Voorkeur

“Ah, nu gade voor ne jongen zeker?”
“Allez, deze keer ne jongen eh!”

Enkele typische reacties op onze derde zwangerschap. Begrijpelijke reacties hoor, absoluut. Vroeger was ik er ook van overtuigd dat ouders na 2 dochters (of zonen) een heel grote voorkeur hadden voor een zoon (of dochter). Nu denk ik er toch ietsje genuanceerder over.

“Nu wilde wel ne jongen zeker?”

Goh, awel he. Ik heb vooral een absolute voorkeur voor een gezond en wel kindje. En eigenlijk maakt het niet uit of dat dan een mannelijk of vrouwelijk exemplaar is. Een torenhoog cliché maar oh zo waar.

Maar, ahja, uiteraard is er een maar, als ik echt heel erg eerlijk ben met mezelf en als ik enkel denk aan wat ík zou willen en ervan uitgaande dat ik überhaupt zou kunnen kiezen en er vooral van uitgaande dat het in de eerste plaats een gezond kind is, dan… dan hoop ik stiekem wel op een zoon.
Uit nieuwsgierigheid, ’t is ne keer iets anders. Hoewel een extra kind altijd ‘iets anders’ is natuurlijk, ook al is het een derde keer hetzelfde geslacht. Maar toch. Een zoon. ’t Zou wel tof zijn. Ben toch wel benieuwd naar hoeveel anders een jongen zich gedraagt of ontwikkelt. Benieuwd naar de interactie tussen zijn twee grote zussen. Benieuwd of die band anders is dan met een dochter.
En het lijkt me ook wel leuk om eens kewle, stoere, schattige jongenskleertjes te kiezen waar ik nu altijd straal voorbijloop. En een doos vol autootjes! En een racebaan. En een autogarage. En een voetbalgoal. Wijs!
Soms denk ik dat de meeste mama’s (en papa’s) stiekem toch wel van elke soort (minstens) ééntje willen, niet? Maar nog eens, met als eerste voorwaarde dat het gezond is. Dat spreekt voor zich.
’t Zou wel heel hard wennen zijn natuurlijk, een jongen na twee meisjes. Ik denk dan aan de beruchte “pipi-en in het rond en alles nat”- verhalen. En voor de portemonnee zou het ook minder gunstig zijn: een volledig nieuwe garderobe, compleet ander speelgoed (als hij wat ouder is toch). Ik vind het trouwens nu al raar om over een ‘hij’ te praten in plaats van een ‘zij’. Weird.

Anderzijds. 3 dochters. 3 meisjes. 3 zusjes. Een echte meisjesmama zijn. Het lijkt me ook superfantastisch en speciaal. Ook voor henzelf. Allez ja, hopende dat ze een beetje overeenkomen natuurlijk en iets aan elkaar hebben.  Hoewel een hoog oplopende ruzie of catfight er ongetwijfeld ook zal en moet bijhoren. Maar ik durf toch te hopen dat ze op sommige momenten in hun leven toch veel aan elkaar zullen hebben.
In tegenstelling tot wat velen misschien denken, ziet de papa des huizes het ook wel zitten: 4 vrouwen op zijn dak. Hij heeft altijd al beweerd dat hij 3 dochters ging krijgen én volgens hem verwekken enkel mannen die mans genoeg zijn enkel dochters (sic!).
Misschien is een kleine zus voor de grote zussen zelfs ietsje leuker dan een kleine broer? In begin zal kleine broer natuurlijk vertroeteld en bemoederd worden tot in extremis maar zal hij zich later niet wat uitgesloten voelen als er niet zoveel gemeenschappelijke interesses meer zijn? Als hij als enige jongen opgescheept zit met die met poppen en Barbies spelende gibberende trienen? Als hij wil voetballen en zijn zussen niet. En de papa heeft ook al een hekel aan voetbal. Misschien moeten we dan toch nog voor een 4de kind gaan én voor opnieuw een jongen natuurlijk. Moeha!

19 juli, the moment of truth. Nog 66 dagen. En ik zweer u dat ik in die gynestoel blijf zitten tot Kamiel zijn/haar benen opendoet. Ik ga daar niet buiten tot ik weet of er een jongentjes- of een meisjesparasiet in mijn buik groeit…

Explore posts in the same categories: Gezin, Kamiel, Zonder categorie

25 reacties op “Voorkeur”

  1. Katrien Says:

    Amai! Uw afspraken zijn strak gepland. Hier gaat dat keer per keer. ;)

    Jongetjes zijn leuk én meisjes zijn leuk! Ik zou geen van mijn kindjes willen omruilen voor een piemeltje meer of minder.

    Dat van die voetbal; misschien maakt de vader ginder wel geen jongens die van voetbal houden?
    En wat de meisjesgarderobe betreft; Ik begin nu te merken dat ik niet al Fien haar kleedjes ga kunnen doorgeven aan Trijn. Klaas zijn kleedjes kunnen al helemaal niet meer allemaal dienen voor een ander kindje! Dingen verslijten ook gewoon…

    Ik vroeg me trouwens af of je je buikgeheim gaat delen met de buitenwereld of niet.

  2. annava Says:

    heerlijk eerlijk.

    Awel se, ik durf er voor te wedden dat niet veel mensen met een blog dit onderwerp maar durven aansnijden, uit angst voor de reacties erop. Want zo voorkeuren qua geslacht, het blijft toch een onderwerp waar mensen niet graag over spreken. Maar ik vind het leuk dat je er zo over spreekt Tamara. Ookal zeg je niet écht dat je een specifieke voorkeur hebt… Enfin ge snapt me wel.

    Maar ik ga er vanuit dat Kamiel een jongen wordt. Want Kamiel lijkt op mijnen Emiel. (Die ondertussen al 3 maand is geworden zeg. Drie.)

    • Tamara Says:

      Ja, dat vind ik ook dat het soms nog een beetje taboe is. Ook al is het toch ook gewoon heel menselijk om soms een kleine of grote voorkeur te hebben.
      Als ik enkel aan mezelf denk, heb ik wel een voorkeur: een jongen ;) Maar een derde meid zou echtig waar even leuk zijn, zeker voor Nora en Marie. Maar ook voor mij: mama van drie dochters. ’t Is ook iets speciaals.

      Nu, als het geslacht zou bepaald worden door ‘het gevoel’ van anderen, is het zéker en vast een jongen ;)

      Drie maanden al jong! Ferm. En nog steeds even braaf en zalig en rustig? :)

      Oh, en supertof om hier af en toe een reactie te lezen van jou!!

  3. miestaflet Says:

    Ha, die leuze is hier ook al gevallen ‘alleen echte mannen maken alleen maar meisjes’ ;-)

    Maar soms vraag ik me stiekem ook wel eens af hoe het mij zou afgaan als mama van een zoontje ;-)

  4. zusjesenzo Says:

    Geweldig, die uitspraak van de papa :-).
    Ik ken zo 3 (nu volwassen) zussen, met klein leeftijdsverschil, en dat is fantastisch om te zien wat voor een band die hebben. En mijn schoonzus heeft eerst 2 meisjes en dan een jongen en dat jongetje wordt zo in de watten gelegd… ook fantastisch om te zien. Allez ja, in uw geval zou ik dus ook niet kunnen “kiezen” :-).
    Ga je het ons zeggen wat het is, de 19de juli?

  5. Tess Says:

    Mijn papa heeft zelfs ooit zo’n artikel uitgeknipt en dat hangt nu nog altijd op ons prikbord. Dus er zal wel iets van waar zijn zeker. ;-)

    Zo spannend zeg! Ik zie jullie wel met drie dochtertjes. Maar eigenlijk ook met een zoontje erbij. Neeee, ik weet het echt niet haha.

  6. Lieve Says:

    Goh ik vind dat heel normaal dat je nieuwsgierig bent naar het hebben van een zoontje. Ik ken een gezin waar ze tot 4 dochters zijn gegaan omdat ze toch graag eens een jongen zouden gehad hebben, maar ’t mocht niet baten :-) En die zien hun dochters echt zeer graag hoor, ze waren allemaal welkom en gewenst.

    Maar het is inderdaad zooo spannend! Al heb ik een voorgevoel dat ook jij het niet met ons gaat delen ;-)

  7. fozke Says:

    Ha ik zou dat kunnen geschreven hebben nen tijd geleden ;).

    Wij gingen ervan uit dat wij 3 dochters gingen krijgen, ’t ventje had dat altijd gezegd, al voor er kinderen waren. En aangezien de 2 eersten al ‘klopten’. En mijn ventje had eigenlijk hetzelfde gevoel als jouw man (en vindt voetballen ook maar niks). Lukas zal judo moeten gaan doen :p

    Maar toen ik wist dat het een jongen was (en wij hebben het tegen iedereen gezegd, dus jullie moeten dat ook maar doen ;) ), voelde ik meteen dat het zo moest zijn. Papa heeft wel even moeten wennen aan het idee, maar is nu toch ook heel blij met zijne zoon.

    Dus wij heel content hier :-), al zou ik met 3 meisjes ook heel gelukkig zijn. Want ah ja het cliché is uiteindelijk toch waar he.

  8. fozke Says:

    oh ja en dat is ook 1 van de redenen waarom ik wel een vierde wil ;) maar de papa wil er niks van weten. Tsss mannen.


  9. […] zijn, moest hij die leren banden vervangen en dat zou bij meisjes niet moeten…(zo macho!!)  (en blijkbaar zijn er nog mannen met gelijkaardige […]


  10. Je maakt me nóg nieuwsgieriger!
    En waarschijnlijk moeten wij nog langer wachten dan 66 dagen om het te weten?!

  11. Lieselot Says:

    Ik denk dat het een jongen wordt :)


  12. Ik vraag me nu ook af of je ’t gaat vertellen of niet, die 19de ??? Als het hééééél duidelijk is, dan toch wel hé ??? Ik heb zo’n vermoeden van niet :-))) En gelijk heb je !

  13. maaike Says:

    och hier waren nico en ik het niet die een voorkeur hadden, maar isla…
    en ik moet zeggen haar ontgoocheling was zo ongeveer het ergste wat mijn moederhart al heeft meegemaakt…
    ik hoop ook dat we het mogen weten :)

    • Tamara Says:

      Nora heeft gelukkig – nog – geen echte voorkeur. Misschien ook omdat ze het nog niet helemaal beseft en het allemaal nog niet concreet is. Als alles klaarstaat voor beebie3, zal ze misschien wel een voorkeur hebben…

      Kan me wel voorstellen dat het hartverscheurend is om je dochter dan zo teleurgesteld te zien over iets waar je geen controle over hebt. Maar ’t zal wel rap vergeten zijn ook zeker?

  14. zeezicht Says:

    Mijn schoonmoeder was boos omdat er twee jongens kwamen…
    Toen kreeg haar jongste zoon vier dochters!

  15. Inge Says:

    Ik zou helemaal hetzelfde gevoel hebben. Een zoontje zou weer een andere ervaring zijn en het leven zeker rijker maken. Maar 3 dochters; kan ne mens zich nog meer wensen??

  16. Marleen Says:

    Zoals Annava zegt: een voorkeur voor een bepaald geslacht, dat blijft toch een taboe! Ik heb zelf altijd van 2 meisjes gedroomd. Meisjes voelen gewoon zoveel vertrouwder aan (ik heb een oudere zus, zat in een meisjesscouts en ging naar een meisjesschool). En het houdt toch iets meer de belofte in dat ze goed met elkaar zullen kunnen opschieten (al kan dat natuurlijk ook sterk wisselen, ik weet het). Maar waar het echt op aankomt, is dat het een gezond kind wordt, dus dat wens ik je van ganser harte toe!


  17. Awel, hier wou ManLief als eerste een jongen, en kijk zie – hij heeft er twee gekregen :-) En stel dat ik nu nog voor een derde zou gaan (maar dan doen we -jammer genoeg- niet) mijn voorkeur zou uitgaan naar een jongen … Zo 3 broers, dat zou toch super zijn … Ik voel met maw supergoed tussen mijn mannen :-)

    En ja, ik leef met je mee, en ben nu al nieuwsgierig wat het wordt …

  18. An Says:

    Tijd voor een poll denk ik dan :).
    Nee serieus, ik ben ook benieuwd!
    Mijn schoonzus is ook net zwanger en bij haar zijn het er twee! Misschien ook nog een optie ;).

  19. alejosa Says:

    Of er een verschil is tussen moeder zijn van een meisje of van een jongen daar kan ik niet over meespreken. Wat ik wel zeker weet is dat zoontjes fantastisch zijn! Ik gun het je van harte.
    Om het even over de uitspraak van je man te hebben, er heeft mij ooit iemand gezegd dat vrouwen die enkel zonen op de wereld zetten, sterke vrouwen zijn…mja, er is iets van aan :p

  20. Patsy Says:

    Vóór ik mama werd, zei ik dat ik het niet zou zien zitten om 2 zonen te hebben. En toen werd Maxime geboren en vroeg ik me af wat hij in ’s hemelsnaam met een zusje zou aanvangen… Uiteraard is een gezond kindje het allerbelangrijkst en toen ik voor de 2e maal zwanger was, zei ik zelfs dat een broertje voor M heel erg leuk zou zijn. Maar ik geef toe dat ik übergelukkig was toen de gynaecologe me zei dat we een dochtertje zouden krijgen. Eentje van elks, dat was mijn stiekeme droom en die is uitgekomen. :-)

  21. Tamara Says:

    @iedereen: Ik zeg uiteraard NIET op voorhand wat het worden zal. Wat had je gedacht? :)

    Een poll, dat zie ik dan weer wel zitten. To be continued.


Geef een reactie

