Puber in ’t klein.

Een kleine bloemlezing uit de recente conversaties (vooral monologen eigenlijk) met ons oudste dochter:

– Als we haar voorzichtig op de vingers durven te tikken als ze iets aan het doen is wat we niet zo leuk vinden:

“Jij mag niets zeggen!”

“Jij moet wel stil zijn eh!”

“Jij mag da wel ni zeggen eh!”

“Jij bent niet flink hoor.”

“Stouterik!”

“Dommerik!”

– Als we vriendelijk vragen om iets te doen: aan tafel komen, pyama aandoen, schoenen aan/uitdoen,…

“Ik moet wel eerst nog naar de winkel eh”

“Ik ben wel nog bezig eh”

“Ik moet wel nog tv kijken eh”

– Toen ik de grote fout maakte om samen met haar kleertjes te kiezen (meestal kies ik ze gewoon zelf ):

“Ik moet áltijd da rokje aandoen, ik wil ook wel eens een ander rokje hoor”

– Aan de kassa in de H&M toen ik uitlegde dat kousen maatje 34 nog te groot zijn voor haar en we die dus niet zouden kopen en ze boos werd en ze heel boos keek en heel luid “NEE” riep, toevallig in de richting van Marie die zelf ook boos werd en “NEE” riep naar Nora omdat ze dacht dat Nora op haar boos was:

“Jij bent niet stout hoor, Marieke, maar mama wel”, inclusief een aaike over Marie haar kaak.

– Als ze iets uitlegt en we twee keer moeten vragen of ze het wil herhalen omdat we haar niet verstaan:

“Jij luistert wel niet eh!”
Wat kan ze dan ongelofelijk kwaad worden trouwens. Echt wenen van boosheid. En frustratie waarschijnlijk.

– Als ze (volgens haar) al geantwoord heeft op een vraag van ons:

“Ik héb dat toch al gezegd!”

En op elke vraag of elk verzoek heeft ze wel commentaar. En blijft ze doorbomen en zeuren en zagen. En echt tegenspreken op een vaak onbeleefde manier. Een puber in ’t klein, amai niet.
En uiteraard gaan bovenstaande uitspraken gepaard met een overdreven mimiek: gefronste wenkbrauwen, rollende ogen, handjes in de zij, roepen, wenen, krijsen, gezucht en geblaas, een gorgelend “gggggoooh”-keelgeluid en soms ook slaan.

Maar ze is duidelijk niet de enige. ’t Zal dus wel een perfect normale fase zijn. We zeggen tot in de treuren dat het niet beleefd is wat ze zegt, dat ze dat niet mag doen, dat we dat niet leuk vinden enz. Maar misschien moeten we dat puberaal gedrag eerder proberen negeren en haar extra belonen als ze wel flink luistert zonder (onbeleefd) tegen te spreken.  Verbaal belonen we haar al heel veel, denk ik, maar misschien is zo een systeem waarbij ze stickers kan verdienen wel geen slecht idee. Op aanraden van deze mama in een reactie hierop trouwens.

Soms, heel soms, kan haar tegenspreken en eindeloos redeneren wel eens grappig zijn.
Die keer bijvoorbeeld toen papa een eitje had gebakken en Nora – uiteraard – niet wou proeven. Toen we haar zeiden dat ze vorige zomer toen we vaak buiten boterhammen aten, ze wel graag eitjes at, zei ze doodserieus: “As’t nog eens somer is, ga ik wél eitje eten, ok  mama en papa?“. Ehm ja, oke dan zeker…?
Of die keer toen we naar de winkel geweest waren, de meisjes terug in de autostoel zaten en ze aan het zeuren waren achter druiven die we net gekocht hadden. Ik had het doosje op de zetel tussen de twee stoelen gezet en aan Nora duidelijk maakte dat ze even moest wachten tot ik Marie had vastgeklikt waarop ze verontwaardigd zei: “Maar mama, mijn armen zijn wel lang genoeg om ’t doosje te pakken hoor, kijk maar!” Waarbij ze zich net niet helemaal uit de stoel smeet om met de toppen van haar vingers toch het doosje te kunnen aanraken.

Ik vraag me dan altijd af of ze tegen haar juf ook zo doet, maar ik betwijfel het sterk…

Explore posts in the same categories: Gedrag, Kleine Ergernissen, Nora, Ontwikkeling

8 reacties op “Puber in ’t klein.”

  1. Kim Says:

    Ah, hier ook zo herkenbaar. Hier is het gelukkig alleen nog maar grappig bevonden. Echt last hebben we er nog niet mee. Maar die zinnekes die ze er soms uit gooit zijn echt hilarisch…

  2. annava Says:

    Hooja, herkenbaar. En ik ben het zeker eens met lichtindeduisternis ook!

    Veel plezier ermee :)

  3. elke Says:

    Het gaat over maar ik moet zeggen dat ik toch vrij streng was. En in het geval van de oudste: deur dicht en op de grond laten brullen. De eerste keren voel je je een barbaar, daarna wacht je gewoon toch het overgaat en ga je ondertussen nuttige dingen doen.

    Zo ergens rond het tweede leerjaar krijg je dat nog eens: ronduit tegenspreken en onbeleefd zijn. Rologen en zuchten en blazen. Daar heb ik zeer korte metten mee gemaakt: streng toegesproken en gezegd dat dat niet kon. Het heeft gelukkig niet al te lang geduurd.

    Maar binnen een klein jaar komt de échte pubertijd hier aan. Ik kan haast niet wachten… Roloog ;-)

  4. ysabje Says:

    oh vanop een afstandje is dat allemaal zo grappig, maar als ik zie hoe die van mij (23 maand) al kan doen zonder dat hij kan babbelen, dan vrees ik dat ik er niet altijd mee ga kunnen lachen… nu lijkt het nog een grappige periode die eraan komt… maar zo zal ik niet blijven denken, he?

  5. maaike Says:

    zeeerrrrrrrrrrrrrrrr herkenbaar ;-)
    hier gaat het tegenspreken ook soms gepaard met stout zijn.
    mogelijks nog leuker!! zeker met nr 2 op komst ;-)


  6. Niet in discussie gaan met kinderen van die leeftijd(en met discussie bedoel ik niet geruzie, maar ‘heen-en-weer-gepraat), dat is wat ik onthouden heb uit alle mogelijke vormen van begeleiding die we hier al gehad hebben. Ik vind het soms heel moeilijk en laat me regelmatig nog vangen, maar als ik niet aan het uitleggen ga en niet blijf praten, maar enkel kort zeg wat ik verwacht, zonder uitleg, lukt het wel om de rust in het huishouden te bewaren of snel te laten terugkeren. Pff, wat ingewikkeld geformuleerd, en alweer erg betuttelend, vrees ik, maar het is goed bedoeld ;-).


  7. […] herinner me nu dat ze nog eens zo’n periode gehad heeft. Maar nu is het dus een graadje erger. Want veel minder grappig omdat het écht […]


Geef een reactie

