Over een pot appelmoes.

Wat doe je als je tijdens het koken een pot appelmoes niet openkrijgt? En dan bedoel ik echt.niet.open.krijgen. Alles heb ik geprobeerd. Op de ‘poep’ van de pot kloppen, eens schudden met de pot, proberen opendraaien met een handdoek en zelfs de truuk die anders àltijd werkt: een brede elastiek rond het deksel spannen en dan deksel proberen opendraaien. Maar zelfs dat werkte niet.

Ik weet niet wat jullie zouden doen, maar ik heb eens buitengekeken. En ik zag bij de buren een iets oudere man werken aan het tuinhuisje van de buren en ik ben met mijn pot appelmoes in mijn handen en mijn handdoek over mijn schouder op de man afgestapt en heb heel zielig gevraagd of hij mijn pot appelmoes kon openmaken. Hoe cliché, niet waar? En het is hem gelukt, al zag ik dat ook hij eens goed moest wringen. Dus het lag niet aan mij (troostte ik mezelf).

Ohja, ik heb iets lekkers klaargemaakt met die pot appelmoes. Een receptje dat ik bij de fameuze wedstrijd van ons Anna heb gehaald. Ik heb àlle receptjes uit de reacties trouwens overzichtelijk in een word-document gezet en al heel vaak gebruikt! Superhandig. Het was Tess die als eerste reageerde met het heerlijke recept van de appelmoes-gehakt-ovenschotel.
Echt een aanrader. Heel makkelijk, relatief snel en mijn dochters vonden het heel lekker. Zelfs Nora die in begin nochtans niet zo enthousiast was, maar toch proefde (haar eetgedrag is fameus verbeterd de laatste tijd trouwens) en het “eel jekkej” vond! Zelfs de “apeluje” (lees: chapelure) die ze eerst niet moest hebben, vond ze op het einde lekker.

Ik ga ‘t nog bijna leuk vinden om te koken. Bijna.

Explore posts in the same categories: Bloggen, Mezelf, Tleven, Vanallesennogwat

15 reacties op “Over een pot appelmoes.”


  1. Als ik een pot niet openkrijg, draai ik hem om en sla er eens mee op het aanrecht. Met het deksel dus en niet té hard natuurlijk.


  2. O ja, misschien kan je van dat word-document een boekje maken en tegen de boekenbeurs publiceren? Misschien kan je een wedstrijd houden om een geschikte titel te vinden. ‘Anna’s recepten’ of ‘Pulpandnonfictionrecepten’. (Ik zou was moeten plooien en heb geen zin – dat is wel te merken aan mijn commentaren zeker?)

  3. Lieve Zegt:

    Een blikopener erin draaien. Zo simpel, mijn lief heeft mij nog uitgelachen omdat ik er zelf niet aan gedacht had…

  4. Katrien Zegt:

    Een mes of vork voorzichtig tussen deksel en pot planten en ermee draaien (mes/vork). Maw het deksel wat naar buiten forceren zodat er wat lucht in kan. PLOP doet het dan en ge krijgt het spel zo open. ;)

  5. juffrouwbaele Zegt:

    Of een gat steken in het deksel, met een mes of de punt van de kurkentrekker.

  6. Katrien Zegt:

    Wij hebben speciaal gereedschap voor zo’n probleem, zoiets als
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/41JMFZKC32L._SS400_.jpg

  7. Kim Zegt:

    Wij hebben ook iets speciaal daarvoor. Een plastieken ding dat we eens ooit gekregen hebben (er staat zelfs reclame op) en dat kan je dan onder de rand steken, dan hoor je inderdaad een plop, en dan kan je die open doen…

  8. Kristien Zegt:

    je neemt dan de schaar en stekt er hard mee in het deksel…plop de bokaal kan open
    wel de bokaal niet vasthouden hoor, seffens zit je met de schaar in je hand

  9. fozke Zegt:

    Ik heb daar ook al ruzie mee gehad, met zo’n bokalen. (er is er zelfs ene ooit in de pompbak beland uit pure frustratie :o )

    Maar nu kan ik met mijn frustratie weg en ram ik een goed gat in het deksel (krijg je nu schrik van mij trouwens? ;) ) en dan gaat het daarna gewoon open.

  10. Isabel Zegt:

    Ik zou uit koppige colèrigheid gewoon een andere pot, desnoods andere groente pakken :p

  11. annava Zegt:

    Word document? Nu is ons Anna wel zeer nieuwsgierig!
    maw: als je wil mag je het me altijd doormailen:)
    Das iets lekker he, dat met die appelmoes! Bijna wordt het koken leuk inderdaad…

  12. Tine Zegt:

    Dat word document mag ook gerust naar hier eens vliegen, ik heb gewoon de link opgeslaan en zoek er af en toe eens een lekker receptje tussen. Maar zo een schoon overzichtelijk documentje maakt koken natuurlijk een pak leuker!

  13. Domi Zegt:

    Mijn -nu al niet zo meer – geheim is met de achterkant van een mes een paar flinke tikken tegen het deksel geven in de draairichting :D

  14. Tess Zegt:

    Lekker hé! ;)

    Meestal eten we zelfgemaakte appelmoes, maar om een bokaal open te krijgen sla ik meestal eens heel hard op het deksel en lukt dat wel.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 49 andere volgers

