Flessenhaat II

Man man man, wat maakt ze het ons moeilijk. Het is dus nog niet beter, het flesjesgedoe.

27 april moet ik terug gaan werken en wil ik dat Lena deels poedermelk drinkt en deels borstvoeding. Haar voorlaatste en eerste voeding mag ze nog van de borst drinken, de rest van de fles. Eens ze de fles gewoon is, start ik met groentenpap, nadien fruitpap. Dus tegen ik ga werken zou ze toch al minstens aan de groentenpap zitten. En aan de fles. Dat is het plan.
Ik kijk er eigenlijk wel naar uit dat de papa de laatste voeding eens kan geven zodat ik eens echt vroeg en ononderbroken kan slapen.

Enfin, we waren al een paar weken bezig met haar gewoon te laten worden aan de fles door haar eerst afgekolfde melk, nadien poedermelk aan te bieden voor haar voorlaatste voeding rond 19u. Zonder succes. Ze speelde met de speen, ze keek rond, maar dronk niet. Allez ja, soms eens 30ml of 40 ml maar zeer tegen haar zin.
Afgelopen maandag zijn we gestart met nog ’s morgens borstvoeding en de voorlaatste voeding ook. Om 11u, 16u en 23u kreeg ze flesje. Met Beba. We startten met Nutrilon, maar omdat Nora en Marie snel Beba dronken en graag dronken, ben ik daarop overgeschakeld.

Maandagmiddag om 11u was haar eerste exclusieve flesjesvoeding met Beba. En dronk ze! Hallelujah! “’t Is in de sjakosj! Joepie!”. Dachten we. 120 ml dronk ze. Zonder protest en vrij vlot. Om 16u nog een flesje. Noppes. Weigeren, boos worden en niets drinken. We panikeerden niet en dachten dat het aan de spuitjes lag die ze die dag kreeg bij Kind en Gezin. Ze had namelijk ook lichte koorts. Maar dinsdag en woensdag dronk ze ook niets/nauwelijks. Enkel tijdens haar flesje rond 23u kregen we kreeg de papa er soms al eens 60 ml in. ’t Is dus niet dat ze niet weet hoe ze melk uit de fles moet krijgen, want ze heeft maandag bewezen dat ze dat wel degelijk kan. En ze leek het nog ok te vinden ook. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze van gedacht veranderd is en de Beba-melk niet (meer) lekker vindt.

Tot vandaag maakte ze zich ook niet heel erg boos als we aandrongen met de fles. Soms hield ze de speen in haar mond en keek ze wat rond, zonder te drinken. En als ze toevallig wat melk in haar mond kreeg, slikte ze het wel in, maar niet met graagte. Tussen haar (niet-)voedingen was ze ook vrolijk, speelde ze en deed ze dutjes zoals ze anders deed. Zelfs ’s nachts kan ze 4 uur overbruggen met slechts 50 of 60 ml melk.
Vandaag was ze echter al wat bozer en huilde ze meer tijdens het proberen met de fles. Wat nijdiger. En telkens ik haar opnam, begon ze te zoeken uiteraard en te wenen als ze niet mocht drinken.

Uiteraard zoog ze me hélemaal leeg als ze ’s avonds dan wel mocht drinken bij mij. En man, wat was ze content dan. Ik zág haar genieten. En ’s morgens kreeg ze ook nog een ladinkje mamamelk.

Blijkbaar zijn die 2 voedingen genoeg om de rest van de dag door te komen.

En daarom begon ik me af te vragen: Hoelang kan ze zo voortdoen met 2 voedingen per dag? Als ze tijdens die 2 momenten veel drinkt, misschien kan ze dat dan weken/altijd volhouden? Misschien heeft ze wel honger maar kan ze er wel tegen tot ’s avonds? Ze heeft reserve genoeg trouwens.

Vandaar dat we vanavond, een beetje uit wanhoop, besloten van volledig te stoppen zodat ze sneller zou beginnen drinken van de fles.

En ik zweer het u. Het kind wist al heel goed dat ze normaalgezien een uur geleden haar buikske vol mocht drinken. Om 19u probeerden we een Beba-fles zonder enig succes. Nadien speelde ze nog, maar begon ze te zeuren en te wenen. En echt, télkens ze mij zag en télkens ik haar opnam, begon ze fanatiek te zoeken en hartverscheurend te huilen als ze niet kon drinken. Ze wist het begot dat ze normaal mocht drinken, maar nu niet. Allez jong!? Ik vind dat straf.
En ik kon wel bleiten. Zo slecht dat ik me voelde. Een verwaarlozende, mishandelende moeder die haar kind eten ontzegt. M’n hart brak.

Maar bon, we zetten door en legden haar te slapen. 10 minuten was het stil. Maar nu is ze aan het huilen. Van honger uiteraard. En van verontwaardiging: “Allez moeder, ik weiger een ganse dag die vieze melk uit zo’n plastieken fles zodat ik ’s avonds lekkere mamamelk kan drinken en u mag ik niet ofwat? What did i do wrong?” Niks, mijn kind. Niks.

Ik ga haar mamamelk geven. Nu. Denk ik.

En er maar van uitgaan dat ze ook wel Beba zal beginnen drinken als ze dagen of weken aan een stuk maar 2 keer de borst krijgt. Ik hoop het echt, maar soms ben ik ervan overtuigd dat ze dat niet zal doen. Hopen jullie met mij mee? Alstublieft? Danku.

Explore posts in the same categories: Gedrag, Kleine Ergernissen, Lena

17 reacties op “Flessenhaat II”

  1. Evalou Says:

    Ocharme! Ik duim voor snel flessengeluk!!

  2. Nele Says:

    Laat haar nog maar eens goed dat mamamelkske drinken. Ben blij dat ik niet de enige ben die op dat moment haar hart bijna voelde breken.

  3. Saar Says:

    Laat haar nog maar wat van de mamamelk genieten. Misschien dat ze pas van de fles gaat drinken eens ze naar de crèche gaat?!
    Ik begin ook al wat nerveus te worden als ik denk aan terug gaan werken. Astor drinkt wel van flesjes, maar de speciale kunstvoeding die de kinderarts voorschrijft is naar het schijnt zo bitter dat de meeste baby’s het er nogal moeilijk mee hebben (lees: niet lusten).

  4. nelevb Says:

    Als het kan helpen,
    Janne wou ook niet drinken van een fles, noppesn nul, zelfs niet een beetje ml, ik ben haar ’s avonds en ’s morgens blijven mamamelk geven en overdag zijn we overgeschakeld naar groente- en fruitpap. Vrij snel en vrij bruusk. In het begin wou ze dat ook niet, maar op den duur at ze het toch een redelijke hoeveelheid op. En na een tijd zijn we terug begonnen met flessenvoeding, ’s morgens, en dat ging toen ook traag, maar met meer resultaat dan daarvoor …
    IK HOOP ZO ZO ZO HARD MEE! Ik kan me voorstellen dat het werkelijk verschrikkelijk is … Hophophop Lena!

  5. Karen Says:

    Ik kan u geen tips geven. Maar ik kan wel keihard meehopen dat ze snel van haar flesje wil drinken, want ik kan mij voorstellen wat een spanning dat hele verhaal met zich meebrengt. Succes!

  6. Kim Says:

    Vreselijk! Ik heb Emma ook nooit aan de fles gekregen, maar bij ons was het niet zo’n noodzaak omdat ik tot ze 9 maanden was thuis was. Maar ik kan me de frustratie zo hard voorstellen! En drinkt ze wel afgekolvde melk uit een flesje?

  7. maaike Says:

    och ik zou daar nu nog niet over stressen
    misschien dat die andere omgeving haar wel duidelijk maakt dat jij er niet bent en ze dan misschien gewoon wel drinkt of iets anders eet…
    ’t komt allemaal wel goed tamara :) geniet er samen met haar nog wat van!
    en sja, zo slagroommelk hebben, ’t heeft duidelijk ook nadelen ;-)

  8. Katrien Says:

    Amai Tamara, wat ne koppige duvel! Dat belooft voor later. ;)

    Ik duim!

  9. elke Says:

    Ik duim ook mee. Misschien gaat het vlotter als ze in de crèche van iemand anders een fles krijgt?

  10. Katleen Says:

    Oi, ik kan me de stress wel voorstellen. Nog veel moed en u niet te schuldig voelen.

  11. Says:

    mijn metekindje heeft ook altijd resoluut een flesje geweigerd. En die heeft het weken volgenhouden idd om in de crèche ne ganse dag niks te eten… ze haal de haar schade ’s avonds en ’s nachts in bij mama :-). Het ging beter eens ze groentepap kreeg, dat wou zou wel eten in de crèche. Veel succes!

  12. Lieve Says:

    Klinkt echt niet leuk… Ik zou dat dus ook niet over mijn hart krijgen. Ze moeten toch dringend die optie uitvinden bij baby’s waarbij je iets kan uitleggen hé. ‘Nee, je hebt niets verkeerd gedaan en ik zie u nog graag, maar…’

    This too shall pass! ;)

  13. Patricia Says:

    Helemaal hezelfde meegemaakt met onze Noor. Ze was wel al 5 à 6m toen ik voor het eerst een fles introduceerde (kon zo lang thuisblijven dankzij OV). Ze wilde pertinent niét van een fles drinken, ook niet met afgekolfde melk. Omdat ze al oud genoeg was zijn we niet te lang en te wanhopig blijven proberen: in de crèche kwam ze perfect toe met haar groenten- en fruitpapjes. Daarnaast gaven we ook wel eens afgekolfde melk met bambix (rijst)vlokken. Dat laatste werd enkele maanden later zelfs de enige mogelijkheid om ze nog iets van melk te laten ‘drinken’, want rond 9m weigerde ze jammergenoeg ook de borst.
    Persoonlijk denk ik dat je er helemaal niet slecht aan doet om gewoon zoveel mogelijk bv te blijven geven nu. Dat lijkt me voor iedereen het aangenaamste. Eventueel eens zo’n melkpapje met lepel proberen om de eerste tijd in de crèche te overbruggen wanneer het nog te vroeg is voor groenten? Ofwel kan er in de crèche nog eens een flesje worden aangeboden? Kans bestaat dat ze het in die andere omgeving veel vlotter aanvaardt.
    Veel succes!
    Patricia

  14. Lieve Says:

    Ik ben met onze jongste

  15. Sara Says:

    Ik vond dit ook echt een vreselijke periode. Nog veel moed en succes!


  16. […] Onze patatjes 3 meisjes 3 zusjes 3 dochters « Flessenhaat II […]

  17. Tamara Says:

    Bedankt allemaal voor de vele reacties, tips en ervaringen!


Geef een reactie

