Sommen

Geheel toevallig en al spelend ontdekte ik vrijdag na school dat Nora kan rekenen tot 10. En ik verschoot daar toch wel ferm van. Ook al heb ik geen idee of dat iets is dat een ‘gemiddeld’ kind van 4,5 jaar kan. Indien dat zo is, blijf ik het uiteraard straf vinden. Ahja, mijn kind, schoon kind vaneigens ;)

Tot 5 kan ze zonder te tellen op haar vingers. 2 + 3, 4 + 1, 2 + 2,… Dat kan ze bijna steeds uit haar hoofd oplossen.
Optelsommen tot 10, daar gebruikt ze haar vingers voor.

Ik vermoed dat dit vooral de grote invloed is van een van de buurmeisjes die in het 1ste leerjaar zit en waar ze vaak mee speelt. En het feit dat Nora heel nieuwsgierig en leergierig is.

Maar wat ik ook frappant vind, is dat ze zich precies schaamt omdat ze de sommen enkel kan oplossen door te tellen op haar vingers. Ze heeft de neiging om stiekem te tellen. Zelfs nadat we haar op het hart gedrukt hebben dat ze echt nog haar vingers mag gebruiken als hulpmiddel, zeker nog tot ze in het 1ste leerjaar zit.

Het doet me denken aan wat haar juf op het oudercontact vertelde. Dat ze bij het maken van een werkblaadje vaak onzeker is en voortdurend vraagt of het juist is. Terwijl ze de werkblaadjes wel degelijk kan, meestal zelfs zonder hulp. We merken dat thuis ook. Als ze in een oefenboekje werkt, vraagt ze ook voortdurend of ze goed bezig is, zelfs bij de meest evidente dingen. Beetje perfectionistische van aard, dus. Denk ik. Anderzijds wil ze in de klas steeds als eerste klaar zijn waardoor ze te snel werkt en daardoor verstrooidheidsfoutjes maakt. Het feit dat het kind dat het eerst klaar is met zijn of haar werkblaadje als eerste een stempel mag kiezen, heeft hier veel mee te maken, vrees ik. Ze wil dan per se de ‘mooiste’ stempel kiezen en dus als eerste klaar zijn.

Enfin, om maar te zeggen, ze kan sommen maken, maat!

Explore posts in the same categories: Nora, Ontwikkeling, School

7 reacties op “Sommen”

  1. Goya Says:

    Super zeg!
    Wel handig bij het winkeltje spelen, ik moet altijd “veel”, “twee” of “zesentwintig” betalen.
    26 is het aantal kindjes in de klas, dus ik neem aan dat ze dat van de juf kent :-)

  2. maaike Says:

    sjieke dingen ;-)
    isla kan ook wat tellen, maar enkel door te tellen met materiaal en niet uit haar hoofd
    och hoe ze het kan maakt niet uit, ze kan het toch maar ;-)

    ikzelf zou thuis bij eetmomentjes of verdeelmomentjes nora laten tellen of sommekes maken enzo (heel af en toe doe ik dat bij isla en zij vindt dat heel leuk)… dan heeft ze toch altijd materiaal, zijn het haar vingers niet en heeft ze waarschijnlijk niet door dat het net zo’n oefenmomentjes van de buurmeisjes zijn ;-)

    tzou jammer zijn dat ze hulpmiddelen niet durft gebruiken en daardoor misschien foutjes maakt op termijn

    sja en dat vlug werken… ik heb hier een trage zeer perfectionistische dochter die haar door niemand laat opjagen ;-)
    ik zou eens aan de kleuterjuf vragen om achteraf te belonen of via een ander systeem (op klasnummer, via dobbelsteen,…)omdat je denkt dat het snel werken van nora daar misschien mee te maken heeft
    maar of ze daar voor zal openstaan is maar de vraag natuurlijk ;-)


  3. Goed hé! GroteMan deed dat op die leeftijd ook, hij heeft zichzelf leren rekenen adhv zo’n peutercomputer + de druiven die hij toen naar binnen smulde. Nu doet hij het zonder vingers (en af en toe is hij mis, en dan zie ik het hem opnieuw doen met zijn vingers).

  4. Kim Truyen Says:

    amai, daar verschiet ik toch ook van, daar is Emma volgens mij echt nog niet aan toe. Ze kan wel tellen tot 20. En ze kan een spelletje doen, waarbij ze bv een aantal ballonnen in een karretje moet stoppen, op het karretje staat dan een bepaald getal, maar dan telt ze gewoon het aantal balonnen, maar echt een getal bij een ander getal tellen, daar is ze volgens mij nog lang niet aan toen.
    Flink van Nora!

  5. Karen Says:

    Misschien dat ze daar op school toch al wel spelenderwijs mee bezig zijn. Bij Amélie in de klas maken ze ook al een soort “rekensommetjes”, eerst met materiaal, en die “sommetjes” mogen ze dan natekenen dmv stipjes op een blad. En ik merk dat Amélie die na een tijdje dan ook echt kan verwoorden, zonder het materiaal erbij. Ik sta soms echt versteld van wat die kinders van ons allemaal bijleren in de klas!

  6. Jennifer Says:

    ‘gemiddeld’ is het niet he, maar dat wist je vast wel :). Tegen de derde kleuterklas kan een deel wel al verhaalsommen oplossen (dus 2 appels en 3 appels samen is 5 appels) en dan meestal nog met visuele ondersteuning. Maar een abstracte som van vijf plus drie is voor de meeste kinderen echt wel iets waar ze pas tegen het 1ste leerjaar aan toe zijn hoor.

  7. Isabel Says:

    Weet je wat ook handig is hierbij, is zo een oud klassiek telraam (je weet wel met balletjes), dan hebben ze echt heel snel de vingertjes niet meer nodig, sommige kindjes vinden het nu eenmaal “baby-achtig” om nog de vingertjes te moeten gebruiken, allez dat hoor ik hier thuis toch :)


Geef een reactie

