Geen kleurig zakje

De kogel is door de kerk. Ik heb eindelijk beslist waarmee ik Nora haar klasgenootjes en juf ga trakteren. Cupcakejes in van die witte cupcakepapiertjes met gekleurde suikerdingetjes erover. Een idee gepikt van hier, hier en hier. Enkel dat en geen extra cadeautje of prulletje.

Ik krijg nu al kriebels in mijn buik van de stress als ik nog maar aan mijn bakplan denk. Dit weekend komt er alleszins eerst een proefdraaisessie. En volgende week is het dan voor echt. Alleen weet ik nog steeds niet goed wanneer ik in godsnaam die cakejes ga bakken. Vrijdag is ze jarig en donderdagnamiddag gaan manlief en ik nog eens op stap tot donderdagavond (laat). Dus ofwel moet ik ’s avonds laat nog beginnen bakken, als ik doodmoe ben en dus minder geduldig en dus een grotere kans op mislukking. Ofwel probeer ik alvast donderdagmiddag het deeg klaar te maken voor ik vertrek.
Ik zou nog kunnen kiezen voor een snelle oplossing: gewoon elk een koekje of rozijntjes of stukje fruit, maar nu ik het in mijn hoofd gehaald heb om te trakteren met een eigen baksel, wil ik dat dus ook per se doen. Al kost het me bloed, zweet en tranen. Hoewel de Herta-mix soms ook wel nog aanlokkelijk lijkt…

Ik heb vandaag van die witte cupcakepapiertjes gekocht, maar eigenlijk weet ik begot niet wat ik daarmee precies moet aanvangen. Bestaat er een bakplaat met geribbelde bakvormpjes waarin je die papiertjes kan insteken? Indien neen, wat moet ik dan in hemelsnaam doen met die papiertjes? Indien ja, zouden ze dat in de Aveve hebben?

Stress, maat, stress!
En dan heb ik het nog niet over haar kroon die ik zelf wil maken. Niet zomaar een kroon, neen, een kroon die de kroon van vorig jaar overtreft. Maar ik heb een heuse tutorial gevonden op het net, dus geen nood. Denk ik.

Explore posts in the same categories: 3 jaar, Mezelf, Nora

13 reacties op “Geen kleurig zakje”

  1. Annelyse Says:

    Veel succes, ben benieuwd voor je kroon.
    volgens mij moet je idd een bakplaat kopen met bakvormpjes (geen geribbelde) van ongeveer de grootte van de papiertjes. Zo doe ik dat alvast als ik muffins bak.
    Doet dat goed


  2. Die papieren cakevormpjes zet je gewoon op een normale bakplaat. Als je er een grote lepel beslag in schept, vervormen die wel een klein beetje, maar in de oven begint het deeg te rijzen en dan nemen ze vanzelf de juiste vorm aan. Ik zou dat deeg niet op voorhand maken. Cakedeeg moet luchtig zijn en als je dat laat staan, verdwijnt die luchtigheid, vrees ik. Wat je wel kan doen, is de boter al afwegen en uit de koelkast laten, zodat die al goed zacht is. En de andere ingrediënten al afwegen. Hier staat toevallig net een cake in de oven en dat deeg was heel snel klaar. Zacht geworden boter mengen met suiker. Bloem bij. Eidooiers bij. Eiwit kloppen (tip: het eiwit mag niet meer ‘schuiven’ in de kom, dan is het stijf genoeg) en erbij doen (voorzichtig zodat je de luchtigheid van de geklopte eiwitten niet doet verdwijnen) en dat is het. Terwijl de cakejes in de oven staan, kan je misschien al een dutje doen ;-)? Als je wil, mag je me mailen als je problemen ondervindt. Ik zal met veel plezier mijn mailbox tot laat op de avond in de gaten houden.

  3. fie Says:

    ik zet ze ook in een muffinvorm dan ben je op z’n minst zeker dat je ronde cakejes krijgt ipv uitgelopen exemplaren

  4. carine - la mama Says:

    Lieve collega – De papieren cupjes kan je zonder veel problemen gewoon opvullen met cakebeslag, zonder één verder (voor)behandeling van de vormpjes. De cupjes voor 2/3 vullen en allemaal samen op een bakplaat. Dit niet te dicht bijeen want alles moet toch nog een beetje uitzetten in de oven. Ikzelf heb wél 2 muffinbakplaten. Dat maakt alles wel iets gemakkelijker en behoedt jou tegen smossen. (geen geschraap in de oven of verbrande baklucht in de keuken). Dus net iets meer georganiseerd (zoals je het graag hebt niewaar)Ik leen ze ook uit (hint). In de uitsparingen van de muffinvormpjes zet je dan je papieren cupje – opvullen – bakken – klaar – eventueel volgende lading – enz. Morgen op jouw werkplek zullen de bakvormen ter beschikking zijn (als ik ze niet vergeet – dan steek da wel op “de leeftijd”).

  5. miestaflet Says:

    Super dat je zelf gaat bakken! Nora gaat reuzetrots zijn als ze mag trakteren met zo’n kleurrijke cakejes!

    Het beslag en bakken dat is echt heel snel gefixt!
    Ik heb me hier suf gezocht naar zo’n bakplaat met vormpjes maar niet gevonden. Uiteindelijk heb ik de papieren cupjes in glazen potjes gezet.

    Wat je zeker niet mag doen is de cupjes te vol doen met beslag want ze rijzen nog enorm (en er waren er bij mij wel enkele overstroomd…)

    Zelf had ik de cakejes de dag ervoor gebakken en het glazuur en versiering er pas ’s morgens op gedaan. Geen idee of je ze ‘warm’ ook onmiddellijk kan versieren eigenlijk – ik vrees dat je sprinkels dan wel es zouden kunnen wegsmelten :)

    Succes! Ze zijn echt lekker!

  6. maaike Says:

    ik ben benieuwd, naar uw baksels en uw kroon

  7. Kim Says:

    Ik ben ook super benieuwd hoe ze gaan lukken. Je plaatst toch wel een fotootje hé. Ik denk dat ik jouw idee ook ga pikken voor Emma in december.

    Ik was net tegen mijn man aan het zeggen, dat ik redelijk neurotisch ben, maar gij zijt toch nog een graadje erger ;-)

  8. fozke Says:

    Nu ja je weet het ondertussen al, maar je mag die vormpkes dus gewoon op een bakplaat zetten. Cupcakejes zijn echt heel gemakkelijk te maken (zelfs ik kan dat…en dat zegt wel wat ;) )

    Het is trouwens iets dat je fijn samen kunt doen, maar dat veroorzaakt natuurlijk iets meer werk. Pauline vond het ongebakken deeg trouwens even lekker om binnen te smikkelen…

    Succes!

  9. annava Says:

    Mia is zondag jarig en zaterdag is het hier groot feest (en verjaardagsfeesten geven we samen, dat wil zeggen met mijn ex en zijn familie). En dat bezorgt mij zooooooo veel stress, ik kan al een week nimeer normaal nadenken. Ik ben zelfs to do lijstjes aan het maken, dat doe ik normaal nooit. Als dat maar goed afloopt.
    Gelukkig is zijn taak voor het eten zorgen en mag ik gewoon rustig de tafels, drinken en diene zever regelen


Geef een reactie

