Zusterliefde

Ze worden groot, mijn twee kleine meisjes.

En de interactie tussen de twee wordt telkens anders, uitgebreider, intenser. En leuker.

* Hoe blij ze ’s morgens zijn als ze elkaar (zachtjes) mogen wakker maken of uit bed halen.
* Hoe ze elkaar gemist hebben na een school- of crèchedag.
* Hoe ze samen met de poppen spelen. Echt samen, niet apart. Waarbij Marie ook steeds meer en meer meegaat in fantasiespel. Nora neemt wel nog steeds de bovenhand in het spel, maar Marie vindt het (meestal!) niet erg om te gehoorzamen. Ook superschattig hoe Marie met een hoog, onderdanig stemmetje en schuin gehouden hoofdje aan Nora vraagt of de pop nog moet eten. Met een tevreden “ah oké dan” als gevolg.
* Hoe ze voor elkaar in de bres springen: “Allez Marie, raap het maar weer op, anders wordt mama boos.” Of: “Allez Marie, kom, drink uw melk leeg, dan krijg je ook een sticker.”
* Hoe ze nu al samenspannen: “Sssjjjt Marie, niet tegen mama zeggen, want ’t mag niet.” of: “Kom Marie, geef het snel aan mij want mama mag het niet zien.”
* Hoe Nora elke keer oprecht teleurgesteld is als ze ’s morgens merkt dat papa Marie al heeft afgezet in de crèche, terwijl zij nog sliep. “Ik wil nog een kusje en een knuffel geven aan Marie.”
* Hoe Marie opkijkt naar haar grote zus en haar eindeloos imiteert. Zowel de goeie als de minder goeie dingen…
* Hoe euforisch Marie is als we na haar dutje Nora gaan halen van school.
* Hoe Nora trots is op haar kleine zus: “Kijk *naam van om ’t even welk klasgenootje*, dat is míjn klein zusje.”
* Hoe Nora Marie de slappe lach kan doen krijgen zoals wij het zelden kunnen.

Onnodig te zeggen dat het even vaak enorm kan botsen, dat ze ruzie maken, dat ze ook vaak moeilijk samen kunnen spelen of delen, dat ze elkaar pijn doen, dat ze weinig kunnen verdragen van elkaar, enz.

Maar ook dat is typisch aan zusterliefde zeker?

Explore posts in the same categories: Gedrag, Marie, Nora

18 reacties op “Zusterliefde”

  1. Cindy Says:

    Oh hoe herkenbaar dit. Met 2 meiden van 5 en bijna 4 gaat het bij ons ook zo. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar! En dat gegiechel… Dat belooft nog wat in de pubertijd!!!
    Ik heb zelf ook een zus en we zijn nog steeds dikke vriendinnen. Ik hoop dat dat ook bij mijn meiden zo blijft!
    Groetjes Cindy

  2. Goya Says:

    Leuk, zo lief!


  3. Leuk hé dat je dat zo ziet evolueren. Ik heb dat met ons twee meneertjes ook hoor. Die spannen ook samen, nemen het voor elkaar op, troosten elkaar … Super gewoon !

  4. Marleen Says:

    Heerlijk om te lezen, zo vertederend!

  5. maaike Says:

    ik vind al die liefde in huis ook heerlijk!
    tja en dat ze soms ruzie hebben hoort er gewoon bij he!
    ik ben toch benieuwd hoe dat met nr 3 erbij zal zijn…

  6. Katrien Says:

    Fantastisch toch hé!

  7. Tess Says:

    Dat blijft zo hoor, ik kan met niemand zo’n ruzie maken dan met Fem. Maar er is ook niemand met wie ik beter overeen kom en met wie ik meer plezier kan maken als met haar. :-)

  8. Patsy Says:

    Heel herkenbaar ook al is’t bij ons broer-zus-liefde.
    Heerlijk om te beleven.

  9. zusjesenzo Says:

    Ik vind dat ook de allerleukste momenten, als ik hen samen bezig zie, samen spelen of samenspannen tegen ons… Dan weet ik elke keer: dít is nu de reden waarom ik hen zo kort op elkaar wilde.
    Heel schoon!

  10. An Says:

    O klinkt geweldig. Ben zelf enig kind en ben altijd beetje “jaloers” wanneer ik zoiets lees :).

  11. Isabelle Says:

    Hoe koddig…
    Deze week riep Lennard naar ons Louise: ‘Z-U-U-U-S!
    Waarop zij antwoordde: Ja, broer!
    Lief hé, en zeggen dat ze nog nét geen 2 is!
    Broeder-zusterliefde of zusterliefde, ik kijk er soms écht de tranen van in de ogen.
    Ik mis het in ieder geval…

    Isabelle

  12. miestaflet Says:

    Heel herkenbaar! Ik heb zelf alleen maar broers en vind het maar al te leuk dat mijn meisjes ‘zusjes’ zijn.

    Ik ben echt al zoooo cerieus of er bij jullie nog een zusje of broertje bijkomt ;-)

  13. Isabel Says:

    Heerlijke foto! En dat handje van Nora zo op de wang van Marie. In het begin is het waarschijnlijk soms moordend vermoeiend zo twee kort op één, maar ‘k denk dat dit toch wel één van de redenen is dat ze nu zoveel aan mekaar hebben hé.

    En jaaaa, ook ik ben (al gans mijn leven) zo jaloers op broer/zussengedoe, maar nu zal het te laat zijn vrees ik ;)

  14. mayadebij Says:

    Aaaaargh, zo schattig. Nu doe je mij nog meer zin krijgen in een tweede. Ik ga mijn Lief dit bericht eens laten lezen, misschien krijgt hij dan wel zin…

  15. Karen Says:

    Mooi geschreven! Hier gaat het er ongeveer net zo aan toe, alleen echt samenspelen zit er nog niet in. Hoewel ze daarstraks in het zwembadje beiden zo de slappe lach hadden, dat ik met tranen in mijn ogen mee heb zitten lachen :-)

  16. Sara Says:

    Oh, geweldig mooi!

  17. Esta Says:

    Oh hoe herkenbaar dit. Met 2 meiden van 5 en bijna 4 gaat het bij ons ook zo. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar! En dat gegiechel… Dat belooft nog wat in de pubertijd!!!Ik heb zelf ook een zus en we zijn nog steeds dikke vriendinnen. Ik hoop dat dat ook bij mijn meiden zo blijft!Groetjes Cindy
    +1


Geef een reactie

