Digitaal dilemma

Op mijn ZWATODOL (Zwangerschapsverlof To Do Lijstje, moeha) staat een taakje dat ik al heel lang uitstel.Iets wat bijna iedereen heel lang uitstelt, denk ik. En gelieve dit dan ook te beamen om mijn schuldgevoel niet aan te wakkeren. Waarvoor dank.

Namelijk: digitale fotoalbums maken van de massa foto’s die op onze externe harde schijf opgeslaan staan. Onzichtbaar en goed weggestopt. En dit vanaf de geboorte van onze eerstgeborene. En misschien nog een kleiner album van ons vóór het kinderentijdperk.

Maar ik zit met een dilemma. Ik weet niet goed hoe ik de albums zou sorteren en organiseren. Ik overweeg om albums te maken van een periode van 3, 4 of 6 maanden. Dus bvb. een album ‘januari – april 2007’ of ‘januari – juni 2008′. Allemaal goed en wel. En overzichtelijk.

Maar! Eigenlijk wil ik ook voor de drie meisjes apart een persoonlijk album dat enkel van hun is met (vooral) foto’s van zichzelf. Maar hoe organiseer ik dat dan? Een album van hun eerste levensjaar? Of hun eerste halfjaar? Langer? Minder lang?
Voor Marie is dat dan bvb. van 2 maart 2008 tot 2 maart 2009. Maar wat doe ik dan met het algemene album (of meerdere albums) dat het eerste levensjaar van Marie zou bevatten? Laten overlappen zodat er in beide albums vaak dezelfde foto’s staan? Of die periode uit de algemene albums knippen? Als ik in de persoonlijke albums enkel foto’s van de meisjes alleen plaats en ik schrap deze periode uit de algemene albums, dan verlies ik een groot deel van de foto’s, namelijk foto’s waar de 2 of 3 zussen samen opstaan bvb. Wat ook jammer is.

Of zou ik het idee van persoonlijke albums schrappen? Of enkel een persoonlijk album van de eerste 3 levensmaanden waardoor de overlap niet zo uitgebreid en erg is?

Ik geraak er echt niet aan uit.

Dus graag een kleine oproep: Wat zouden jullie doen? Of: Hoe organiseren jullie jullie (digitale) albums?
Graag jullie hulp, zodat ik er eindelijk eens kan aan beginnen want mijn ZWAVER (Zwangerschapsverlof, moeha²) is binnen 11 weken gedaan!

Explore posts in the same categories: Oproep, Vanallesennogwat

36 reacties op “Digitaal dilemma”

  1. zusjesenzo Says:

    Ik heb mij daar een paar maanden geleden mee bezig gehouden, foto’s van een jaar of 4 allemaal in digitale albums gegoten. Was daaagen werk, maar ben nu heel content. Ik heb gekozen voor foto’s per kind en per jaar (titels bv.: Noor 4 jaar, Noor 5 jaar,….). Daarin zitten de mooiste van hen alleen maar ook een selectie van de mooiste van hen samen dat jaar). Die boeken zijn later voor hen. Verder hebben we ook aparte fotoboeken van onze reizen. Die blijven bij ons. En dan hebben we nog voor elk een apart fotoboek om al hun klas-/schoolfoto’s in te plakken. Het is de bedoeling dat daar alle schoolfoto’s van de eerste kleuterklas tot het zesde middelbaar in komen. Ik ben echt content dat ik me aan dat gigantische werk gezet heb, de meisjes kijken heel veel in die boeken. Veel succes!

    • Tamara Says:

      Yep yep, zo kan ik het ook doen natuurlijk. Is misschien nog gemakkelijker en overzichtelijker. Alleen dat mijn digitale foto’s op de harde schijf gerangschikt zijn per maand en jaar en niet per kind. Ik krijg het al benauwd aan al het werk dat met zich meebrengt. Maar zoals je zegt, de voldoening lijkt me gigantisch!

      Welk software programma of welke fotosite heb jij gebruikt voor je albums?

  2. Annelyse Says:

    ik ben totaal ongeordend op dat vlak. Ik hoop dat de technologie me binnenkort zal helpen en het veel gemakkelijker wordt

  3. moeferkoe Says:

    Dat is hier nog just het zelfde. En sinds kort zit ik ook nog eens met een onozele angst dat een van de harde schijven in brand gaan schieten en ik al mijn foto’s kwijt ga zijn…
    OK. Ik ga er mij ook eens aan zetten. En dat idee hierboven vind ik ook wel een erg goed idee!

  4. Tess Says:

    Ik moet dat ook dringend doen, maar ik haaaaaat digitale albums maken. :(

  5. ysabje Says:

    ik heb een mapje voor ons allemaal. Bijvoorbeeld een mapje ysabje met daarin jaartallen 2009, 2010,2011 enz. Voor de kinderen heb ik een hoofdmap ‘zoontjes’. Daarin hebben ze allebei een eigen mapje én er is ook een mapje ‘samen’. Dat zijn de foto’s waar ze samen opstaan.
    Ik heb ook problemen natuurlijk, want ieder classificatiesysteem dwingt je tot keuzes die andere keuzes dan weer uitsluiten. Als ik bijvoorbeeld een foto heb waar vader met zoon 1 opstaat, in welk mapje hoort die foto dan thuis? Ik kies dan: wie staat er het ‘hardst’ op, wie staat er het mooist op. Als ik die foto zou zoeken, bij wie zou ik ze dan gaan zoeken? enz.
    Foto’s van mijn lief en mij zitten ook in een mapje samen.
    Het is niet waterdicht, maar het werkt wel al enkele jaren bij mij. En ik vind de meeste foto’s terug…

  6. Katrien Says:

    Jaja! Ik heb er een stuk of vijf klaarstaan op de pc, maar ik moet ze eens doorsturen.
    Maar… ik heb nog massa’s werk en dat is al héél lang blijven liggen!

    Hier ook: een geboorteboek, een boek per jaar/kind, reisboeken. Veel verder zijn we nog niet geraakt…

    Hier ervaring met blurb én content van.

  7. Annelies Says:

    Dat is ook een werkje dat ik maar blijf uitstellen. Ik heb er alvast een voornemen voor 2011 van gemaakt. Ik denk dat ik ook per kind een album ga maken met daarin wel wat foto’s van elkaar.

    Wat bij mij ambetant is, is dat de eerste foto’s nog analoog zijn en ik die negatieven moet gaan inscannen als ik ze digitaal wil hebben.

    Ik heb eigenlijk voor alletwee een prachtig fotoboek liggen waarin ik de foto’s nog moet opkleven. Dus zou ik eigenlijk omgekeerd te werk moeten gaan en de digitale foto’s laten afdrukken. Ik weet het dus nog niet hé.

    En dan is er nog die blog die eigenlijk niet meer is dan een dagboek voor mijn jongens en dat bovendien voorzien is van de beste foto’s. Er bestaat een programma waarmee je je blog in een boek kunt slurpen (http://www.blurb.com/create/book/blogbook) dus zou ik eventueel hun fotoboek(en) laten stoppen waar ik met mijn blog begonnen ben en dan verder werken met die blogboeken.

    Je ziet, ik ben er dus ook nog niet uit dus laat de tips maar komen.

    • Tamara Says:

      Ik ga die link om van een blog een boek te maken in mijn favorieten zetten! Zou dat ook ooit eens willen doen. Merci voor de tip.

      Ik had indertijd voor Nora’s eerste levensjaar ook een fotoalbum gekocht, heb zelfs de mooiste foto’s al eens laten printen en in enveloppen per maand gestoken om in dat album te plakken. En dat ligt nu dus al bijna 3 jaar in de kast. En het zal er blijven liggen, want ben van plan om alles via digitale fotoboeken te doen en de foto’s dus niet meer in te plakken…

  8. Dulcera Says:

    Oei … mijn kinderen stammen nog uit het analoge tijdperk, en ik heb gewoon fotos indertijd dubbel laten maken, één voor in het algemene album, één voor in hun eigen album. Zodat ze later die fotos gewoon mee kunnen nemen zonder dat ik ze kwijt ben.
    Da’s toch niet zo veel moeite? Gewoon de leukste fotos kopieren en in een extra map bewaren? (herinneringen voor later of zo)

    • Tamara Says:

      Als je dat van in begin heel consequent doet, is dat inderdaad niet zoveel moeite. Maar als je van nul moet beginnen en de oudste dochter 4,5 jaar is, vind ik dat wel veel moeite :) Alleen al het selecteren van de leukste foto’s uit die massa foto’s lijkt me al zo vreselijk moeilijk!

  9. Krientje Says:

    In Picasa kan je met gezichtsherkenning werken. Als je dan alle foto’s waar een bepaalde persoon opstaat wilt, tik je de naam gewoon in en dan krijg je netjes alle foto’s, ongeacht waar we staan. Is natuurlijk eerst wat werk om eerst alle personen op de foto’s te herkennen, maar eenmaal er een aantal gekend zijn gaat dat quasi automatisch. Succes!

  10. sabine2302 Says:

    Ik wil ook heel graag digitale fotoboeken maken van alle foto’s die op onze externe harde schijf zitten. En ik dacht ook per jaartal en per kind. Maar waar kan ik de mooiste fotoboeken maken? Heb er ooit eentje bij de Hema gemaakt en dat viel wel mee maar hebben jullie nog tips?

    Dankjewel,
    Sabine


  11. Hier ook een album voor elk kind (maar ik heb nog ouderwetse albums waar foto’s ingeplakt worden, maar ook soms eens een tekening, e.d.) die krijgen ze dus later mee. Verder hebben we (meestal) digitale albums van onze reizen.

  12. maanmama Says:

    Haha grappig om te lezen. Dit was mijn todo bij dochter 1. Maar dat is er nooit van gekomen. En nu dus weer een to do bij zwangerschapsverlof 2. Mijn man lacht mij al helemaal uit, omdat het er waarschijnlijk toch weer niet van gaat komen. Het grote probleem hier is dat ik ongelooflijk veel foto’s trek, wat het dan nog moeilijker maakt om te shiften. En daarbovenop staat mn harde schijf klinkvol wat copiëren bijna onmogelijk maakt… Ik sorteer wel alles in folders per datum, met een titel, zodat alles chronologisch en overzichtelijk is om terug te vinden. (vb: 2011-01-01 Nieuwjaar / 2011-01-19 verjaardag dochter1, … )Ik ga me ook eens proberen te verdiepen in het picassa programma met gezichtsherhenning. Zo krijgt iedereen een eigen album met alle mooiste fotos. Het plan is ook 1 album maken per levensjaar voor de meisjes en één per kalenderjaar voor ons. Maar stap 1 is toch wel, beginnen met alle slechte te deleten zodat de selectie al wat kleiner wordt. Veel succes en hou ons zeker op de hoogte!! (zodat ik af en toe ook nog eens aan mn zwatodol herrinnert wordt ;-) )

    • Tamara Says:

      Ik ben trots op mezelf dat het me tot nu toe goed gelukt is om de hoeveelheid foto’s kleiner te maken door meteen de slechte foto’s te deleten op het moment dat ik ze op de harde schijf zet. En ze staan ook al geordend per jaar en maand. En speciale gebeurtenissen staan ook vermeld. Dat moet ik dan toch al niet meer doen!

      Succes met jouw ZWATODOL :)

  13. maanmama Says:

    herrinnerd word :-/

  14. fozke Says:

    Ok, algemeen gekend probleem blijkbaar :-). Op de PC staat het hier ook allemaal netjes gesorteerd, per jaar, en dan de activiteit mét datum erbij. Dat deed ik vroeger niet, en toen had ik eens 500 foto’s besteld (want wist ik helemaal niks van digitale foto-albums) en ik heb gevloekt op het uitsorteren van die foto’s.

    Ik heb voor de meisjes elk 2 persoonlijke albums van hun eerste levensjaar (bij Amelie zelfs 3 aangezien de 1ste foto-album enkel foto’s van in het ziekenhuis zijn, ok ok ’t is een eerste he ;-))
    Die van Lukas moet ik nog steeds maken, shame on me!

    Maar ik zat/zit dus ook met dat overlappingsprobleem, en nu dus gewoon albums per jaar (ale ja per half jaar, want daarmee is mijn album vol)
    Ben nu ook eindelijk begonnen aan mijn eerste digitale fotoalbum. ’t Zal met terugwerkende kracht worden, ik ben nu bezig aan 2010, maar ik moet ook nog heel wat jaren ervoor doen (waarvan ik ook een heel deel heb laten afdrukken, en nu dus -netjes gesorteerd- liggen te wachten om ingeplakt te worden. Ik moet er dringend eens aan verder doen!
    (ik was begin januari flink begonnen, maar dat goed voornemen is precies weer gaan vliegen, ik neem het me nu terug voor!)

    Een beetje van de hak op de tak, maar hopelijk kan je er aan uit ;-)

  15. Ilse Says:

    Ik zou ook per kind per jaar doen. Dus voor Nora zit je aan 4 albums, voor Marie bijna 3 en Lena kan je nog even uitstellen;). Vooral foto’s van het kind in kwestie alleen dus. Foto’s waar er meerdere zusjes opstaan, kan je er ook indoen, dan bv. zowel bij N als bij M. Maar in die foto’s zou ik dan serieus selecteren.

    Je kan ook nog een algemeen album maken, daar zou ik dan geen foto’s van een kind alleen doen. Dus enkel een selectie van gezinsfoto’s, zusjesfoto’s of foto’s van jullie.

    Waarschijnlijk wordt dat gigantisch veel werk:p maar op 11 weken zal dat wel lukken, zeker?

  16. kientjes Says:

    Ik doe ook 1 album per kind, per jaar. Allee, ik heb er al ieder een gemaakt. Taakje voor als ik afgestudeerd ben (want dat kost nog een pak geld ook…)

  17. maaike Says:

    ik heb geen albums
    maar massa’s foto’s en ik ben nogal een euhm… chaotisch type dat veel verschillende rangschikmanieren bedenkt en dus een enorme warboel heeft staan ;-)
    als je een systeem hebt, laat het weten he :)

  18. nele vb Says:

    oei, wij hebben er geen per kind … (beetje uitzonderlijk blijkbaar)
    wij hebben een map per jaar en dan in die map een map per maand > werkt super

    de kinderen willen vaak naar foto’s kijken en dan is zo’n diaprojectie wel heel fijn waar ze beide evenveel in voorkomen (en alle anderen in hun leventje)

    ik heb fysiek een album gemaakt voor elk van de meisjes van hun eerste 2 levensjaren (ongeveer) – vooral met foto’s van hen maar ook van allebei, met leuk herinneringen ingeplakt (zoals hun voetbandje van in het ziekenhuis), daar bladeren ze ook ontzettend graag in.

    en wat ik ook doe, en wat ze fantastisch vinden, het zijn geen foto’s maar wel hetzelfde idee van herinnering, om de zoveel tijd (enkele maanden) schrijf ik hen een leuk kaartje – met hoe ze op dat moment zijn, wat ik zo leuk vind aan hen en waar ze graag mee spelen, soms ook zorgen (al is dat de laatste tijd minder) en daar luisteren ze ontzettend graag naar ‘van toen ik een baby was hè mama’ …
    Heerlijke zetelmomenten!

  19. Kim Says:

    Super interessante post! Want dit is nu iets dat ook hoog op mijn lijstje staat voor als ik thuis kom te zitten. Lees dus zeer geïnteresseerd mee met de antwoorden…

  20. Isabel Says:

    Ik volg de reacties mee…
    Wij hebben hier -euh- zo goed als niks, af en toe probeer ik eraan te denken om foto’s te laten afdrukken (Extrafilm) en ‘k heb nu ook een mini-printerke, dus voor superfoto’s, kan ik het zelf, maar nog niks digitaal ineengestoken of laten afdrukken.
    Van Renee heb ik trouwens geen foto’s van haar eerste zes maanden meer (don’t ask…) en van Henri niet van zijn eerste vier maanden (gelukkig wel nog diegene die ik op FB plaatste indertijd).

  21. juffrouwbaele Says:

    Ik ga alles digitaal per jaar en per maand op. Leuke foto’s worden regelmatig afgedrukt en in boekjes gebundeld (en aan tantes of grootouders ofzo gegeven). Ik heb een album van Anna’s eerste jaar. En binnenkort begin ik aan het album van haar tweede jaar.
    Via welke fotoalbumsite doen jullie dat? Hema, Kruidvat of andere?

  22. Tamara Says:

    @allen: merci voor de tips en ervaringen!
    De kogel is door de kerk alhier: ik ga digitale fotoboekjes samenstellen per kind en per jaar. Dus Nora 0 jaar, Nora 1 jaar, enz. Als ik teveel in de problemen kom met foto’s waarvan ik niet weet in welk album ze het best horen, maak ik misschien nog een algemeen album. Maar ik denk dat ik met de voorlopige 7 (!) fotoboeken wel eventjes zoet zal zijn. Ik zie er al ongelofelijk tegenop, maar ik ga toch eerst beginnen met de massa foto’s op de harde schijf te herschikken zodat ze per kind per jaar staan en niet meer per jaar en per maand. Brrrr…

    En ik ga voor de Albelli fotoboeken.

  23. Patsy Says:

    Ik heb van elk kindje een album van hun eerste levensjaar (Hema). De foto’s liet ik vroeger altijd afdrukken op 10/15 formaat en stak die in boekjes. Niet plakken, gewoon inschuiven, ook 10/15 formaat. Het probleem met digitale foto’s is dat ik er veel te veel trek en ze niet selectief laat ontwikkelen. Mijn kast raakt dus te vol. Ik ben van plan om vanaf nu ook per jaar een album te maken, te beginnen met 2010. Hopelijk krijg ik hem af voor het einde van dit jaar ;-)

  24. elke Says:

    Ja zeg, zoals hierboven gezegd zit ik met eentje van 10 en eentje van 12. En ik moet er nog aan beginnen. We kunnen dus wel stellen dat ik niet de goede infobron ben ;-)

  25. Karen Says:

    Wow, ik wist niet dat het overal zo’n problemen gaf, al die digitale foto’s. Het stond op mijn lijstje voor mijn zwangerschapsverlof van Eline, maar het is er toen niet van gekomen. Ondertussen staat het op mijn to-do-lijstje voor tijdens de grote vakantie ;-)


  26. […] wel in mapjes allemaal, maar zit er niet genoeg structuur in die mapjes. Dus ik ging onder andere hier een keer kijken, en daar. Waardoor ik nu ongeveer wel door heb hoe ik alles wil ordenen. Nu […]


  27. […] van de dingen die op mijn ZWATODOL stond, is het maken van digitale fotoalbums van de kinderen. Na jullie massale tips – met een eervolle vermelding van zusjesenzo –  ging ik ook […]


Geef een reactie

