“Ik ga u doodmaken”

Hangt er iets in de lucht? Is het de leeftijd? Is het de lente die maar niet echt doorbreekt? Geen idee, maar dat er menige moeders (en vaders) met de handen in het haar zitten, vaak letterlijk, lees je hier, hier en hier .

En hier.

Want Nora heeft kuren, amai niet. Van het moment dat ze wakker wordt tot het moment dat ik haar slaapkamerdeur – opgelucht – dichttrek, wordt mijn geduld ongelofelijk hard op de proef gesteld (soms met succes, soms niet).

En wat doet ze dan zoal? Wel:
– Tegenspreken. Op een erg onbeleefde en agressieve manier.
– Extreem tegendraads doen. Zelfs als ik voorstel om iets te doen dat ze leuk vindt, wil ze niet. Gewoon omdat het leuk is om dwars te doen.
– Om het aller-allerminste kan ze boos worden en/of begint ze te huilen. En is ze moeilijk te stoppen. Klein vb’je: ze kruipt in de autostoel, ze wil nog iets zeggen, maar ik zag het niet, doe de deur dicht en tegen dat ik op mijn stoel zit, hoor ik haar oorverdovend en hartverscheurend huilen want: “ma ik wou nog iets zeggen en jij moet dan hier staan bij mij en niet daa-aaaaa-aaaaaar!”. 7 minuten heeft ze daarvoor zitten krijsen. En nadien wist ze niet meer wat ze wou zeggen natuurlijk.
– Slaan, duwen, pitsen, boksen. Zowel bij ons, als bij Marie. Ze is er enkele keren voor in de berging gevlogen (zonder licht, ik was echt kwaad…) en het lijkt resultaat te hebben: als ze kwaad is, merk ik nog dat ze wil slaan of boksen, maar tegenwoordig kan ze zich tegenhouden en zichzelf beheersen. Maar niet altijd.

Een kleine bloemlezing:

Ik ben boos op jou, jij mag nu niets meer zeggen!”
Jij moet luisteren en zwijgen!
“Ga nu maar weg, want ik ben boos op jou!”
“Ik ga u slaan en doodmaken!”
“Ik ga het niet meer zeggen, ik zeg het geen twee keer!”
“Ik ga het toch doen, nanananaaaaa!”
(als we zeggen dat ze iets niet mag doen)
“Dan ga ik wel alleen en ga zelf met de auto rijden!”
(als we zeggen dat we thuisblijven als ze niet stopt)
“Ik ga het niet meer zeggen, want je luistert niet!
” (als ik iets niet van de eerste keer hoor of begrijp)
“Je bent niet flink en leuk!”
“Laat mij gerust, je bent stom!”

“Ik ga op uw zonnebril trappen!” (toen mijn bril op het terras viel en ze vliegensvlug haar voet erop zette. Zomaar.)
“Versta je mij?” (geërgerd) (als ze iets aan het uitleggen is)

En Marie, die imiteert graag en ik hoor haar soms diezelfde dingen zeggen. Voorlopig nog enkel tegen haar poppen…

Nuja, ’t zal wel weer overgaan ongetwijfeld. Hoe sneller, hoe liever. Elke dag lijkt het al een beetje beter te gaan, ofwel verleg ik gewoon elke dag mijn grenzen en ben ik sneller content.
Gelukkig kan ze ook nog lief zijn. En krijg ik soms ‘zomaar-kusjes’.  En als ik ’s avonds voor ik ga slapen, nog eens door haar haren wrijf en mijn klein mooi lief snurkende meisje zie, lijken al die crisisjes overdag peanuts. Tot ze ’s morgens wakker wordt en razend wordt omdat ik een van haar duizend knuffels verleg zodat ze uit bed kan stappen. Back to reality.

Explore posts in the same categories: Gedrag, Nora

14 reacties op ““Ik ga u doodmaken””

  1. ivandeboom Says:

    Same here.
    Lena kan het bloed vanonder onze nagels halen.
    We zijn moe, moe, moe. Ik breng het zelfs niet op om erover te bloggen. Later eens.
    Ze slaat, ze schopt, ze zegt onwaarschijnlijk gemene dingen zonder enige aanleiding. *zucht*

  2. miestaflet Says:

    Ze hebben elkaar gebeten vandaag begot. Het oudste spook die idd met haar boosheid geen blijf weet en kleine zus die liet haar niet doen.

    HETISEENFASE HETISEENFASE HETISEENFASE is mijn mantra tegenwoordig.

    Al een chance dat we bij elkaar eens meeknikkend kunnen lezen…

    Ik vraag me soms af hoe die up’s en downs bij die kindjes zelf ook energie moet vreten.

  3. jessie Says:

    This too shall pass…Amai, al benieuwd wat ons nog te wachten staat. Jools kan nu al zo duidelijk maken wat ze wil en hoe ze het wil….*stress* Misschien toch maar rap een tweede maken, voor ik écht niet meer durf ;-)

  4. Katrien Says:

    Fieuw! Heftige taal voor zo’n klein ding. De mijne zijn verbaal nog braaf dan. Of seuten, dat kan ook. :)

    Ik weet niet wat ik trouwens ’t liefste zou hebben. Een kind dat je het bloed vanonder je nagels pest, of ene die in zijn broek plast en zelfs kaka doet van tijd tot tijd.
    Klaas doet dat laatste namelijk. Ook hier nog geen moed en fut gehad om erover te bloggen.

    Handen in het haar… ik vroeg me daarnet af hoe lang nog. ;)

    Succes met uw minibakvis!

  5. elke Says:

    Heerlijk toch, hé, kinderen opvoeden…
    (mijn methode (met een pak zout, uiteraard, ge kent me) staat al bij Moeferkoe).

    Ik blijf erbij: tot ze 6 jaar zijn is het een kwestie van 80% zagen, je kwaad maken, blijven volhouden en denken dat je de grootste zeur ter wereld bent. Maar daarna betert het. Ik vrees: tot de pubertijd. Ik heb nog een paar maanden en dan weet ik je meer te zeggen. ;-)

  6. maaike Says:

    leve de school, want daar leren ze al die dingen ;-)
    en leve onszelf voor al die kalmte die we meestal kunnen bewaren…
    enne… 7 minuten valt nog mee tamara, geloof me… isla roept 2 uur om haar nog eens onder te stoppen!!!
    en dan krijg je het helemaal, want bedtijd zou rust moeten betekenen ;-)
    (maar ondertussen weet ze dat ze mag roepen zolang dat ze wil dat ik toch niet toegeef!)
    courage!


  7. […] Voor meisjes Oproep 7 mei 2010 Bij deze een oproep aan alle jongensmama’s. Ik lees hier en hier en overal, oh ja en ook daar, hoe die kleine meisjes hun mama den duvel aandoen, het bloed […]

  8. griet Says:

    mijn dochters hebben deze fase duidelijk overgeslagen, ik weet niet wat ik lees hierboven !!! ofwel ben ik dat gewoon al vergeten?

  9. moeferkoe Says:

    blij dat mijn Marie zich al zo goed kan uitdrukken, maar vooral blij dat ze zich nog niet ZO goed kan uitdrukken :D
    Ja man, dat zijn uitspraken…

  10. Inge Says:

    Het hangt in de lucht. Hier is het ook van datte met mijn kleinste!

  11. nele vb Says:

    Als je Nora’s woorden onder elkaar leest is het straffe koek maar eigenlijk ook enorm grappig. Natuurlijk niet op de moment zelf waarschijnlijk, begrijp me niet verkeerd, het lijkt me absoluut geen lachertje!
    Voor de rest ligt het 100% aan het weer en dat het terug zo koud is (dat maak ik mezelf toch wijs). Ons Flo is de laatste tijd ook beduidend minder te genieten! Vooral de auto hysterie is herkenbaar. Daar ontploft het bijna altijd.
    We wachten vol ongeduld tot de lente écht begint, of nog beter de zomer! Dan kan Flo buiten gaan uitrazen!
    Veel moed verder, er wordt aan je gedacht!

  12. Marleen Says:

    Oooocharme! Veel sterkte, veel goede moed en dat het snel voorbij mag zijn!

  13. jennifer Says:

    Niet de fijnste periode. (nodig voor de ontwikkeling van de ik-persoon blabla, maar ondertussen zit ge der wel mee hé)


Geef een reactie

