Want overzichtjes zijn zo de max!

Om 1268 keer de vraag: “wanneer mag ik nog eens blijven slapen bij Karen, want het is vakantie?” te vermijden, om 628 keer de opmerking: “Morgen is ’t weer school eh” te voorkomen, om haar te proberen doen inzien hoe lang die zomervakantie eigenlijk wel duurt én omdat lijstjes en overzichtjes en schemaatjes gewoon de max zijn, heb ik vandaag samen met Nora een kalender gemaakt. Ze weet dat we ook een weekje naar een “zomerhuisje” (sic Nora) gaan (laat ons vooral hopen dat het een zomerhuisje wordt en geen regenhuisje, nvdr.), maar daar vraagt ze zelden naar. Logeren bij Wout en Ferre, dát is haar prioriteit.

Soit, een kalender dus. Éen maand per blad. En de dagen werden ingekleurd naar analogie van de kleuren van de dag in de klas. En speciale gebeurtenissen werden aangeduid door tekeningetjes. Door mij getekend. Oh wee diegene die durft te lachen met mijn tekenkunsten! *dreigende blik* Ik daag u uit om herkenbaar een pictogrammetje te tekenen van ‘mama die moet werken’. Of van ‘samen kijken bij de gynaecoloog naar het baby’tje in mama haar buik’. Of van een vakantiehuisje in Nederland. Het riddertje vind ik wel heel erg geslaagd, al zeg ik het zelf. Nora herkende het wel niet, maar bon, ze heeft het dan ook niet voor ridders. “Das voor jongens.” Ahja.

JULI:

AUGUSTUS:

Nu, ondanks de overzichtelijke (ja, toch?) kalender, heb ik gemerkt dat het heel moeilijk blijft voor haar om het concept kalender en tijd en dagen en maanden te begrijpen. Ik heb het met veel geduld en met handen en voeten trachten uit te leggen. Op den duur zei ze wel dat ze het begreep, maar zelf heb ik zo mijn twijfels. Misschien is ze nog iets te jong om die abstracte begrippen te vatten? Ik vermoed wel dat door het gebruiken van de kalender ze het principe wel zal doorhebben, denk ik. The making of, vond ze op zich ook al spannend. Vooral kijken naar mijn tekenkunsten en raden wat de betekenis was. Ofte: lachen met de mama. Want ze raadde het nooit, enkel het ‘zomerhuisje’ kon ze vrij snel ontcijferen. Tsss.
De bedoeling was dat zij de dagen zou inkleuren, maar na 3 keer 1 vakje gekleurd te hebben was ze het al beu. Zij kreeg dan de taak om de kleurpotloden te scherpen. Waar ze ook uiterst tevreden mee was. En ik ook want zo was ik zeker dat het binnen de lijntjes gekleurd zou zijn…

Explore posts in the same categories: Nora, Vanallesennogwat

14 reacties op “Want overzichtjes zijn zo de max!”


  1. Het is ’n leuke kalender, echt!


  2. Hier ook zo’n kalender hoor. En geloof me vrij, de mijne is echt het publiceren niet waard :-)
    De voorbije dagen worden hier wel met een schuine streep aangeduid, zo weet GroteMan perfect waar we ergens op de kalender zitten. En soms zit hij stiekem vakjes te tellen “mama, nog 5 keer slapen en ik mag bij oma logeren !”

  3. jennifer Says:

    Die van ons is intussen al wat abstracter geworden :) Jona heeft er altijd veel aan gehad (en snapte het ook al heeeeel vroeg). Luca snapt het wel, maar het boeit hem niet.


  4. Heel leuk gedaan !! Hier ook eens gemaakt toen de papa 4 dagen eens vier dagen weg moest en ze snapt het principe wel (ze doen het in de klas ook), dus ik was ook al van plan om er eentje te maken voor de zomer !! Want het gaat hier zeker zijn van “wanneer is ’t weer school ??” en ze snapt ook niet dat het wél al vakantie is, maar dat we nog niet op reis gaan ? Ik ga er ook eentje maken zie !

  5. Karen Says:

    Ik maak dat met de computer, veel gemakkelijker als je zoals ik over 0,0 tekentalent beschikt :-)

  6. fozke Says:

    Ha hier hangen er ook papierkes op, 4 nog wel, voor elke maand 2 exemplaren, zodat zowel Amelie als Pauline kruisjes kunnen zetten.

    Mijn symboolkes zijn vele eenvoudiger hoor. Een huisje voor de opvang, sterretjes voor feestjes, hartjes als ze bij de grootouders gaan logeren en zonnekes als we op vakantie zijn. En een boekentasje natuurlijk :-)

    De dagen dat mama thuis is, zijn ingekleurd, en het zijn er gelukkig toch wel heel wat. Amelie heeft welgeteld 1 vakje zelf gekleurd, Pauline heeft er toch wel 10 gekleurd :-)

  7. fozke Says:

    oh en een verjaardagstaart want we hebben binnenkort een jarige Pauline in huis :-)

  8. maaike Says:

    schune kalender, mooi gekleurd tamara :)
    nu maar hopen dat de bandieten u niet weten wonen ;-)

  9. Patsy Says:

    Hier ook een kalender. Was nodig want dit jaar is het echt ingewikkeld ;-) Ik heb er zelf ook al veel aan gehad. Maxime begrijpt het ook niet altijd goed, maar kruisjes zetten op de dagen die voorbij zijn, vindt hij leuk en zo bespreken we dan ook altijd even wat er de volgende dag komt…

  10. mieke Says:

    Super! Doe ik ook telkens als ik voor ’t werk weg moet, de oudste begint het al te snappen, dat wel. Maar een vakantiekalender hebben we hier nog niet geprobeerd, ik haal mijn tekentalenten één dezer dagen dus ook eens boven…


Geef een reactie

