Lachen of bleiten?

Vandaag was het Marie’s verjaardagsfeestje 1 voor de familie van manlief, een grote gezellige bende. Ik had een grote (prinsessen)biscuit besteld bij de bakker en wou nog een extra taart erbij. Vorige keren bestelde ik gewoon een extra taart maar nu wou ik zelf iets bakken. En Dr Oetker heeft blijkbaar iets nieuws: een bakmix voor apple-crumble. Ideaal. Donderdag een Collect&Go’ke gedaan (oh wat vind ik dat een handig systeem!), ik dacht dat ik de bakmix in mijn winkelwagentje had geklikt, maar vrijdagavond bij het uitladen van de boodschappen bleek dat dus niet het geval te zijn. Tedju! Deze voormiddag naar den Delhaize gereden in de veronderstelling dat ze dat daar ook wel zouden hebben. Niet dus. Dan maar zelfrijzend bakmeel meegenomen met het lumineuze idee om dan gewoon zelf appeltaart te bakken. Aja, een echte koekjesfee zijnde. Moeha.
Wat gezocht naar recepten maar omdat de tijd drong (in 3 uur tijd moest ik eten (maken), taart bakken, tafels klaarzetten en nog wat dingetjes voorbereiden), is het een eenvoudiger recept geworden: appelcake uit ‘Ons Kookboek’ (dé keukenbijbel).

Nora mocht zelfs meehelpen. En ze mocht een beetje deeg proeven. Maar ze trok een heel vies gezicht. “Ni lekker, mama”. Allez, wadistnu, dochter. Doe nu ni raar, das wel lekker. Suiker en boter en rozijnen, slecht kan dat niet zijn. Dus doe normaal. Dacht ik. Ik negeerde haar reactie en dacht dat het weer wat kuren waren. Tot Jurgen proefde en heel voorzichtig vroeg of ik zeker was dat ik maar een snuifje zout gebruikt heb. “Ehm, ik heb géén zout gebruikt” Kleine minuut stilte. Jurgen: “Ge zijt toch zeker dat ge suiker erin gedaan hebt en geen zout?”. “Euh neen, nu niet meer…“. De suiker en het zout zitten in twee identieke glazen bokalen. Niet slim, neen, kweethetwel. Met krijt staat wel genoteerd wat het is maar dat stom krijt is snel weggeveegd.
En ja, ik had 250 gram zout in het deeg gekieperd in plaats van 250gr suiker. En man, slecht dat dat smaakt, ma slecht!

Ik zweer het u, ik wist niet of ik op dat moment moest lachen of bleiten. En ik heb dan ook beide gedaan.
En nadien ben ik ‘gewoon’ herbegonnen. In sneltempo. Ik kan ondertussen heel snel dingen afwegen en mixen, jong!

De tweede versie appelcake met rozijntjes was wel heel lekker! Op twee kleine stukjes na is hij helemaal opgegeten.

Als er iemand trouwens lekkere, eenvoudige (héél eenvoudige) receptjes heeft voor appeltaart of appelcrumble: gimme! Please :)

Explore posts in the same categories: Keuken, Marie, Mezelf

16 reacties op “Lachen of bleiten?”

  1. Tine Says:

    Hahaha, sorry ze, maar hier moest ik echt om lachen. Het is wel zo ne stoot dat ik ook gerust is zou voor hebben.
    En appelcake met rozijntjes klinkt inderdaad heel erg lekker!

  2. Tine Says:

    En natuurlijk ne gelukkige verjaardag voor jullie feestvarkentje!

  3. Inge Says:

    Appelcrumble is heel makkelijk te maken. Gewoon stukjes appel en rozijntjes op de bodem leggen. Afkruiden met kaneel. Dan een beslagje maken met 100 g (liefst van die gele kindekes)suiker, 100 g bloem en 100 g boter. Dat deeg niet te fel mengen, maar zo kruimelig mogelijk over de appeltjes doen. 20 minuutjes in de oven en klaar! Maar zo lekker, niet te doen. Ge gaat u alvast niet vergissen, want geel zout heb ik nog nooit gezien ;o) Lol!!!


  4. ooooh! zo erg en zo grappig!
    ik zou heel hard geweend hebben denk ik en zo verschrikkelijk lastig zijn op mezelf, en achteraf er smakelijk om lachen!!

    Heel snel en een megasucces op Flo haar familie-verjaardags-feest was de peer met speculaascrumble
    Stukjes peer op de bodem en beslag van bloem, boter en gebrokkelde speculaas (verhoudingen een beetje à l’improvist, vooral veel speculaas ;-) of nog beter neem de verhoudingen van inge -hierboven- en vervang suiker door speculaas …) Je kan dat voor de kindjes ook in een kleine aparte potjes maken. Smakelijk!!


  5. Ocharme. Niet leuk als je dat meemaakt op een moment waarop je nog zoveel op zo’n korte tijd moet doen. Gelukkig is het allemaal opgelost geraakt (behalve het zout dan, haha). Hier vind je nog een eenvoudig en heel lekker recept voor appeltaart: http://lichtindeduisterniskookt.wordpress.com/2009/07/13/appeltaart/. Of ik zal je meteen het recept geven, dan moet je niet doorklikken:
    Ingrediënten:
    4 appels
    175 g rietsuiker (gewone suiker kan ook)
    2 theelepels kaneel (+ eventueel een snuifje gember)
    175 g bloem
    100 g boter
    Schil de appels, snij in stukjes en doe ze in een ovenschaal. 1 theelepel kaneel en 75 gram suiker eroverheen strooien. De bloem en de rest van de suiker (100 g dus) en kaneel in een mengkom, boter erdoor kruimelen totdat het deeg kruimelig wordt (met de hand of met vork), over de appels doen en bakken op 190°C, gedurende ongeveer 40 minuten. Warm serveren met ijs of slagroom.

  6. Tamara Says:

    Merci allemaal voor de receptjes! Geen idee dat het zo simpel is eigenlijk en de basis is bij alle receptjes precies wat hetzelfde. Ik ga het binnenkort zeker eens uitproberen!

    @lichtindeduisternis: Merci! Ik was vanmiddag, tijdens de zoektocht naar een recept, ook op jouw kookblog gaan kijken maar omdat ik me moest haasten, heb ik het receptje niet gevonden. Anders had ik het zeker geprobeerd.

  7. Annelyse Says:

    Haha, dat heb ik ook nekeer voorgehad.
    Gelukkig eind goed, al goed

  8. jongensmama Says:

    aj nee seg :) gelukkig dat je nog een tweede versie hebt kunnen maken!

  9. Lieselot Says:

    Hahaha, ocharme, ik zou ook efkes over mijn toeren gaan als het voor bezoek is dat ik die cake moet bakken :p
    Als ik appelcake bak (en hij is echt wel lekker eig) gebruik ik mama haar recept.
    Dat is dan:
    4 eitjes
    200g bloem
    180g suiker
    een zakje vanillesuiker
    150g boter (gesmolten)

    alles mengen, en dan een laagje in de bakvorm gieten, appelschijfjes erop, terug een laagje beslag, weer appelschijfjes.
    Ik heb ook al eens in het beslag chocoladekorrelkes gedaan, dat was ook lekker. (dan wel zonder appels natuurlijk ;) )

  10. Annelies Says:

    troost je, een klassieker. Mijn moeder heeft dat ook nog voorgehad. Daarom bewaar ik de suiker en het zout in twee verschillende kasten. Gelukkig is alles nog goedgekomen dan!

  11. Tess Says:

    Onze nonkel heeft ooit tijdens een groot verjaardagsfeest voor de hele companie Irish Coffees met zout gemaakt ipv met suiker, je bent dus heus niet de enige die dat al heeft voorgehad. ;-)

  12. moeferkoe Says:

    Ooh! ik heb dat ook ooit eens gedaan, zout en suiker verwisseld. Het was voor ‘vriendschapsbrood’, een soort cake, waarvan je deeg moet bijmaken en dan verdelen onder 5 vrienden, en de overschot houden om zelf een cake van te bakken. Slecht jong! Niet uitgedeeld natuurlijk, want dat zou mij 5 vriendschappen gekost hebben. :-D
    In de carrefour hebben ze hele lekkere appeltaarten die je gewoon in de oven moet steken (eerst verpakking eraf natuurlijk). Vorige week geprobeerd, en echt lekker!

  13. annava Says:

    Euhm kei hard lachen natuurlijk!
    Dit is hilarisch :)

  14. maaike Says:

    heb het hierboven nog niet allemaal gelezen maar dit is echt supergemakkelijk

    • Bladerdeeg uitrekken, in bakvorm leggen en gaatjes inprikken
    • 3 rode appelen, type jonagold in schijfjes snijden en er opleggen
    • 3 eetlepels bruine suiker overstrooien
    • Paar klontjes boter erop
    • In de oven op 180° gedurende 25 à 30 min


Geef een reactie

