Een wit kindje

Gisteren inde auto bereidde ik Nora een beetje voor op een bezoekje aan mijn nicht(je) die 3 maanden zwanger is (nog eens hele dikke proficiat, Kimmeke!).

Ik: “We gaan op bezoek bij Kim en Kim is zwanger en heeft een kindje in haar buik”
Nora: “Ah dan heeft ze een dikke buiiiiik eh mama!”
Ik: “Ja, maar haar kindje is wel nog heeeel klein dus ze heeft een beetje een dikke buik, maar nog niet heel dik. Als haar kindje nog veeeel groeit, zal ze wel een heel dikke buik krijgen” (sorry Kim :D)
Nora: “Ah oké”
En toen werd het even stil
Nora: “Maar mamaaaaa?”
Ik: “Ja zoeteke?”
Nora: “Ik heb eigenlijk ook een dikke buik eh… ma ja…bij mij zit er geen kindje in eh”  *fronst wenkbrauwen en trekt haar schouders eens op*

’t Schaap, zo jong nog en nu al zo’n buikcomplexen. Geen idee trouwens waar ze gehoord heeft dat ze een dikke buik heeft. Vroeger, als ze nog een peuter was, zeiden we wel altijd “ooh ik zie uw dikke buik” als ze in haar blootje lag of liep. Maar toen ze vorige zomer altijd heel luid riep:  “kijk, mama, daar een dikke buik!”, bij het zien van (ook niet dikke) blote buiken zijn we wijselijk overgeschakeld naar de term “blote buik” …

En ja, ze heeft nog altijd een vrij uitgesproken buik(je). Babyvet, zeker? Gecombineerd met nog slappe buikspieren en een holle rug. Maar ’t betert hoor. Ze ziet er elke maand een beetje minder hoogzwanger uit :p En haar BMI is perfect.

Het dikke buik-gesprek ging bij nichtje Kim nog voort trouwens:

 Nora: “’t Kindje is nu nog wit eh?”
Kim en ik: “Huh? Wit? Neeneen, ’t velleke van da kindje is zoals ons velletje eh Nora. Jij bent toch niet wit?”
Nora: *bekijkt heel aandachtig haar handje* “Ah nee, oké dan

 Geen idee hoe ze erbij komt dat een kindje in de buik wit is. Misschien omdat ze even daarvoor een echo-afdruk gezien heeft waarop het hoofdje en het lijfje inderdaad wit-tig zijn en de rest zwart? What’s in a kid’s mind?

Marie hebben we ook proberen uitleggen dat er een baby’tje in Kim haar buik zit. Maar zij lijkt het concept duidelijk nog niet te vatten. Ze keek ons doodserieus aan, licht fronsend, trok haar schouders op en deed rustig voort met wat ze bezig was.

Explore posts in the same categories: Kinderklap, Nora

15 reacties op “Een wit kindje”

  1. jessie Says:

    hehe, zo cute! Tis ook ingewikkeld allemaal hé! Ze hebben gelukkig nog wel wat tijd om te wennen :-)

  2. tricky Says:

    haha, die kinderlogica soms …
    inderdaad, what’s in a kids mind?!
    maar wel grappig die gesprekjes zo…


  3. Ik moest echt lachen met het deel waar je moest overschakelen van dikke buik naar blote buik, want hier was dat dus identiek ’t zelfde !! :-))) Die van ons heeft trouwens ook nog steeds die typische kleuterbuik mét holle rug, maar geen idee wat haar BMI is, zal eens moeten rekenen.
    Heb vandaag ook net gepost over zwangere buiken, want sinds mijn schoonzusje zwanger was, is Louise ook erg geïnteresseerd. Grappig van dat echo-wit :-)))

  4. Tess Says:

    Haha ik moest lachen met Marie, ik zie ze zo al haar schouders ophalen.

    Kinderlogica, ’t is iets leuk. :-)

  5. moeferkoe Says:

    Ik lees, en ik lach, en ik vraag mij af wat er nu in ons Marie haar hoofdje omgaat. En wat dat binnen een paar weken zal zijn…

  6. jongensmama Says:

    Luca zit ook nog met zo’n dikke buik :) Ik vroeg me al af of dat wel nog ‘hoorde’ aan drie jaar, want Jona heeft dat eigenlijk niet echt gehad. Blij om te lezen dat er dus nog kleuters met bolle buikjes rondlopen :)

    • Sam Says:

      Hoi iedereen!

      Ik ben Sam, een student communicatiewetenschappen in Antwerpen. Momenteel ben ik wat onderzoek aan het doen naar Nederlands taalgebruik online.

      Zegt de uitdrukking “met lange tanden eten” jullie iets? Zou U het ooit gebruiken?

      Het is een uit de lucht gegrepen vraag, maar omwille van onderzoek, kan ik niet anders dan het vaag te laten. Nu toch allesinds:)

      Groetjes

      Sam

  7. Sara Says:

    Zo geweldig wat er allemaal in die kinderhoofdjes omgaat!

  8. maaike Says:

    :) heerlijk die logica :)
    enne dat buikje is bij die van ons heel herkenbaar… zal er wel uitgroeien zeker?!

  9. Patsy Says:

    :-)
    Grappig hè, die conversaties met onze kleuters. Wij kunnen ons dat helemaal niet meer inbeelden hoe zo’n kind redeneert. Waar halen ze het soms toch…
    Vandaag had ik ook zoiets voor met onze Maxime. Ik toonde hem een foto van hem zelf, toen hij baby was (3 maand). “En, weet je wie dat is?” Vroeg ik hem. “Ja dat ben ik, toen ik baby was. Ik had toen nog geen vingers hè” Ikke: verschrikt “Hoezo”? Ik keek nog eens goed naar de foto en ja daar had hij z’n handje in een vuistje en lijkt het een beetje alsof hij geen vingers heeft. Ik vond dat zo’n rare opmerking… Natuurlijk weet hij dat alle baby’s met vingers geboren worden. Het zal een impulsieve opmerking geweest zijn, zeker? Zoals wel vaker met onze kids ;-)

  10. fozke Says:

    Super he, die gesprekjes :-)


Geef een reactie

