Van bakkertje spelen

Gisterenvoormiddag heb ik meer dan 100 van deze koekjes gebakken. Oefening baart kunst. Niet dat mijn koekjes kunst zijn, maar ze werden wel steeds lekkerder en lekkerder.

Ik heb vier keer deeg gemaakt (ik dufde de hoeveelheden niet gewoon x 4 doen en heb dus elke keer een nieuwe klomp deeg gemaakt…). De eerste deeg was niet goed: te plakkerig, niet echt vast. Waarschijnlijk omdat de boter wat te warm was? De andere 3 ‘degen’ waren wel ok. Van elke klomp deeg kon ik een 35 tal bolletjes rollen, denk ik. En er konden maximum 25 koekjes per keer in de oven. De oven heeft nogal toeren gedraaid!

Enkele dingen die ik al doende geleerd heb of – àla “SOS Piet” – : “wat hebben we vandaag heleerd?”:

1. De boter mag niet te koud (lastig om te mengen!) en niet te warm (slap deeg en slappe koekjes!) zijn

2. Als de deeg in balletjes gerold is en ze kunnen niet meteen in de oven: even in de koelkast zetten. Anders worden ze weer te slap. Enfin, dat was mijn ervaring althans.

3. Altijd het recept dubbel checken en er niet vanuitgaan dat het 10 minuten bakken is terwijl ze eigenlijk een kwartier in de oven moeten staan.

Aanleiding van mijn 2 uur (!) gezwoeg en gebak in de keuken: vandaag is het mijn laatste werkdag. ’t Is te zeggen: de laatste dag in één van de twee vestigingen waar ik werk. En ik wou mijn dierbare collegaatjes trakteren op self-made-chocolate-cookies.
En ik zou ik niet zijn als ik vorige zondag al geen proefbaksessie zou gehouden hebben vooraleer aan het echte werk te beginnen. Zeker na de eerste keer.

Maar dankzij de emailsgewijze tips van Sara is het deze keer wel (beter) gelukt! Waarvoor bij deze nog eens nen welgemeende merci!
Zeker de koekjes van laatste 3 degen zijn best wel lekker. En gelukkig hebben mijn proefkonijnen, lees collega’s, dit ondertussen ook al beaamd.
Nora en Marie (vooral Nora eigenlijk) vinden ze ook lekker. Mijn belangrijkste jury, want die liegen (nog) niet om bestwil ;)

En hoewel het resultaat wel leuk en lekker is en hoewel ik best wel trots ben, toch denk ik dat dat bakgedoe niet echt iets voor mij is. Of toch niet op heel regelmatige basis. Stress dat ik altijd heb, maar stress! Constant schrik dat het gaat mislukken, constant met mijn neus tegen de oven en panikeren omdat de koekjes te laat opstijven, of te vochtig blijven of aanbakken, constant met een vork in de koekjes prikken om te zien of ze wat hard worden, verschillende keren proeven of ze écht wel gelukt zijn, iedereen in mijn buurt afblaffen, op mijn tanden bijten omdat Nora wil (en mag) helpen maar ik strontnerveus loop omdat ze soms een heel klein beetje in de weg loopt (en alle chocoladestukjes al op voorhand wil opeten),…

En toch, toch zal ik binnenkort weer van bakkertje mogen/moeten spelen want het is binnenkort Nora’s verjaardag en dan wil ik haar klasje wel trakteren met een eigen – hopelijk lekker – baksel.
Een appelcake. Of een appeltaart. Of nog eens iets met chocolade. Of koekjes in een vormpje, ook wel leuk. Of…

Eenvoudige (een-vou-di-ge) , lékkere receptjes zijn altijd welkom!

Explore posts in the same categories: Mezelf, Oproep, Tleven, Werken

14 reacties op “Van bakkertje spelen”

  1. rozebril Says:

    Een pakje kant-en-klare Herta cakemix :-)?
    Dat doe ik altijd voor de verjaardagen, lukt àltijd!

  2. alejosa Says:

    Al doende leert men.
    Geniet ervan!


  3. @ rozebril: heb je meegedaan met dat proefpanel (hoe heet het ook weer? dat ding waarvoor je die drankjes getest hebt. En die wasverzachter) voor Herta? Ik wou meedoen, maar ben niet geselecteerd. Waarschijnlijk omdat ik te veel zelf bak :-)
    @ Tamara: ik heb een supergemakkelijk recept voor een soort cakejes, dat snel klaar is. Ik zal het straks eens op mijn kookblog zetten (www.lichtindeduisterniskookt.wordpress.com). Ik heb ze ontelbare malen gemaakt om mee te geven naar school bij een verjaardag.


  4. […] “Eenvoudige (een-vou-di-ge) , lékkere receptjes zijn altijd welkom!” las ik hier. En dus schiet ik te […]

  5. lieselot Says:

    Ik heb die koekjes ook al enkele keren gebakken ;) Ik haal er wel 50 uit een klomp deeg, wrs maak ik ze kleiner :p
    Als ik cake bak gebruik ik dit recept (van de mama :p)
    200g bloem
    180g suiker
    150g boter (ik smelt die altijd eerst in de microgolf)
    1 zakje vanillesuiker
    en 4 volledige eieren
    alles mixen
    en dan in de vorm (die moe je eerst invetten eh, ma da wist ge wrs :p )
    Voor er appeltjes tussen te doen, eerst een beetje deeg in de vorm, dan appelschijfjes erop, weer deeg, en weer appelschijfjes :)
    Kheb hem ook al eens gemaakt met chocoladekorrels, ik giet die dan gwn bij het deeg en roer ze er mooi onder.

  6. Tess Says:

    Ik bak altijd de 4/4 cake uit het boek van de boerinnenbond, is nog nooit mislukt ;)

  7. annava Says:

    ik kan één ding goed maken en dat is een brownie.
    Ik zocht mijn recept maar ik vind het -tot mijn grote spijt- nergens.
    Mag ik nog een paar daagjes zoeken. Haar verjaardag duurt nog even he:)


Geef een reactie

