Koekjesfee (in spe)

– Woensdagavond de befaamde Annelyse-koekjes (traktatie voor mijn verjaardag – slechts 2 maanden geleden… – op het werk)
– Gisteren stippelkoekjes in verschillende vormpjes* (voor Wout, Ferre en ouders bij wie we op bezoek mochten gaan en blijven eten)
– Morgenavond muffins (traktatie van bijna jarige Marie in de crèche)
– En volgende zaterdag en zondag taarten en/of cakes (nog niet nader bepaald) voor Marie’s verjaardagsfeestjes.

Allemaal zelf gebakken (of nog te bakken). Door mij. Ja, mij als in: ik! Ik met twee linkerhanden en torenhoog stressgehalte als het op koken of bakken aankomt. Ik die nog niet zo lang geleden voor de eerste keer iets bakte en daar onnozel veel stress van kreeg.
Moest je me een jaar geleden gezegd hebben dat ik bakken ooit leuk zou vinden én dat mijn baksels nog redelijk te vreten zouden zijn, ik zou eens heel luid gelachen hebben. Maar kijk, ik beken, ik doe het ondertussen eigenlijk best wel graag.

En merken dat je kind (of iemand anders, maar toch vooral je eigen kind…) je baksels zichtbaar lekker vindt en er geen genoeg van kan krijgen, awel, dat doet deugd en is wreed plezant. En verslavend!

*Het recept van deze koekjes komt uit dit boek: “1 2 3 4 Bakken met plezier!” van Lucy Broadhurst, gekregen van mijn Secret Santa en nog steeds superwreedcontent mee!

Recept:

125 gr ongezouten boter, in blokjes
125 gr witte basterdsuiker (ik ben ervan uitgegaan dat dit gewone witte kristalsuiker is)
1 ei
1/4 eetlepel vanille-extract
125 gr bloem
125 gr zelfrijzend bakmeel
150-200 gr Smarties of M&M’s

Verwarm de oven voor op 160°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Klop de boter en suiker met een elektrische mixer tot een licht en luchtig mengsel. Voeg het ei en vanille-extract toe en klop goed.

Zeef de bloem en het meel (heb ik niet gedaan, teveel gedoe) en schep ze door het mengsel tot er een zacht deeg ontstaat.

Leg het deeg op een vel bakpapier. Leg er een ander vel bovenop en rol het deeg uit tot een lap van 5 mm dik. Het heeft toch een tijdje geduurd eer ik doorhad dat dat uitrollen met een deegrol moest gebeuren. En 5 mm dik is bij mij letterlijk 5 mm dik, nagemeten met een lat. Jawel.

Steek cirkels uit het deeg en leg ze op de bakplaat. Bij ons zijn het andere figuurtjes geworden. Druk Smarties in de koekjes.

Bak de koekjes in porties in 10-15 minuten goudbruin. Laat ze op een rooster afkoelen.

Smakelijk!

Explore posts in the same categories: Keuken

17 reacties op “Koekjesfee (in spe)”

  1. An Says:

    En ze zien er zo lekker uit!

  2. veerle Says:

    Ze zien er niet alleen lekker, maar ook mooi uit.

  3. Marleen Says:

    Ik krijg er honger van!

  4. carine - la mama Says:

    hàlo, dit is al meer dan ik ooit gepresteerd heb! Mooie vormpjes trouwens. Ik wil mij altijd opgeven als voorproever zulle.

  5. Patsy Says:

    Waauw, wat zien jouw koekjes er mooi én lekker uit! (Mooier dan die van mij, alleszins, maar of ze lekkerder waren dan die van mij, daar kan ik niet over oordelen hè :-P …) Ja ja, ’t is een ware koekjesmanie in blogland!
    Die van jou en die van Annelyse ga ik de volgende keer ook eens proberen. Ik was ook zo geen held in het bakken, maar vorige week had ik ook zo’n succes en vooral: de kinderen en manlief zien smullen, da’s zalig hè.
    Om het met woorden van Jules-Destrooper te zeggen: “geluk zit soms in een klein koekje” http://www.destrooper.be

  6. tricky Says:

    waw, die zien er heel lekker en mooi uit…
    bij mij zouden er gegarandeerd een paar aangebrande tussenzitten, en de vormpjes zouden ook wat minder recht en schoon zijn…
    ja, je wordt nog een echte koekjesfee! ik bak best graag maar doe het veel te weinig… (heb nl geen kinderen die het allemaal kunnen opeten en voor mezelf en mijn lijn zijn al die koekjes natuurlijk niet goed hé)


  7. Dat zijn leuke vormpjes. Vooral dat mannetje vind ik leuk. En ze zien er lekker uit. Die gaan we hier ook eens bakken op een woensdagmiddag.

  8. vixilady Says:

    Oh, met die smarties, heel erg mooi, en ze zien er overheerlijk uit :-)!

  9. Lieselot Says:

    Ik ga ze ook eens proberen maken :)
    Mijn lat ga ik denk ik wel laten liggen waar ze ligt :p

  10. maaike Says:

    moeder worden, ’t doet wat met een mens hé :)
    je doet dat goed!!

  11. Sara Says:

    Ik vind dat ze er lief uit zien, zo met dat Smartieke. :)

  12. Virginie Says:

    zien er heerlijk uit, zal ik ook eens proberen en ik denk dat ik mij dat boek ook zal aanschaffen…

  13. prutsen Says:

    Amaai, zo aan ’t bakken geslagen.
    Die koekjes zijn echt wel supergoed gelukt. Als ze smaken zoals ze eruit zie, moeten ze wel heerlijk (geweest) zijn.

  14. moeferkoe Says:

    Merci om het recept op je blog te zetten, ik heb ze net gemaakt en ze zijn su-per-lekker!!!


Geef een reactie

