8 weken Lena

Als ze mij vragen hoe oud Lena is, heb ik steeds de reflex om te zeggen: “Net 1 maand”. Tot ik besef dat ze al bijna 2 maanden is. Ik kan het soms echt moeilijk geloven dat ze al 8 weken oud is. Het lijkt pas 2 weken geleden dat ze eruit gefloept is…

Maar aan de andere kant zien we haar groeien. En veranderen. En ontwikkelen. En verdikken! Mijn god, wat wordt ons kleine Lena een dikkerdje. Haar opvallend magere beentjes toen ze geboren was, zijn getransformeerd in ware Michelin-beentjes. En die schattige vetplooikes  in haar oksels en aan haar polsen. En dat dubbel kinnetje!
Een aardje naar haar zussen: hun gewichtscurves doorkruisten ook alle curves in stijgende richting. Ik produceer melk met een slagroomlaagje, denk ik. En ik kus mijn pollekes dat de borstvoeding zo goed gaat. Ze heeft wel nog altijd last van krampjes. Zowat elke avond. Overdag ’s namiddags soms wel, soms niet. 

En ’s nachts doet ze het ook nog steeds goed. De nachten van meer dan 8 uur waren wel een tijdelijk fenomeen ( *mompel* spijtig *mompel*). Ze heeft dat maar een kleine week gedaan. Deze week liet ze er ‘maar’ 6u30 tussen. Nog steeds niet slecht voor een 8 weker’tje natuurlijk. Maar toch, ne mens wordt nachten van > 8 uur wel heel snel gewoon. Eergisteren was het ook nog eens 8 uur, vorige nacht 6 uur. Ze houdt de spanning er alleszins wel in. Na haar laatste voeding valt ze tegenwoordig wel weer vlot in slaap en de voedingen ’s nachts (of ’s morgens vroeg) duren maximum 30 minuten (inclusief verversen van de pamper) en nadien valt ze ook weer als een blok in slaap. Dus we klagen zeker niet!

Haar dagschema ziet er ongeveer als volgt uit:

4u – 5u (of 6u – 7u): drinken
Direct weer slapen
9u – 10u: drinken
Anderhalf uurtje wakker: rondkijken in wipper, daarna beestjes kijken in haar park en als ze klagerig begint te wenen/neuten: draaien op haar buik en boenk in slaap
Rond 13u: drinken
Weer 1,5 uur wakker, dan slapen. Ietsje minder makkelijk dan in de voormiddag, maar toch nog steeds vlotjes.
16u – 17u: drinken
En dan wordt het onvoorspelbaar. Slapen doet ze dan maximum 45 minuten en eerder onrustig. Maar meestal geen geween. En als ze niet wil of kan slapen, is ze content in haar wipper. Zeker als we haar wipper bij ons aan de keukentafel zetten terwijl de grote zussen en ik een boterham eten.
19u – 20u: drinken
En dan begint het gesukkel. Dan is het Lena-time. Ze is moe, maar kan moeilijk slapen. Zeker niet in haar park, maar ook op onze arm lukt het niet altijd. Enkel hevig wiegend en rondlopend doet ze hazeslaapjes. Maar dan ook blijven wiegen en rondlopen. Het liefste ligt ze in drinkhouding in onze armen om dan met haar hoofd begraven in onze elleboogplooi in slaap te vallen. Zolang we wiegen, wiegen, wiegen. Een ideale work-out voor de armspieren.
Tussen 22u en 23u laatste voeding en dan start de nacht voor haar. En voor mij ook.

Het is alsof ze het aanvoelt, maar tijdens de drukste momenten van de dag slaapt ze. Heel handig! Tijdens de ochtendrush om Nora en Marie klaar te stomen voor school, ligt Lena nog diep te slapen in haar bedje boven. Ook als ik de meiden in de namiddag moet halen van school zorgt Lena er wel voor dat ze dan niet hongerig is. Ze gaat dan mee in de draagdoek waar ze meestal zalig in slaap valt. En ’s avonds wil ze pas drinken als de meisjes (net) in bed liggen. Hopelijk blijft haar ritme mooi aangepast aan mijn ritme…

En ze maakt geluidjes! Superschattig. “Ooowww”, “Eeeiwww” en haar allereerste woordje: “Wauw”! Pure bewondering voor haar mama. Uiteraard :) Je ziet ze echt experimenteren met haar tong en stem. En ze geniet ervan ook.
En lachen natuurlijk. Dat doet ze nog steeds als de beste. Heel veel en gemakkelijk.

Ze begin ook al beetje interesse te krijgen in speelgoed. Interesse in de mobiel was er al een paar weken. De speelboog op haar wipper begint nu ook haar interesse te wekken. Het is nog louter toeval dat ze aan de bloemetjes draait, maar als ze draaien, kijkt ze er wel naar en lacht ze soms ook. Ik moet eens dringend ons maxi-cosi speelgoedje van zolder halen trouwens.
Haar maxi-cosi waarmee ze een haat-liefde verhouding heeft. Op zich heeft ze er niets tegen, maar in slaap vallen in dat ding, dát is vaak teveel gevraagd. Enkel als we wiegen met het autostoeltje of rondrijden of in de auto, dan lukt het wel om haar in slaap te krijgen. Maar als we wat te lang stilstaan, is het bleitconcert. Dat heb je dan natuurlijk met buikslapers. Nora en Marie sliepen ook heel moeilijk in de maxi-cosi of in hun buggy later.

Nora en Marie vinden het trouwens ook fantastisch dat er wat meer interactie is met Lena. Ze vinden het geweldig als ze haar kunnen doen lachen, zeker als er geluidjes bij te pas komen. Het is zo hartverwarmend om die zusterliefde nu al te zien. Als Lena in haar wipper zit en Nora en Marie er rond zitten, liedjes zingen, praten tegen Lena en aaikes geven. En Lena die even hard meegeniet.
Of hoe elke keer mijn hart smelt als Marie aan Lena een kusje geeft: een hééél zacht kusje waarbij haar mondje nauwelijks Lena aanraakt. Zo liefdevol. Of hoe Nora ’s morgens telkens zegt bij het afscheid op school: “En de groetjes aan Lena he!”. Of Marie tijdens een huilconcertje van Lena: “Oh Lena’tje toch, ’t zijn krampjes eh, da ga wel over hoor.”

Ze is al helemaal ingeburgerd, ons kleinste patat.

(En ja, ik moet dringend eens de header aanpassen. I’m working on it! )

Explore posts in the same categories: Lena, Ontwikkeling

4 reacties op “8 weken Lena”

  1. elke Says:

    En ze lijkt op die foto zo ontzettend goed op de andere twee dochters, vind ik.

  2. moeferkoe Says:

    Ik ging het ook zeggen! Tis echt zo eentje van jullie. Mooi!

  3. Annelyse Says:

    jullie nemen me de woorden uit de mond. Je ziet idd dat ze de zus is van haar zussen ;-)

  4. Marion Says:

    Ook mijn eerste reactie, zo hard lijken op de zusjes!


Geef een reactie

