vaak zijn, zo lastig en tegendraads en irritant kunnen ze soms ook wel zijn. Of zoals Kim onlangs ergens op een blog zei: “Kinders… Af en toe zoud ge ze bijne opvreten van schattigheid, en een minuutje later wenste je al dat je het gedaan had.” En het is o zo onvoorspelbaar wanneer ze plots beslissen om zoveel mogelijk bloed vanonder mama’s nagels te halen. En samenspannen kunnen ze ook al als de beste.
Wat wel ongelofelijk opvalt, is dat Marie veel en veel en veel rustiger geworden is. De laatste weken is ze onbeschrijfelijk veel veranderd, niet alleen uiterlijk (gegroeid en nog meer peuter geworden), maar ook haar gedrag. Ze begrijpt heel veel en kan zich ook al behoorlijk verstaanbaar maken. Elke dag komen er woordjes bij. Veel sneller en vlotter dan bij Nora indertijd. En ze geniét ervan dat ze zich kan uitdrukken. En ongetwijfeld is ze daardoor ook  contenter en minder snel gefrustreerd. En dus ook iets minder frequent hysterische buien. Ze lijkt ook te beginnen leren dat hysterisch gekrijs in sommige gevallen nogal zinloos is en weinig opbrengt. En afleiding lijkt ook steeds beter te werken. Maar ze blijft wel een temperamentje hebben. Dat zal er niet meer uitgroeien. Maar goed ook!

Ik heb ook ondervonden dat ik best vermijd van een ganse dag thuis te zitten. Dan worden ze onrustig en geraken de gemoederen soms wat te veel en te snel verhit. Dus probeer ik vooral in de voormiddag kleine of grotere activiteiten in te plannen (met dank aan jullie tips!). Met een beetje geluk zijn de buurkindjes thuis en weet Nora al wat te doen, heeft Marie het rijk (en mij) voor haar alleen wat het spelen ook bevordert. Als de buurkindjes niet thuis zijn, gaan we eens op ons dooie gemakje naar de bakker of centjes halen of naar de diertjes kijken in de buurt of een klein wandelingetje waarbij we onderweg even op een bank zitten en wat fruit eten. Heel simpel maar o zo gezellig. Of gaan fietsen op ’t (rustig) straatje. Of naar het park van Ninove en de speeltuin aldaar. De speeltuin die eigenlijk de naam speeltuin niet waard is wegens totaal verouderd, verwaarloosd wat ik heel jammer vind want een leuke speeltuin in de buurt is toch wel een must. Op bezoek gaan bij mijn vriendin en haar zoontjes is ook altijd een leuke afleiding of bij mijn moeder op de glijbaan of op het minispringkasteel. Mogelijkheden zat dus. Maar toch zou ik soms wat extra inspiratie willen hebben voor dingen die we binnen kunnen doen. Want als het regent, ben ik niets met alle bovengenoemde uitstapjes. Dan is het vooral hopen dat ze goedgezind zijn en ze met hun eigen speelgoed willen spelen. En ook al hebben ze elk een zalige leeftijd, 1,5 en bijna 3 zijn niet altijd de gemakkelijkste leeftijden om samen iets te doen. Samen kleuren gaat net, hoewel ik voortdurend moet tussenkomen omdat Marie het duidelijk veel en veel leuker vindt om op àlles te kleuren behalve op papier. En dan nog het liefst met stift, natuurlijk. Onze muurverf is trouwens écht afwasbaar, hoera! Samen verven of knutselen of koken, dat lukt echt nog niet. Ik zou constant moeten ingrijpen en ‘neen’ zeggen tegen Marie en zo heeft Nora er ook niet veel aan. Bovendien heeft Marie nog steeds de irritante gewoonte van bijna alles in haar mond te steken. Haar met iets anders afleiden is ook hopeloos: ze wil altijd doen wat haar grote zus doet, zeker als het iets nieuw is…

Dus! Om Nora wel de kans te geven om samen dingen te doen die nog niet lukken met Marie erbij, gaat Marie vanaf volgende week één dagje per week naar de crèche. Zo kan Nora eindelijk de verfopdrachtjes uit haar Dopido-boekje uitvoeren en kan Marie nog eens gaan spelen met haar vriendjes van de “Melkherberg” wat ze zelf ook fantastisch vindt.

Nog 2,5 weken voltijds genieten van mijn patatjes en nadien… halftijds mogen blijven genieten. Jippie!

Explore posts in the same categories: Gedrag, Marie, Nora, Ontwikkeling

9 reacties op “Afzien en genieten!”

  1. Karel Says:

    Ik weet waar je het over hebt. Wij hebben er hier ook net twee weken full-time Kobe op zitten, en het waren ook twee heel fijne maar zeer vermoeiende en slopende weken :-)

  2. maaike Says:

    als het humeur hier begint te kantelen (bij regenweer) zet ik vaak wat muziek op om te zingen, dansen.
    Helpt heel vaak.
    Met 2 weet ik het natuurlijk niet ;-)

  3. Karen Says:

    Zalig he, zo thuis zijn bij de kindjes. Ik geniet er hier ook alle dagen van! Hoewel het bij mij echt begint te korten, in september vlieg ik er terug in. Maar daar denk ik nog niet te veel aan, eerst nog vollenbak genieten van die mooie momenten met mijn 2 dames…

  4. spruitjes Says:

    Als je een leuke speeltuin in de buurt zoekt heb ik wel een tip: Aan de Rijdt in Brakel is er een nieuwe speeltuin, heel geschikt voor kindjes zoals de jouwe. Er is maar 1 nadeel: er staan geen bankjes om op te zitten, dus neem je best een deken of zo mee.

  5. meter/moeke Says:

    Dopido boekje meegeven als Nora alleen bij mij komt inaugustus mag ook?

  6. annava Says:

    Ik snap het volledig, ik ben nu ook ergens wel blij dat ik eens een volledige maand zonder kinderen ben. Echt, gaan werken is helemaal niet meer zo vermoeiend dan. Soms doet dat zo veel deugd, die rust maar soms is het ook véél te rustig.

    En tis ni gemakkelijk he, ze blijven entertainen!


  7. […] alle dank aan ’spruitjes’ voor deze gouden tip! #gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; […]

  8. nele Says:

    ik herken je ‘dagdoorbrekend’ uitstappen volledig en ik ben ook helemaal pro, het helpt geweldig om hen beide aangenaam bezig te houden

    beetje vreemd misschien maar in huis doen we bij regenweer ook ‘uitstapjes’, in die zin dat ik probeer dan niet heel de tijd in dezelfde ruimte te blijven

    in de slaapkamers met de knuffels en de poppen spelen, in de kamer ‘vanvoor’ kampen bouwen met veel kiekeboe spelletjes voor janne en boekjes lezen in dat kamp (uitgebreid opruimen), in de gang gaan we fietsen (beetje smal maar gaat net), in de kelder de was gaan sorteren, in de bureau tekenen, stempelen ed., …

    de topper blijft op bezoek gaan bij anderen … altijd welkom! ;-)


Geef een reactie

