Flessenhaat

Zucht. Het is een ware wanhoopsstrijd om Lena aan de fles te krijgen.

Bijna 2 weken zijn we haar aan het proberen te laten wennen aan een fles.

Waarom? Omdat ik 27 april terug begin te werken en ik de eerste week van de paasvakantie zou willen stoppen met borstvoeding. 13 april gaan we trouwens een dagje weg zonder Lena en ’t zou interessant zijn moest ze tegen dan al overgeschakeld zijn. En aangezien we al een vermoeden hadden, uit ervaring met de andere twee, dat de overschakeling niet vlotjes zou verlopen, willen we haar al wat doen wennen aan melk die uit een fles komt in plaats van uit een borst.

In begin met moedermelk, nu poedermelk. Allebei hetzelfde effect.
Qua flessen hebben we – uiteraard – ook al het een en ander uitgeprobeerd.

Nuby fles – Dit leek in begin een succes, maar nu absoluut niet meer. De melk stroomt er ook spontaan uit wat voor hevige verslikpartijen en gesmos zorgt.
Avent fles – Momenteel iéts beter dan de Nuby fles eigenlijk. Compleet tegen alle verwachtingen in.
Avent fles met rubberen Chicco speen – weinig verschil met siliconen tut.
Fles met een siliconen ‘dental’ tut – Volgens mij het meest succesvol, maar het verschil is miniem.

Ik ben alleszins niet direct van plan om nog iets anders uit te proberen of ze wordt helemaal kierewiet. Morgen probeer ik de dental speen nog eens en nadien gaan we voor 1 soort fles en tuut.

Van het moment dat ze de speen voelt, draait ze haar hoofd en begin te wenen. In begin nog zachtjes, na 10 minuten hysterisch. Zuigen aan de speen heeft ze nog niét gedaan. Hoogstens misschien 3 keer een fractie van een seconde en dan protest. Elke keer heeft ze wel een 40tal cc binnen maar dat is enkel de melk die uit de speen lekt in haar mond en die ze dan uit pure miserie maar inslikt. De temperatuur is volgens mij goed. Heb al vergeleken met mijn melk.

Ik word eerlijk gezegd een beetje wanhopig en ben er momenteel van overtuigd dat we haar nooit aan de fles krijgen. Ik denk dat het misschien te maken heeft met het feit dat ze ook niet graag ‘tuut’. Enkel als ze ’s nachts wakker wordt, is ze te sussen met haar tut en valt ze opnieuw in slaap. Tijdens haar dutjes overdag wil ze zelfs geen tuut, behalve haar laatste dut in de vooravond, dan wel. Als ze wakker is, wil ze absoluut géén tuut. Ook niet om te troosten als ze wat neut, moe of lastig is. Net zoals bij het aanbieden van haar tut, wil ze van de fles gewoon niet zuigen.

Meestal geeft manlief de fles en hij probeert een half uur. En nadien voed ik haar. Niet meteen erna, eerst wordt ze wat gekalmeerd en verschoond en afgeleid. Kwestie dat ze niet zou denken: “Aha, als ik maar lang genoeg weiger, krijg ik direct toch mijn goesting”.

Maar kan ze eigenlijk al zo denken? Weet ze al dat ze sowieso nadien mag drinken aan de borst én zou ze daardoor alleen de fles weigeren? Indien ja, wat moet ik dan doen? Haar honger laten lijden en haar pas de volgende voeding laten drinken? (Neen toch?) Flesje proberen tussen de voedingen in als ze nog niet heel hongerig is, maar ook niet meteen de borst krijgt achteraf?

Pffft, ik weet het echt niet meer. Tips zijn welkom. Maar geen duusd verschillende voorstellen van flessen of spenen alstublieft. Volgens mij zit het vooral in haar koppeke en ligt het niet aan de soort speen…

En ja, ik zou ook de voedingen overdag kunnen vervangen door groenten- en fruitpap en ’s morgens, ’s avonds en ’s nachts nog voeden. Maar liever niet eigenlijk. Ik zou het wel fijn vinden als de papa de laatste voeding kan geven zodat ik eens extra vroeg kan gaan slapen bijvoorbeeld. Of eens een dag of avond kunnen weggaan zonder op tijd terug te moeten zijn.

Nora had ook extreme flessenhaat. De eerste 2 dagen bij de onthaalmoeder dronk ze NIETS. Pas de 3de dag is ze beetje bij beetje beginnen drinken uit de fles.

Bij Marie ging het vlotter. Ze dronk in begin wel heel weinig maar ze zoog tenminste wel van de fles. Dat doet Lena dus niet.

Flessenhaat en tepelkloven. Dat zijn voor mij toch met stip de twee grootste nadelen van borstvoeding…

Explore posts in the same categories: Kleine Ergernissen, Lena

12 reacties op “Flessenhaat”

  1. maanmama Says:

    Hier ook volop aan het oefenen met flesjes. Ze drinkt wel, maar is nooit helemaal voldaan en blijft onrustig tot wanneer ze de borst krijgt, waarna ze dan telkens onmiddellijk vredig in slaap valt… We zijn er dus ook nog niet, maar ze drinkt toch al, da’s al iets. Wij gebruiken avent flesjes met speentje nr 1. De truk is om haar op dezelfde manier tegen me aan te drukken als wanneer ik borstvoeding geef. En ook om het speentje diep genoeg in het mondje te steken, zodat haar lipjes op het brede gedeelte van het tutje staan (zoals aan de borst)en niet op het topje. Ik besef maar al te goed dat het niet leuk is om van iedereen andere tips te krijgen.. elke baby is immers anders… maar ik hoop dat het misschien toch een beetje helpt. Blijven doorbijten, denk aan je vrijheid ;-) Succes!!

  2. Annelies Says:

    Veel succes daar! Bij ons was het ook even wennen de tweede keer maar uiteindelijk viel het dan nog mee. Ik hoop voor jullie dat Lena vlug de weg naar de fles vindt!

  3. Julie Says:

    Onze middelste heeft tot aan zijn verjaardag een fles geweigerd. Ook na drie dagen zonder eten. Niet de leukste periode. Na veel stress, slapeloze nachten en talloze flestypes zijn we toen overgeschakeld op ingedikte melk met een lepeltje en dat ging van het begin eigenlijk vrij vlot (hij was toen ongeveer 4 maand). Ik ben dan wel borstvoeding blijven geven op de momenten dat ik thuis was, kwestie dat ik geen zin had om ’s nachts melk met een lepeltje te zitten geven.

    Aan een maand of 8 is hij plots uit een tuitbeker beginnen drinken (eentje van tupperware, de rest was ook taboe) en op zijn verjaardag wou hij plots een fles (gezien van zijn grote broer zeker). Hij dronk toen wel al lang water uit een glas, maar dat ging niet in voldoende hoeveelheden om het ook voor melk te doen.

    Ik snap dat dit misschien niet het meest hoopgevende verhaal is, maar je moet gewoon weten dat flessen niet noodzakelijk zijn en bij ons was de stress ook weg toen we ermee gestopt zijn.

    Hoe het met poedermelk juist zit weet ik niet, maar afgekolfde melk kan je enkel met nutriton (johannesbroodpitmeel) indikken.

    Succes!

    Julie.

  4. Tine Says:

    Ik wil je ook niet overladen met allerlei tips, want die heb je waarschijnlijk al allemaal uitgeprobeerd, maar toch even een hart onder de riem en ik hoop dat het allemaal goed komt. Half mei zou ik moeten beginnen afbouwen met de borstvoeding, ik heb mezelf een maand gegeven, want half juni weer aan het werk. Toen zoonlief 8 weken was even geprobeerd de fles te geven om eens een avondje weg te kunnen, maar dat was een fiasco. Ik begrijp dus de wanhoop. Ook hij wou niet zuigen aan de fles, maar tut wel. Ik hoop dat het ons beiden lukt :-)

    Een kennis had ook een dochter die op 5 maanden de fles weigerde, zij kon de borst niet meer geven en na een ganse dag fles aanbieden, hapte dochterlief ineens wel en was ze vertrokken.

    Heel erg veel succes gewenst!


  5. Misschien is ze er nu niet aan toe? En drie weken geleden wel en over 2 maand ook? Ik wil maar zeggen bij mij ging dat zo met Sieben: Een keer op voorhand testen of hij fles zou willen: geen probleem. Op het moment dat ik echt wou stoppen: GROOT probleem. Enkele weken nadien: geen enkel probleem. Het had meer met zijn ‘toestand’ te maken op dat moment dan met zn leeftijd (hij was 1 jaar als ik uiteindelijk gestopt ben).
    Je weet wel hé, de oei-ik-groei-sprongetjes zijn nooit een goed moment voor verandering, ook al is ze niet echt lastig en zijn die momenten misschien moeilijk te herkennen, er zijn vast en zeker momenten waarop je plots denkt: amai dat is een super gemakkelijk kind, en dan moet je’t proberen! Hier heeft Sieben in elk geval zelf beslist wanneer hij eraan toe was om het ten minste te willen proberen. En dat was helaas niet op het moment dat IK had beslist dat ik er zo stilaan genoeg van had, ik noem het ons eerst ruzie maar we zijn er samen uitgeraakt, met een beetje geduld en inlevingsvermogen :-)

    Wat hier ook hielp is EERST gewoon borstvoeding geven en de fles als toetje, ze zal er niet veel meer van drinken maar zal meer zin hebben om er eens mee te experimenteren en spelen en proberen omdat ze niet meer zo’n honger heeft.

    Succes!

  6. Marion Says:

    Hier ook 2 flessenhaters gehad. Uiteindelijk moesten ze wel in de creche (en dan aten ze bijna niets die eerste week). Eigenlijk is de liefde voor de fles pas helemaal gekomen toen ze aan papjes begonnen.
    Het enige dat ik geleerd heb is dat wij koppige babies hebben :-).
    Bij de derde heb ik het plan op gevat om vanaf de 2de week 1 voeding flessenmelk te geven. Maar we zullen wel zien hoe dat in praktijk gaat.

    Veel moed! En uiteindelijk komt het wel goed.

  7. Lieve Says:

    Bij onze oudste lukte het bij de papa met dodie-tutjes, terwijl ze in haar sittertje zat (in niemands armen dus, geen bv-houding). Bij de middelste slaagde de onthaalmoeder erin van de 1ste sekonde. En bij nummer 3 kon ik het zelf! Dus in tegenstelling tot wat algemeen wordt geadviseerd (de mama moet uit de buurt blijven en zo) was dat de enige tactiek die hielp.

    (En zelfs al geloof je nu niet dat het ooit nog zal lukken… Het ZAL lukken!)

  8. Inge Says:

    Het zal wel moeten lukken, de aanhouder wint. Volgens de pediater moet je ze inderdaad gewoon laten honger afzien, blijven aanbieden, en na een 12u waren wij hier gewoon vertrokken.
    PS Wij hebben 2 duimers, die absoluut geen tutten moeten hebben, en geen problemen gehad bij nummer 2.

  9. Katrijn Says:

    Hallo Ik lees heel toevallig je berichtje en reageer toch even omdat ik de situatie heel goed begrijp. Mijn dochter is ondertussen bijna een jaar en drinkt niet van de fles, ook al ben ik weer (eerst halftijds) beginnen werken toen ze vier maanden was. Ondanks alle tijd en al het geduld die de mensen van de crèche er in gestoken hebben… De reactie hierboven zegt “aanhouder wint” maar hier was dit niet het geval dus. Nu ja, misschien ook wel omdat ik bleef borstvoeden wanneer ze bij mij was. Misschien lukt het bij een totale omschakeling van borst naar fles uiteindelijk toch wel. Maar voor je denkt “da’s ook een toffe, die geeft me veel moed”, mijn voornaamste boodschap is eigenlijk: ik heb me hier maanden erg druk om gemaakt, maar uiteindelijk is ze even goed groot geworden, zonder die fles. Dus bij een nummer twee ga ik gewoon zelf niet meer stressen hierover, als ’t niet met de fles lukt, zijn er ook wel andere manieren. Succes dus, en stress gewoon niet te veel! (en nog een ps wij dikken moedermelk hier ook aan met een soort van granenmengsel van Nestlé)

  10. ysabje Says:

    en vriendin van mij is gewoon begonnen met de melk zo in te dikken dat ze met een lepel gegeven kon worden. zo ging het dus wel.

  11. Kim Truyen Says:

    Hoe gaat het nu ondertussen met het flesje? Heb je nog bruikbare tips gekregen? Ik had het indertijd met Emma ook aan de hand, maar uiteindelijk was het bij ons niet zo’n probleem, ik ben pas beginnen werken toen ze bijna 9 maanden was, en ze heeft tot bijna een jaar borstvoeding gekregen. Maar als er tips zijn wil ik ze toch opslaan voor de volgende.

  12. Tine Says:

    En, hoe is het ondertussen met de fles? Hier sinds twee dagen fles aan het aanbieden, en zoals ik vreesde, voorlopig geen succes.


Geef een reactie

