Poppenkast met Kikker, Rat en Varken.

Nora tekent, kleurt en knutselt ongelofelijk graag. Zowel thuis als in de klas. Haar juf zei onlangs dat ze gerust een ganse dag aan de knutsel- en tekentafel zou kunnen zitten en dat ze soms pas met andere kindjes of ander speelgoed speelt nadat de juf haar een beetje aanspoort. Wat ze dan ook met evenveel enthousiasme doet, ’t is niet dat ze asociaal is of zo.

Kleuren, knippen, plakken, prikken in haar prikblok, slingers maken, halskettingen, een kroon,… En tekenen natuurlijk. Sinds een paar maanden zijn het geen kopvoeters meer, maar wezens met een buik. En benen en armen. En voeten en handen met 5 vingers en tenen. Ze maakt ook verschil tussen krulletjeshaar, lang haar, kort haar. En oorbellen! Oog voor detail…

De meest recente ontwikkeling is ‘natekenen’. En eerlijk gezegd verbaasde het me hoe goed dat ze dat al kan. In mijn heel erg subjectieve ogen natuurlijk :)

De kikker had ze – volgens eigen zeggen – helemaal uit haar hoofd getekend. Maar toen ze Kikker had getekend, wou ze ook Rat tekenen, maar ze wist niet hoe. Pas dan stelde ik voor om een boek van Kikker te nemen en zo Rat proberen na te tekenen. De Kikker heeft ze dus getekend zonder voorbeeld. Behalve dan het voorbeeld in haar hoofd. Ik vind dat toch straf.

En Varkentje mocht natuurlijk ook niet ontbreken:

Eend heeft ze ook proberen natekenen. Na 2 pogingen gaf ze het op: “Pfff, Eend is te moeilijk hoor, die teken ik niet meer” , waarbij de papieren met een wilde zwaai op de grond vlogen. Ik mocht zelfs geen foto maken van haar – toch heel verdienstelijke! – pogingen.

En toen kwam ze op het idee om met de figuurtjes poppenkast te spelen. Ik gaf gewoon de suggestie om rietjes te gebruiken om poppenkastfiguurtjes te maken. Zij deed de rest: uitknippen en plakken met plakband.

 

Ook letters schrijft ze na. Al een hele tijd eigenlijk.

De letters van haar naam herkent ze ook al lang. Ook de letters van Marie haar naam.
Deze week is het thema in de klas ‘Cijfers en Letters’ waardoor haar interesse in letters en woorden nog meer aangewakkerd is. Echt lezen doet ze nog niet, ttz: het na elkaar uitspreken van de letters. Wat ze wel deed vandaag is de letters die ze kent willekeurig opschrijven en ik moet dan lezen welk woord ze geschreven heeft:

Ze kijkt er ook heel erg naar uit om te kunnen lezen. De keren dat ze al gezegd heeft: “Nog twee jaar, dan zit ik in het eerste leerjaar en dan ga ik leren lezen!” kan ik alleszins niet meer op één hand tellen.

En wat Nora doet, moet Marie ook doen, uiteraard.
Een ballon kon ze al tekenen. Een spin ook.Voor de rest blijft het nog eerder abstracte kunst en kleurt ze liever dan tekenen.

Dit is Marie’s impressie van Kikker:

Ik vind dat wel boeiend, de evolutie die ze doormaken in het tekenen en kleuren.

P.S. Voor alle Blogline-rs (of bestaat dat niet meer?) en Google Readers: de header van mijn blogje is eindelijk aangepast geraakt aan onze nieuwe gezinssituatie! Na 2 maanden mocht dat wel eens, niet waar?

 

Explore posts in the same categories: Marie, Nora, Ontwikkeling, School

16 reacties op “Poppenkast met Kikker, Rat en Varken.”

  1. ilse Says:

    Wat een tekenwonder!

  2. jessie Says:

    Wauw! Echt cool zeg!!

  3. maaike Says:

    jawadde! knap zeg!
    ik moet er ook eens een postje over schrijven maar school remt isla momenteel meer af dan dat het haar stimuleert :( en da’s wel jammer #fosielejuf#

  4. zusjesenzo Says:

    Echt héél knap voor haar leeftijd, daar mag je terecht fier op zijn!


  5. Wat goed van allebei ! Felle dochters hebt gij daar …

  6. Tess Says:

    Zo goed kan ik nog niet tekenen.

  7. meter /moeke Says:

    het is echt fantastisch ,zeker van Nora toch ook van
    Marie die nog drie moet worden


  8. Amai, wat kan ze mooi tekenen! Leuk hé als ze daar kunnen mee bezighouden, bij Merel is het tekenen wat afgezwakt, het schrijven daarentegen … ze combineert ook de letters die ze kent eindeloos, nl de M R A S en I , toen ze eens MAIS had gekrabbeld op een post-it las papa: “niet vergeten naar K3 te gaan” (aja, want Merel weet: op een post-it moet je dingen schrijven die je niet mag vergeten) , haar gezichtje was goud waard :-)

  9. nele vb Says:

    waw! ik ben helemaal onder de indruk van uw dochters’ tekentalenten!!
    amai, zeker ook marie, dat is echt al herkenbaar!
    misschien die van mij ook eens wat meer laten tekenen, zij knippen liever, wat niet zo interessant is om op te ruimen ;-)

  10. stephanie Says:

    Amai seg dat is wel heel goed getekend. Dikke duim!

  11. Isabel Says:

    Ik vind dat makkelijk wanneer ze graag tekenen en kleuren, geeft wat rust in huis. Hier is het marathonkleuren wat verminderd, vooral door dat letter- en cijfergedoe. Werken ze ook rond Klankdorp in de klas bij Nora?

    • Tamara Says:

      Klankdorp zegt me niets. Ze werken per week met thema’s en vorige week was het thema: “cijfers en letters”. Ik heb wel de indruk dat het nog een beginnende kennismaking was. Niet veel nieuws voor Nora. Maar wel leuk!

      En inderdaad, vooral Nora kan zich heel láng en rustig bezighouden met kleuren, tekenen, knutselen, plakken,… Straf soms hoe fantasierijk en creatief ze is dan. Er liggen hier al massa’s ‘juweeltjes’ van papier :)

  12. Maantje Says:

    Ik lees hier soms wel eens mee (via Ninfita), maar je kent mij vermoedelijk niet.
    Toch wil ik mij efjes moeien: als ze zo graag wilt lezen, is het dan geen idee om haar dat zelf te leren? Nog twee jaar wachten, dat is bijzonder lang, en als ze al zo geïnteresseerd is … ?
    Mijn moeder heeft me dat geleerd toen ik drie was, en ik ben nooit meer gestopt met lezen.

    In ieder geval tekent ze prachtig! Dat is niet alleen moederlijke trots dat je dat zegt, want ook een objectief voorbijganger moet gewoon tot die conclusie komen. Sjiek!

    • Tamara Says:

      Welkom op mijn blogje! ;)

      Goh, het is niet dat haar wens om te lezen zo sterk is, denk ik. Ze is heel nieuwsgierig, dat wel. Maar ze heeft er vrede mee dat ze pas in het 1ste leerjaar zal kunnen lezen. ’t Is niet dat ze constant zegt dat ze nú wil kunnen lezen. Ik merk trouwens zelf dat het sowieso wat te vroeg zou zijn om haar dat te leren: ze kan wel al wat letters herkennen en ‘uitspreken’ maar het concept dat verschillende letters een woord vormen en hoe ze die letters aan elkaar moet rijgen, dat is nog wat te abstract voor haar. Denk ik. Het is niet voor niets dat dat pas in het 1ste leerjaar (of einde 3de kleuter?) aangeleerd wordt, denk ik dan :) Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die er sneller klaar voor zijn, maar daar zit Nora niet bij :)

      En merci voor het tekencompliment ;)


Geef een reactie

