Nog 4 weken! Of meer. Of minder.

Bijna 36 weken zwanger dus. 35w en 6 dagen om precies te zijn.

Stand van zaken:

  • Nog minder dan een maand! Help! Enerzijds heerst er hier af en toe lichte paniek, anderzijds lijk ik het nog niet helemaal te beseffen dat ons leven zoals het nu is binnenkort weer helemaal op zijn kop gegooid zal worden.
  • Waar ik naar uitkijk: Een klein, hulpeloos, schattig (allez ’t is te hopen natuurlijk) boeleke om voor te zorgen en te koesteren. Het verliefd zijn op dat minimensje. De reacties van de 2 grote zussen die nu al z.o.t. zijn van baby’s en kindjes. Vooral Nora is heel erg teder en zacht en lief. Toen Marie geboren werd, was Nora te klein en te jong om alles goed te beseffen, maar nu zeker wel.
  • Waar ik tegen op kijk: De slapeloze, gebroken nachten. De oververmoeidheid. Het rekening houden met dutjes en voedingen en iets minder vrij zijn. Het verdwijnen van het de-meisjes-liggen-eindelijk-in-bed-en-nu-kan-ik-efkes-lui-in-de-zetel-ploffen-en-niks-meer-doen-moment.
    Het grote voordeel is: na twee kindjes weten we nu echt wel zeker dat die meest vermoeiende en drukke periode écht voorbij gaat.
  • Het zwanger zijn verloopt vlot. Minder last van bekkeninstabiliteit dan bij Marie, raar maar waar. ’s Nachts draaien in bed of opstaan blijft wel een pijnlijke marteling en ’s morgens uit bed geraken is – voor een buitenstaander althans – vrij hilarisch: kreunend en puffend en steunend. Maar na enkele passen verbeteren de klachten spectaculair. Alleen als ik een tijd heb neergezeten moet ik oppassen dat ik niet te snel rechtsta of ik krimp ineen van de pijn. En oh ja, rugpijn natuurlijk, zeker als ik iets fysieks “enorm” inspannend heb gedaan zoals vegen, stofzuigen of strijken…
  • Nog steeds olifantenpoten en – benen. Vooral links. Na een dagje laarzen dragen zien mijn onderbenen eruit als een heuvellandschapje…
  • Sneller moe en nog steeds de slechte, vreselijke gewoonte van niet of toch heel moeilijk op tijd in bed te kruipen. En als het dan eens lukt, voel ik me de volgende avond overmoedig en ga ik toch opnieuw te laat gaan slapen.
  • Alles van het ToDo-lijstje af hebben tegen begin oktober was het originele plan, maar is absoluut niet gelukt. Heel lang was het qua voorbereiding zelfs heel triestig gesteld, maar sinds deze week is er eindelijk heel wat kunnen gedaan geraakt: het kaartje is drukklaar, de enveloppen zijn geschreven, het materiaal voor doopsuiker is er allemaal, behalve één (allez ja, 100 eigenlijk) onderdeel (en ’t is verdorie te hopen dat dit deze week nog verzonden wordt *beetje stress*) en moet dus enkel nog gevuld worden, bedje staat klaar (de bodem moet wel nog verhoogd worden en de lakentjes liggen klaar), kleerkastje staat naast het bed en is gevuld met vers gewassen 50/56 kleertjes. Verzorgingskussen ligt klaar (maar is eigenlijk nog nooit verdwenen sinds Nora geboren is).
  • Mijn valies maken is nog wat voorbarig. Vandaag nog op controle geweest en alles zit nog meer dan potdicht. De gyne zei dat ik er best maar weer van uitga dat ik de datum (18 november) met gemak haal of zelfs zal overschrijden. Niet erg, mijn planning laat toch maar toe om te bevallen vanaf 15 november, zodat ik Marie’s eerste week school toch van dichtbij en van thuis kan meemaken.
  • 22/11 lijkt me wel een mooie datum.
  • Nog 7.  Nog zeven werkdagen. En dan start mijn verlof. En oh, wat tel ik af. Ik werk graag en eens ik bezig ben met werken, vind ik het wel leuk en plezant. En fysiek lukt het ook wel nog, de ene dag al wat beter dan de andere natuurlijk. Het is vooral mentaal dat de laatste loodjes zwaar wegen. Ik wil me nu eigenlijk enkel en alleen focussen op dat baby’tje dat eraan komt en al de voorbereidingen errond. En er op een rustige(re) manier naartoe leven. Even cocoonen, thuis, met mijn twee patatjes en mijn mannetje voor ons leven er weer helemaal anders zal uitzien.
  • ’t Is een heel beweeglijk kind. Als ik een half uur niets van beweging voel, is het al heel lang. En weinig plaats of niet, ’t kind trekt het haar niet aan: ze blijft schoppen en draaien en shaken. Marie had de gewoonte om tegen mijn ribben te schoppen, deze buikbewoonster vindt het leuker om haar poep of benen naar buiten toe te bewegen. Maar lieve schat, dat doet pijn.
  • Oh, en ’t zal weer een reuzenbaby worden. Aldus de gyne. ’t Kind moet nog 4 weken in de buik blijven en weegt nu al – hou u vast –  3kg 385gr. Dat is een normaal, zelfs meer dan gemiddeld geboortegewicht. En ze gaat ongeveer nog 150 gr/week bijkomen. Ik moest toch efkes slikken bij deze mededeling van de gynaecoloog. Ik dacht zelfs even dat het een schatting van het geboortegewicht was, maar – ehm – niet dus. Het geboortegewicht zal zeker 4 kg zijn, heel waarschijnlijk zelfs een ‘ietsje’ meer. Ok, het blijven schattingen en benaderingen en er zal zeer zeker een foutmarge opzitten, maar veel minder dan 4 kg zal ze toch niet wegen. Vrees ik. En ja, beter wat teveel wegen dat te weinig. Uiteraard. Al zal dat voor mij pas ná de bevalling een troost zijn…
  • Laat ik er anders ook een weddenschapje van maken, in navolging van Ninfita. Wiens gok het dichtst de geboortedatum en het gewicht (of een van de twee) benadert, krijgt een kaartje en een doopsuikerke. Let the bets begin :)
  • En dit is mijn buik:

    Valt nog altijd wel mee, vind ik. Zeker wetende dat er daar al een mensje van bijna 3,4 kg inzit…

  • En dit ben ik helemaal:

Explore posts in the same categories: Buik, Kamiel

48 reacties op “Nog 4 weken! Of meer. Of minder.”

  1. zusjesenzo Says:

    Oh ja, ik doe mee met de weddenschap: ik gok dat je 19/11 bevaalt en dat het kindje 3,930 kg weegt.
    Geniet er nog van, van die laatste weekjes (al kan ik me voorstellen dat je blij zal zijn als de uitgerekende datum in zicht komt).

  2. Kim Says:

    Mijn god, ben je nu al 36 weken, wat gaat dat toch altijd zo rap op een ander… Ik ben benieuwd! 12/11/10 is ook wel een mooie datum hé…

  3. uttemetut Says:

    Mijn voorspelling; een kei-schoon meiske dat geboren gaat worden op 21 november met een gewicht van 4,18 kilo!
    Heeeeeeeeel veel succes met de laatste loodjes en we houden je blog in de gaten!
    Groetjes Cindy


  4. Tamara, je ziet er geweldig uit !! Echt waar, ik zou tekenen.
    En ik vind 22/11 een mega-goed idee, a zo ne schone dag … ik ben dan jarig !!
    Dus beval dan maar lekker !

    Ik gok natuurlijk mee … 4260 gram !!
    Spannnnnend !!!

  5. miestaflet Says:

    20/11 en 4,250kg: dat zijn mijn gokjes.

    En wat zie je er goed uit zeg! Die buik lijkt me absoluut geen patattenzak ;)

  6. Sandy Says:

    Ik gok op 22 november en ik denk dat je kleinste patatje 3930 grammekes zal wegen.

    Bij ons sprak de gynaecoloog ook over een “kanjer” van een baby. Bleek hij bij de geboorte 2790 gram te wegen… Blijkbaar had ik een massa vruchtwater. Ik zou dus nog niet te veel panikeren! ;-)

    Dat tenueke dat jij draagt vind ik echt de max. Lijkt me eigenlijk ook heel comfortabel!

    • Tamara Says:

      Mja, gyne heeft zowel diameter van het hoofdje, diameter van de buik en lengte van het dijbeen opgemeten. Ik kon meekijken en elke meting gaf 38weken en een paar dagen aan. Dus het is zeker geen schatting enkel op basis van grootte van de buik. Maar evengoed weegt ze nu 3kg ipv 3,4kg natuurlijk. Maar evengoed ben ik vrij zeker dat ze niet onder de 3,5kg zal wegen ;) Ik kan maar voorbereid zijn op het ‘ergste’ natuurlijk!

      En merci voor ’t compliment over mijn tenueke ;) ’t is eigenlijk gewoon een zwarte zwangerschapsbroek, een buikband en een zwart t-shirt. Maar comfortabel is het zeker en vast!

  7. evalou Says:

    mooooie buik! je ziet er werkelijk stralend zwanger uit. ik ga voor 4,100 kg en 20/11 is D-day!

  8. fozke Says:

    Ik gok op 16 november en gewicht 4kg100.

    Ik ben gek op geboortekaartjes :)

    Nog veel succes en geniet nog van die laatste weekjes! En ja, die eerste weken/maanden zijn zwaar, maar inderdaad, dat eindigt! Maar vooral, een derde is puur genieten!

  9. Marleen Says:

    Kaartje, doopsuikertje… Ik waag ook mijn kans, maar ik hou mijn verjaardag van 16/11 wel lekker voor mezelf! 19/11 dus en een gewicht van 3,910 kg! Dat loopt wel los en je ziet er inderdaad super uit! Succes met de laatste loodjes en de eerste schooldagen!

  10. moeferkoe Says:

    Niet te doen, zo rap dat dat gaat! Ok, zet maar in je agenda: 19/11, na een floep-bevalling, zal je een derde krullebolleke hebben van 4050g.
    Geef ik mijn adres nu al door? ;-)

  11. Inge Says:

    15 november en 4150 g ;o)

  12. Heleen Says:

    Joke hoopt op 11/11 (haar eigen verjaardag), een beetje overmoedig misschien, maar bij een derde kindje weet je nooit ;-) en we gokken op 3,880kg.
    Veel succes!

  13. Tante Tweet Says:

    mooie buik!
    Ik gok op 18/11 en ik ga toch voor onder de 4kg… hmmm 3,850 om juist te zijn :)

  14. Saar Says:

    Wat zal ik eens zeggen…
    Ik zet een kruisje op de kalender 21/11 en gok op een gewichtje van 4kg150.


  15. hmmmm ik denk… 27 november en 4kg350…. al hoop ik voor jou dat ik niet zal winnen ;-)

  16. Annelyse Says:

    ik gok op 17 november en 4,150kg.

    Die bekkeninstabiliteit is exact hetgeen ik had bij de zwangerschap van Vic, ik had het niet beter kunnen beschrijven.

    Doet dat nog goed … leve de moedige ouders die voor 3 durven gaan.

  17. An Says:

    Ik denk 23/11 en 4,120 kg.

  18. Karen Says:

    Het blijft een schatting natuurlijk he. De gyne kon aan de afmetingen van het dijbeen van Amélie zien dat het een “reuzebaby” zou worden. Het kind was uiteindelijk amper 48 cm groot :-)

    Volgens mij komt ze op 20/11 en zal ze 4050 gram wegen.
    Laat die suikerboontjes maar komen :-)

  19. nelevb Says:

    Spannend, ineens zo snel, zeg!
    Ik gok op 22/11 (omdat inderdaad schoon zou zijn ;-)) en 4kg090. Wat fijn een nieuw mini-meisje!
    Geniet nog van de laatste loodjes!
    Trouwens, je ziet er eigenlijk helemaal fit uit! En je buik is helemaal niet supergroot. Het blijft straf dat daar nu al een een lief klein meideke inzit, wachtend om geknuffeld te worden … Zo schoon!

  20. nelevb Says:

    Spannend, ineens zo snel, zeg!
    Ik gok op 22/11 (omdat inderdaad schoon zou zijn ;-)) en 4kg090. Wat fijn een nieuw mini-meisje!
    Geniet nog van de laatste loodjes!
    Trouwens, je ziet er eigenlijk helemaal fit uit! En je buik is helemaal niet supergroot. Het blijft straf dat daar nu al een een lief klein meideke inzit, wachtend om geknuffeld te worden … Zo schoon!
    mmm suikerboontjes …

  21. doetje Says:

    Ik gok op 15/11 omdat het de verjaardag van mijn dochter is, en een gewicht van 4.080 kg. En nu hopen dat we winnen!

  22. Patsy Says:

    Ik gok op 22/11, zo rond 11u en een pracht van een dochtertje van 3.900 kg.
    Geniet (binnenkort) van je zwangerschapsverlof!

  23. Patsy Says:

    Ach neen, ik wilde 20/11 schrijven, en tikte 22 in.
    Twintig november dus. :-)

  24. Isabel Says:

    22/11 (gewoon omdat mijn neurotische hersenhelft dit een vreselijk mooie datum vindt ;p)

    4 kg 300 (sorry! maar gewoon persen jong! persen! ;)

  25. ysabje Says:

    veel herkenbare dingen! die van mij was ook zo beweeglijk in de buik.
    die van mij (1/10/10) woog 4,150kg (persen was makkie, de arbeid was andere koek), en dat zenuwachtige had ik ook (ohnee, mijn frank valt: ik ga nog een kind krijgen binnenkort!).

    Maar wat ik het minst toffe vond was toch wel alle pijn na het bevallen. Dan ben je ervan af, denk je, en dan begint de andere miserie: kloven, naweeën, stuwing…

  26. Tess Says:

    17 november, dan is het boeleke een maandje als ik terug ben, perfect schattig! En 3kg485. Succes hè lieve Tamara en geniet nog van je laatste maand. :)

  27. Mammie Sarah Says:

    Leuk, ik gok op 40w1d (dus 19 november als ik mij niet vergis) en 4,405 kg, net zoals onze derde spruit, je weet nooit ;)

  28. Lieselot Says:

    Jaja, het aftellen begint ;)
    Ik gok op 22 november ;)

  29. Tine Says:

    Amai, het komt dichter en dichter. Volgens mij wordt ze geboren op 20 november en zal ze zo’n 3kg980 wegen.
    Geniet alvast nog een beetje van je zwangerschapsverlof!

  30. Lieve Says:

    Ben ik natuurlijk weer veel te laat om een gokje te doen… Ik ga al de rest niet lezen en gewoon op het gevoel afgaan:

    Datum: 16 november
    Gewicht: 3.880kg

    Geniet van de laatste loodjes! (Ze zijn zwaar, maar toch ook speciaal hé :))

  31. maaike Says:

    ik ga voor de 4en
    24/11
    4:00 (allez bij benadering)
    4kg

    ik hoop voor jou dat ik er wat naast zit ;-)

    en de bevalling? die verloopt vlotjes :) zodat jullie nog voor een 4de gaan ;-)
    (aja om in mijn “4” te blijven he)

  32. juffrouwbaele Says:

    * 4,065 kg (dus meer dan 4kg, maar ook weer niet te veel).
    * maandag 15 november om 8u14 (na een zondagje weeën een dochter op maandagmorgen)
    * Het gaat allemaal geweldig vlot gaan.
    Héél véél succes!

  33. Julie Says:

    Simpel identiek als mijn jongste maar dan een maandje later: 8/11, 3,815 kg en 52 cm (voor zover ze dat kunnen meten).
    Eneuh, ik wou je alvast veel succes wensen, jullie situatie is zeer gelijkaardig aan die van ons (klein verschil, hier zijn het allemaal jongens) en de jongste is dus een goeie twee weken geleden geboren. Tot nu toe gaat alles héél vlot en de 2 grote broers zijn dolenthousiast. Hopelijk is het bij jullie ook zo!

  34. Sara Says:

    Ik ga voor 18 november en 3kg950 (kwestie van de mama wat te sparen)!

  35. plukdedag Says:

    ik gok op 18/11 en een gewicht van 3.980 grammekes.


  36. […] zie ik heel weinig verschil met  3 weken geleden. Zelfs mijn tenue is hetzelfde ;). Wat vinden jullie? Al bij al toch geen heel grote buik om bijna […]

  37. juffrouwbaele Says:

    Daar gaat mijn kans op de overwinning… Tenzij ge nu met uw derde dochter in uw armen ligt en het nog even stil blijft op de blog…

  38. Julie Says:

    We zijn de 8e dus duidelijk ver gepasseerd…
    Mag ik nog eens gokken? Dan ga ik voor de 20ste!


  39. […] ja, en de weddenschap! Het wordt spannend! Diegenen die dachten dat ik de 40 weken niet ging halen, zitten er alleszins […]


  40. […] de weddenschap natuurlijk! Welke twee dames zaten het dichtst bij de geboortedatum en het geboortegewicht en […]


Geef een reactie

