Met open ogen.

Nora is een heel goeie slaapster. Makkelijk en snel inslapen en vooral: heel vast en diep slapen. Voor ik naar bed ga, ga ik steeds nog eens bij mijn patattekes kijken. Bij Marie moet ik stil zijn en kijk ik eens van ver of alles ok is omdat zij wel licht slaapt. Naast Nora mag er een bom ontploffen, ze zal nog niet wakker worden. Ik kan haar met gemak verleggen in haar bed zonder dat ze een krimp geeft.

Maar daar wou ik het eigenlijk niet over hebben. Wel over het feit dat ze soms droomt. Allez ja, niet soms, maar elke nacht. Vershillende keren per nacht zelfs. Zoals wij iedereen. Maar af en toe wordt ze wakker na een droom en is ze in paniek zonder dat we echt kunnen achterhalen waarom ze zo overstuur is.

Zoals een paar nachten geleden. Ze werd plots wakker, totaal in paniek aan het roepen en wenen. Papa gaat kijken (ah ja, want ik lijk op Nora en ben een heel vaste slaper) en treft een totaal ontredderde Nora aan:

Papaaaaa, ik krijg mijn ogen niet meer diii-iiicht!”
“Oei, en doen uw ogen pijn?”
“Neen, ik krijg ze gewoon niet dicht” Nog steeds in paniek.
“Draai u ne keer om en probeer voort te slapen, zoeteke. ’t Zal wel overgaan”
“Oké”

Ze legt zich neer en slaapt voort. Mét gesloten ogen.

En dan vraag ik me zo hard af: wat voor een droom zou ze nu toch gehad hebben? Lijkt me wel akelig en eng, uw ogen niet meer kunnen sluiten. En wat voor een psychologische verklaring zou er achter die droom zitten? :)

Explore posts in the same categories: Kinderklap, Nora, Vanallesennogwat

6 reacties op “Met open ogen.”

  1. Annelyse Says:

    Wel een geluk dat ze zo gemakkelijk te sussen is.
    Grappig hé, dat die kleintjes ook echte dromen hebben.

  2. Katrien Says:

    Klaas is ook zo’n dromer! Maar niet zo gemakkelijk te troosten hoor.

  3. Kim Says:

    Hier nog zo’n licht slapertje… Zij wordt iedere nacht 1 of 2 keren wakker omdat ze haar dekentjes kwijt is… We vinden haar dus ook overal terug, behalve op de plaats waar we ze hebben achter gelaten…

  4. Himiko Says:

    Mijn oudste dame is ook zo’n vreselijke dromer… en het lijken allemaal zo’n nachtmerries. “Neeeeeee” en “Ik wil nieeeeeeeet” en “Stoooooooooop” klinken hier vaak doorheen de gang.
    Nu ze vijf is geworden, mindert het wat. Maar van haar derde tot lang voorbij haar vierde was het elke nacht van dat. Gekoppeld aan het feit dat ze de neiging heeft om in volle slaap plots schijnbaar wakker te schieten en vanalles begint te reorganiseren in haar bed,is een wonder dat ze ’s morgens een uitgeslapen, fit en vooral monter gevoel heeft.
    Ik denk dat ik zelf geradbraakt zou opstaan. Maar het betert dus vanzelf…

  5. Evy Says:

    grappig want die van ons zat te tieren dat hij zijn oogjes niet open kreeg.
    maar idd, dat dromen… best wel lastig somtijds…

  6. ysabje Says:

    toch hilarisch soms he, die dromen…
    hier wordt ook soms midden in de nacht geroepen. Bv: ‘schoenen uit! schoenen uit!’


Geef een reactie

