What to cook!?

Ik heb jullie hulp nodig! En vooral van de keukenprinsessen onder jullie.
We moeten een Kerstavond-diner voorzien. Ik was al meteen overtuigd om eten te halen bij een traiteur: lekker makkelijk en snel en geen stresstoestanden om boodschappen te halen, voorbereidingen te doen en te koken.  Ook al is manlief thuis op 24 december, ik zag (en zie) het toch niet helemaal zitten om zelf voor 8 personen een (liefst) driegangenmenu te koken. Zeker met drie kleine kindjes in huis. Ja, ik ben een beetje lui soms. Ik geef dat toe.

Maar! Dat was dus buiten manlief gerekend. Manlief zou namelijk liever zelf iets koken. Iets met een kalkoenrollade. En groentjes. En kroketjes. Maar we weten niet goed wat precies. Het moet vooral iets heel eenvoudig, simpel, snel en lekker zijn. Ik zou het namelijk niet zo leuk vinden als manlief een ganse dag in de keuken vertoeft. Om nog maar over de opruim achteraf te zwijgen…

Ik ben een absolute keukenanalfabeet en compleet inspiratieloos.
Dus mijn vraag aan jullie:

Geef ons een snel, eenvoudig, lekker receptje met kalkoenrollade aub!

Dankuwel!

(Want anders stel ik mijn veto en wordt het alsnog traiteur-eten.)

Explore posts in the same categories: Keuken, Oproep

16 reacties op “What to cook!?”

  1. Mammie Sarah Says:

    Op de site van de Colruyt staan twee hoofdgerechten met kalkoen. Die zien er niet slecht uit: http://www.colruyt.be/colruyt/static/koken/eindejaar_menu_n.shtml
    We hebben zelf al een paar recepten van hen geprobeerd en zijn daar wel tevreden over.
    Op zesta.be vind je ook wel kalkoenrecepten: http://www.zesta.be/search/apachesolr_search/kalkoen
    En dit zou ik zelf eens willen maken als dessert: Panna cotta van witte chocolade en passievruchtencoulis
    dat kan een dag op voorhand.
    Succes en smakelijk en vooral: een gezellige avond!

  2. Sandy Says:

    Bij Buurtslagers verkopen ze mooie en lekkere reeds opgevulde kalkoenrollades die je netjes in je oven kan schuiven. Ze verkopen er ook alle denkbare garnituren (groenten en aardappelgerechtjes) die je gewoon moet in je oven steken.
    Wij hebben reeds enkele dingen van daar uitgeprobeerd en zijn er heel content van eerlijk gezegd!
    Ik vind persoonlijk de website http://www.solo.be heel handig om receptjes te zoeken, mocht het zijn dat je toch volledig van scratch wil beginnen…

  3. miestaflet Says:

    Op kerstavond mag ik altijd mijn voetjes onder tafel schuiven bij moederlief, dus zelf geen kalkoenrollade ervaring.

    Maar wat er wel lekker bij past, (althans dat vind ik toch), zijn groentjes als broccoli of witloof. En met prei- of selderpatatjes (ipv kroketjes)?

    Het lekkerste van al is de appelsiensaus erbij! ‘k Heb er ooit al eens iets over gepost. Zie hier .

    Succes! Volk ontvangen met zo drie kleine patatjes in huis, wordt idd een mooie uitdaging :)


  4. Wat bij ons een succes is bij kalkoenrollade is een sausje met pineau des charentes en druifjes erbij (uit blik) en wat peperbolletjes, samen met kroketjes en witloof, boontjes, …

  5. annouk Says:

    Ik zou nu al mijn veto stellen, ik ben ook keukenkluns en lieve lui dan moe op dat gebied ;)

  6. Saar Says:

    Ik vrees dat als ge een menu voor 8 personen wilt prepareren ge sowieso een tijdje in de keuken gaat spenderen.
    Ik ga op eindejaar steeds voor klassiek:
    – gevulde kalkoen
    – gestoofd witloof
    – veenbessensaus
    – perziken op siroop
    – kroketjes

  7. chris Says:

    bofrost geeft als tip kalkoenrollade tijdens het bakken in de oven wat witte wijn of tripelbier en gevogeltefond toe tevoegen
    eventueel wat ananas en druijes(blik)bij de saus
    bofrost heeft ook een snoephuisje van ijs(ziet er leuk uit)als dessert
    wat koude vis en een slaatje kan ook als voorgerecht

    tip:bofrost komt vrijdagmidag bij mij


  8. O jee, ik heb zelf bitter weinig ervaring wat dat betreft. Meestal combineer ik in dat geval dingen ! Twee jaar geleden moesten wij het oudejaarseten doen en toen heb ik bv zelf de groenten gedaan en kroketjes gehaald, maar dan gebraad met saus bij de slager/traiteur besteld, zo had ik geen stress !
    Bij Aldi hebben ze nu een mooi dessertje : een sneeuwmannetje in ijs (ijsbol en kopje in marsepein, echt schoon) van Missault (zeer gekende Brugse artisanale ijsmaker), schoon op een klein versierd bordje en geen werk aan !
    Maar met kalkoendinges dus geen ervaring … sorry !!
    Wij zijn hier wel very happy met de kookboeken van SOS Piet, dat is echt haalbaar wat daar in staat, misschien een ideetje ?

  9. endimi Says:

    voorgerecht: trio van terrinne of zoiets? Of een soepje? Soep kan makkelijk op voorhand gemaakt worden.

    Hoofdgerecht: inderdaad een gevulde rollade kopen en thuis bakken. Maak er @ninfje haar ovenpatatten bij :)
    En als groente kan je tomaatjes grillen? Of een slaatje van zongedroogde tomaatjes, rucola enz erbij?

    Dessert: chocolade marquise, een dag op voorhand maken, poepsimpel, serveren met frambozencoulis :)

    Succes ermee!


  10. Kalkoenrollade?? Geen idee. Heb ik nog nooit gemaakt. Ik ben eerder een dessertenmadam, dus ik zal u daar wat tips voor geven ;-). Mijn favoriete taart voor feesten, snel klaar, de kinderen kunnen zelfs helpen, je kan het op voorhand maken, het kan niet mislukken en is héérlijk. Je kan er in dit seizoen diepvriesbosvruchten voor gebruiken. Wel goed laten ontdooien en uitlekken. En de slagroom stijf genoeg kloppen (mag niet meer lopen), maar niet te stijf want dan heb je boter. Hier te vinden: http://lichtindeduisterniskookt.wordpress.com/2009/07/14/een-soort-kaastaart-met-fruit-op-een-heerlijke-krokante-bodem-met-een-speculaassmaakje/. Altijd een succesnummer, echt waar.
    Panna cotta is inderdaad ook altijd lekker en kan je ook vooraf maken en is niet moeilijk.
    Succes ermee!

  11. Evelyne Says:

    Ik heb een gemakkelijk en lekker recept met kalkoenfilet (dus niet gevuld of zo )die je rustig bakt en dan een lekkere saus maken met rode wijn, pickles en frambozenconfituur en room. heel lekker, makkelijk en altijd succes bij iedereen indien interesse dan mail je me maar. Gewoon met kroketjes of gratinaardappeltje en groentjes (of appeltje in de oven)

  12. maaike Says:

    ik zou het begot niet weten
    ik vind zo raclette of gourmettedingen vree plezant :)
    en ook, ik kook niet op die feestdagen maar schuif overal aan ;-)
    dus ja, veel hulp kan ik niet geven

  13. Willeke Says:

    Ah je bent aan het juiste adres… moet het persé kalkoen zijn trouwens?

    Vooraf een Jamie-salade van rauwe ham, buffelmozzarella en vijgen met balsamicodressing, heerlijk en zooo makkelijk, beetje brood erbij een een goed wijntje. Kindjes vinden het ook heerlijk! Daarna een saltimbocca (kan ook van kalkoen) met pasta of aardappeltjes uit de oven en lekkere groenten (bijv. broccoli of peultjes). Als toetje een snelle tiramisu, zónder rauwe eieren!!! Ik voorzie je graag van de recepten, mail me als je ze wil! Alles is goed voor te bereiden en op het moment supreme snel af te maken, zodat je voldoende tijd hebt om je met je gasten bezig te houden!

  14. oma Says:

    http://www.zesta.be
    kalkoenrollade met veenbessensaus!
    heeeeel lekker!!!!

    smakelijk.

  15. Julie Says:

    Moet dat echt kalkoen zijn? En moet je dat echt zelf maken?

    Nu, zo moeilijk is dat niet (naar het schijnt). Je bestelt een ontbeende kalkoen en vult die op. Voor de vulling bestaan tal van varianten, maar wij eten het thuis zo ongeveer:
    – 1 lever van de kalkoen (of 2 kippenlevers)
    – champignons (50g)
    – gehakt (300g)
    – paneermeel, ei en beetje room om gehakt mee aan te maken

    Lever fijn malen, champignons fijn hakken en bakken, alles mengen, in de kalkoen steken, dichtnaaien, kruiden en in de oven. Ik denk ongeveer een uur per kg.

    Op internet vind je tal van varianten (met drank, met kastanjes,…)

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit zelf gemaakt heb, maar het klinkt niet zo moeilijk en volgens mijn mama is het ook niet moeilijk. Aangezien het voor mama onmogelijk is om een recept volledig te volgen, is dit wel maar ‘ongeveer’ hoe ze het doet (’t is ieder jaar een beetje anders).

    Garnituur: witloof, kroketten, gratin (makkelijk op voorhand te maken en geen frietvetgeur!), appeltjes in de oven eventueel met veenbessen,…

    Saus: heel simpel op basis van gevolgeltefond en een beetje room en …

    voorgerecht: vichysoise met zongedroogde tomaten of grijze garnalen. Klinkt chique, is lekker en is doodsimpel!

    Dessert: rijstpap (grapje, maar ik eet dat doodgraag en heb dat nog met oudejaar geserveerd.) Haal wat taart, of bestel een kaasschotel! Hoe je het ook draait of keert en hoe lekker zo ook ruiken (en zijn), ik vind dat dessert vaak het meeste werk vergen en het meeste afwas geven.

    Zowiezo, als je kookt voor 8 man, dan sta je wel even in de keuken…

    Smakelijk!

    Julie.

  16. Tamara Says:

    Merci àllemaal voor de massale tips!

    Ik dacht, het is misschien wel tof om te zeggen wat het uiteindelijk geworden is.

    We hebben vooral voor makkelijk en (relatief) snel gekozen. En dus: leve Bofrost! Kalkoenrollade, paddestoelenmengeling, worteltjes en boontjes met spek rond, dennenappelkroketjes van Bofrost.

    Het enige wat we (lees: manlief) zelfgemaakt hebben is een appelsiensausje met het lekkere recept van Miestaflet! Waarvoor dank! De saus viel bij de gasten héél erg in de smaak. Paste perfect bij de kalkoen.

    Ahja, en de soep was ook zelfgemaakt: pompoensoep. En als dessert: kant en klare ijstaart. Want bij kerst hoort ijstaart vind ik :)


Geef een reactie

