Nagelbijten in ’t geniep.

Geen idee van wie ze het heeft of hoe en waarom ze ermee begonnen is, maar Nora is een fervente nagelbijter. Al heel lang.
Haar nagels zijn al zeker een jaar onbestaande. Enige voordeel: geen ambetant gedoe met nagelschaartje om de nagels bij te knippen. Op den duur begon ze zelfs de velletjes naast haar nagels af te bijten. Tot bloedens toe. Telkens als wij ze zagen bijten, zeiden we er iets van of haalden we zonder iets te zeggen haar vingers uit haar mond. We probeerden haar ook een alternatieve onschadelijke tic aan te leren. Met haar haar prutsen bijvoorbeeld.

En ze deed haar best. We zagen haar – na lang aansporen en volhouden – iets minder bijten en meer met haar haar spelen. En sinds enkele maanden zien wij haar eigenlijk zelfs niét meer op haar nagels bijten. Hoera!

Maar. Er klopte toch iets niet. Want haar nagels blijven ultrakort. En na zeker 3 maanden niet meer bijten, zouden ze toch wel weer een normale lengte moeten hebben, toch?

Een beetje navraag en aandringen bij Nora bracht licht op de zaak.

Ze bijt wel degelijk nog steeds op haar nagels.

Op school.
En in bed.
Als mama en papa het niet zien.

Zucht.

Best negeren en hopen dat het vanzelf overgaat zeker? Ik weet het anders ook niet meer.

Explore posts in the same categories: Nora, Vanallesennogwat

20 reacties op “Nagelbijten in ’t geniep.”

  1. lola Says:

    Let toch ook maar een beetje op met dat haar. Wij hebben er hier eentje dat in haar haar krullen draait tot het uitvalt. :-(
    De laatste jaren ook enkel nog “stiekem” in haar bed. Als ik haar bed opmaak, vind ik steeds uitgetrokken knopen.

    Lola

  2. moeferkoe Says:

    En als je haar nageltjes zou lakken? Als ze er dan aan bijt, dan bijt ze de nagellak eraf… Zou haar dat niet kunnen tegenhouden?

  3. TheMiss Says:

    Mijn broertje is er ook héél jong mee begonnen en doet het nu nog. Zelf ook ooit gedaan maar kunnen afleren met van die nagellak met een héél vieze smaak (verkrijgbaar bij apotheker). Bij mijn broertje werkte dat jammer genoeg niet… :-)

  4. Katrien Says:

    Ik heb dat vorig jaar bij Fien toch in de kiem kunnen smoren.

    Goed in ’t oog gehouden welke momenten ze het deed.
    Man dat zit ver weg… Ik heb mij daar toen zorgen over gemaakt, want ik ben zelf een nagelbijter.
    Niet boos in maken en niet teveel woorden aan vuilmaken. Ze wijzen op haar gedrag. “Fien, ge zijt op uw nagels aan ’t bijten.” “Fien, ge zit met uw vingers in uw mond. Haal ze er eens uit.”

    Enfin, zo van die dingen dus. ’t Zit echt ver weg…
    En ik moet toegeven dat ik er ook wel héél snel bij was.

    Ze frutst nog aan haar duimen af en toe. Dat valt dus goed mee. Verder zorg ik ervoor dat haar nageltjes regelmatig kort geknipt worden.

    • Tamara Says:

      Dat deden wij dus ook. Haar er rustig op wijzen dat ze aan het bijten is of haar hand uit haar mond halen zonder iets te zeggen. En zonder boos te worden. En het heeft resultaat gehad: ze bijt niet meer als wij het zien :) Maar dus wel nog stiekem.


  5. Bij mij hebben ze in den tijd alles geprobeerd. Niets hielp. Probeer eens na te gaan wanneer of waarom ze op haar nagels bijt (als ik daar nu aan terug denk was dat bij mij puur uit verveling). Maar kijk, na zoveel jaar, ben ik er zelf plots mee opgehouden, nu heb ik nagels :-) maar niet te lang hé, want dat ambeteert mij nog altijd…

  6. Isabelle Says:

    Hey Tamara,

    Ook ons Louise hoe klein ze is, zit heel vaak met haar vingers in de mond. Vaak zijn het de velletjes aan de duimen die er moeten aan geloven. Tot bloedens toe. Bytex is een wondermiddel. Supervies van smaak. Ik heb het 1 keertje aangebracht en ze vond het verschrikkelijk. Wanneer ik het haar nu nog zie doen, vraag ik haar of ik er nog eens van dat vies goedje moet aanwrijven… Hoofd omlaag en een heuse nee, laten haar onmiddellijk stoppen. Vrij verkrijgbaar bij de aptoheek.
    Succes!
    Groetjes aan iedereen!
    Tot gauw
    Isabelle

  7. Julie Says:

    Ik beet ook op mijn nagels en ik heb het afgeleerd door het vinger per vinger te stoppen. Ik ‘mocht’ dus op mijn nagels bijten, maar niet op die van mijn pink, en daarna ook niet op die van de ringvingers en zo verder. En uiteindelijk ben ik gewoon gestopt. Het voordeel is ook dat je je op deze manier bewust wordt van het nagelbijten.

    En als ze niet bijt, dan goed kort en gaaf houden! Want nu heb ik er nog steeds een hekel aan als ik ergens een karteltje of zo in mijn nagel heb. Als ik ze niet onmiddellijk kan knippen, dan probeer ik dat ervan te bijten en binnen de kortste keren is de hele nagel ervan gebeten/gescheurd…

  8. Ilse Says:

    Uit eigen ervaring zou ik je afraden om dat te negeren. Ik bijt zelf al iets van een negentien jaar (ik had al heel vroeg tanden:D). Stoppen is al een honderdtal keer gelukt, maar ik herval ook telkens weer:( ik ben nu gewoon geminderd, en dat alleen al heeft me jaren bloed, zweet en nagels gekost.

    Ik wil je niet ontmoedigen hè. Nora is nog jong, dus ik denk dat daar echt wel iets aan te doen is. Bij de apotheker vind je dingen zoals bite-x, nagellak met een vieze smaak. Doe dat er regelmatig aan, het kan helpen om die reflex van het bijten af te leren. Het nadeel is wel dat als ze een boterham of zo eet, je dat ook kan smaken. Dus misschien tijdelijk boterhammen met vork laten prikken of zo. En je kan nagellak beloven als haar nagels wat langer zijn:)

  9. lola Says:

    Hoi Tamara,

    Als ik op de blog van Annelyse bij de commentaren op jouw naam klik om naar je blog ter gaan, kom ik op een “vreemde” ;-) site terecht. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is, vandaar dat ik het je even laat weten.

    Lola

    • Tamara Says:

      Oei, ik zie het nu ook. Merci om het te melden. Blijkbaar is dat omdat ik als url ‘wordpres’ in plaats van ‘wordpress’ heb getypt. Straf dat je daardoor op zo’n “vreemde” site geleid wordt… ;)

  10. Tamara Says:

    Ik ga eerst proberen met roze nagellak en haar proberen overtuigen dat ze niet meer mag bijten want dat anders de nagellak sneller weggaat. En als we merken dat ze blijft bijten, krijgt ze geen roze nagellak meer…

    En als dat niet helpt, toch maar de slecht smakende nagellak eens proberen…

  11. elke Says:

    Mijn oudste deed het een jaar geleden ineens ook, maar die is ouder en kon ik ervan afbrengen door te zeggen dat het lelijk is (blijkbaar toch een gevoelig punt).
    Ik zou er zeker iets aan proberen doen want mijn vriend bijt echt heel erg en die zijn nagels zijn maar half zo groot als ze zouden moeten zijn. Echt niet mooi.

  12. Ellen Says:

    Mijn vriend is 27 en doet het nog steeds! Bij mij hebben ze het afgeleerd met van die vieze nagellak.
    En dat is iets uit mijn jeugd dat ik nooit vergeet!

  13. fleurtijl Says:

    Ik zou het ook proberen met die vieze nagellak. Ik hoop dat het lukt!

  14. Himiko Says:

    Bij mij hielp die vieze nagellak juist niets. Die smaak went… en ik had al snel door dat je dat goedje er nogal makkelijk vanaf kon krabben. Ik ben toch gestopt met nagelbijten, maar pas toen ik halverwege de twintig was en dan nog door vinger per vinger te stoppen.

    De vraag is vooral waarom ze bijt… maar bij kleine prutsen is dat niet altijd duidelijk. Bij mij was het vooral een fysieke uitlaatklep voor innerlijke onrust en dat heeft zo zijn tijd nodig gehad om er een andere weg voor te vinden.
    Hopelijk is het bij haar van voorbijgaande aard…

  15. ysabje Says:

    de truuk van julie (vinger per vinger) is wel erg origineel! Goed bedacht!
    Ik ben ooit gestopt door een wedstrijdje ‘om ter langste nagels’ in de lagere school. Ik stond jarenlang bekend als die ene met die keilange nagels die de jongens altijd krabt.

  16. Isabel Says:

    Hmm… proberen achterhalen waarom ze het doet? Alhoewel dat niet simpel is natuurlijk bij zo’n kleintjes. R. heeft dat ook een periode gedaan (vooral in tijden van stress en nervositeit), bij haar hielp het met beloven van roze nagellak.
    Die truuk van Himiko lijkt me idd ook wel iets! Of zoals bij Ysab, samen met Nora een wedstrijd houden, om ter ’t langste nagels?

    (Persoonlijk (!) zou ik ze geen alternatieve tics aanleren en ook niet aan het haar prutsen, ik ken enkele kindjes die dit als eerste tic hebben, met lelijke kale vlekken :/ ‘k Zeg niet dat het bij Nora zo een vaart zou lopen hé, maar je weet toch maar nooit hé.)

    • Tamara Says:

      We hebben het haar al eens gevraagd waarom ze het doet, maar meer dan: “Ik weet het niet” of “omdat ik mij verveel” komt er niet uit. Stressgerelateerd lijkt het me niet te zijn, aangezien ze ook in bed bijt. Zal dan eerder uit verveling zijn.

      Ze is wel heel gevoelig voor tics, heb ik de indruk. Misschien ligt dat ook aan de leeftijd? Er is het nagelbijten. Maar ook die tic om met de palm van haar hand over haar neus te wrijven van onder naar boven. Vreselijk irritant was dat! Maar daar is ze plots mee gestopt. En nu doet ze zoiets raar met haar keel: tussen schrapen en kuchen in. Ook irritant. Tandenknarsen doet ze ook al. Ze zal aan Gilles de la Tourette lijden zeker? ;))

      De meningen over die vies smakende nagellak zijn hier precies nogal verdeeld. Ik denk dat ik toch eerst probeer met de roze nagellak als beloning. Ze krijgt nagellak als haar nagels 2 mm lang zijn ofzo ;)

      Kale plekken door aan haar te prutsen? Wow, dat wist ik niet. Vanaf nu mag ze dus niet meer aan haar haar komen! Brrr! Maar dat deed ze de laatste tijd eigenlijk ook al niet meer.


Geef een reactie

