Flessenhaat, The Final!

Ik ging ons derde dochter dus mamamelk geven. Gisterenavond. Toen ze aan het huilen was van de honger. Maar toen ik naar boven wou gaan, stopte ze met wenen en was ze in slaap gevallen. Dus heb ik haar geen mamamelk gegeven. We spraken wel af dat, als ze later op de avond of nacht wakker zou worden van honger, we eerst nog even de fles zouden proberen maar als ze weigerde, ik de borst zou geven. En dan zou blijven ’s morgens en ’s avonds voeden en we wel zouden zien wanneer ze zou drinken van de fles. En eventueel dan maar te starten met groentenpap.

Rond 24u werd ze wakker. Uiteindelijk toch nog 3 uur geslapen dus wreed hongerig zal ze dan toch ook niet geweest zijn, denk ik. Manlief raapte nog eens alle moed bijeen en gaf Lena een flesje. Eerst protest, maar dan, dames en heren, begon ze toch wel niet te zuigen aan de tut zeker!? Heel plots en onverwacht. Eerst wat likken aan de speen en dan zuigen en drinken alsof ze niets anders deed. 120 ml Beba. Eindelijk. Papa en mama – Lena: 1 – 0. Ze brak. Sorry, Lena-schattebol.
Het was dan ook van 6u30 die morgen geleden dat ze nog gedronken had. Meer dan 17 uur! Ik zou gelijk ook wel een beetje omvervallen van de honger.

En het was gelukkig geen toevalstreffer. Om 6 uur slurpte ze 90 ml naar binnen. Om 11 uur gaf mijn mama een flesje wegens wij in de Ikea zijnde, maar toen dronk ze maar 40 ml. Na haar dutje heeft ze wel nog vlotjes de rest van de fles (120 ml) leeggedronken. En om 18u30 was het mijn beurt en dronk ze in één teug 150 ml op! Zonder stoppen. Tot de laatste drup. En ik denk dat ze nog zou gedronken hebben moest de fles niet leeg geweest zijn. Ik heb wel wat bijgemaakt, maar dat moest ze dan weer niet hebben.

Ik kan jullie niet vertellen hoe opgeluchte en contente mensen wij zijn momenteel! Een grote last viel van onze schouders.

Enig klein minpuntje. Ik ben nu dus definitief gestopt met borstvoeding. Ik durf het risico nu niet nemen van toch ’s morgens en ’s avonds te voeden waardoor ze de fles misschien weer zou weigeren. Bovendien, als ik in mijn hoofd de klik heb gemaakt van te stoppen, dan stap ik daar nog moeilijk van af. En volgens mij is het trouwens vooral door de borstvoeding bruusk te stoppen dat ze beginnen drinken is. Omdat de honger té groot werd en ze niet anders kon dan toegeven en poedermelk drinken. Ik ben er persoonlijk vrij zeker van dat ze het nog dagen, zelfs weken zou volgehouden hebben om overdag bijna niets te drinken en de honger op te sparen voor ’s avonds (en ’s nachts!) wanneer ze dan bij mij kan drinken. Maar persoonlijk zag ik dat niet fantastisch goed zitten. Zoals reeds gezegd, zou ik het wel eens fijn vinden als de papa het laatste flesje kon geven en ik eens langer dan 5 uur kan slapen. En wie weet zou ze ’s nachts dan ook eens wat langer slapen dan de 5 à 6 uurtjes. En het altijd beschikbaar zijn om eten te geven, zeker als ze overdag niet zou drinken, had ik ook wel even gehad. Egoïstisch? Misschien. Hoewel, ik vind van niet. Ze heeft de volle 4,5 maanden borstvoeding gekregen. Ik vind dat niet slecht eigenlijk. En het is nu ook niet dat er vergif in die fles zit… Nu ze de klik gemaakt heeft en vlotjes drinkt van de fles, lijkt ze het toch wel lekker te vinden en ziet ze er behoorlijk content en voldaan uit.
Hoewel ik toch wel even last gehad heb van een schuldgevoel. Omdat ik haar nog meer honger deed lijden door helemaal te stoppen. Omdat ik haar ’s morgens en ’s avonds geen borstvoeding meer zal geven, ook al was ik dat oorspronkelijk wel van plan. Omdat ik de gemakkelijkste oplossing (hoewel…) koos en te snel opgaf.
Maar dat schuldgevoel viel helemaal van mij weg toen ze in mijn armen haar flesje met smaak en in één teug opdronk terwijl ze me indringend aankeek. Alsof ze wou zeggen dat het wel okee was.

Geen schuldgevoel dus, maar ik ga het wel missen, die borstvoeding. Het is wel wennen aan het idee: nooit meer borstvoeding. Het is toch iets heel speciaals en intiems waar ik héél erg van genoten heb. Drie keer op rij. Ergens steekt het een beetje dat ik geen echt afscheid heb kunnen nemen want de laatste keer borstvoeding was niet de geplande laatste keer. Maar ach, misschien is het wel beter zo. Er zullen nog veel ‘laatste keren’ komen die voor wat pijntjes in het hart zullen zorgen. Maar de vele ‘eerste keren’ zullen die pijntjes ongetwijfeld wel verzachten.

En het allerbelangrijkste:
Ze.drinkt.van.een.fles.

Hallelujah!

Explore posts in the same categories: Gedrag, Kleine Ergernissen, Lena

15 reacties op “Flessenhaat, The Final!”

  1. Katrien Says:

    Amai, oef seg!

    Hebt gij daar (fysiek) zelf ni teveel last van, van zo plots te stoppen?

  2. elke Says:

    Driewerf hoera!
    En ze heeft blijkbaar een koppeke, die jongste van jullie. Eens benieuwd wat dat zal geven :-)

  3. Kim Says:

    Gelukkig! En je moet maar denken, 4.5 maand BV is echt niet slecht hé, integendeel zelfs, dat is al meer dan vele andere babytjes krijgen hé… Ik had dat ook, dat mijn laatste keer niet echt gepland was, Emma wilde op 11 maanden ineens niet meer, van de ene minuut op de andere…

  4. lentebloem Says:

    Hoera! Blij dat het gelukt is!

    ‘k Vroeg mij trouwens ook af of jij daar fysiek niet te veel last van hebt, van dat plotse stoppen.

  5. Evalou Says:

    Oef,gelukt. Ben al blij voor jou dat ze eindelijk geplooid is, hoewel het niet leuk moet zijn voor jou. Maar bij baby’tjes iets plannen is al gelijk een slecht plan, meen ik te ondervinden. Anyway, jullie zijn vertrokken en geniet van je grotere vrijheid nu. Ik vond dat geweldig beklemmend, dus chapeau!

  6. sabine2302 Says:

    Proficiat! Wel een klein koppig meiske he? 17 uur zonder eten …

  7. Karen Says:

    Wiehoe, super van Lena!

  8. nelevb Says:

    hiphiphoera! voor lena, die flink drinkt maar vooral voor jullie die volhielden! parenthood ten top!
    bewondering alom!!

  9. juffrouwbaele Says:

    Karaktertje, die dochter van jou!
    Blij dat alles vlot gaat, nu.

  10. ysabje Says:

    je kan het ook zo bezien: eindelijk is uw lijf weer van uzelf.
    proficiat aan de contente ouders voor het doorzettingsvermogen en proficiat voor de kleine Lena die haar eerste lesje in ‘loskomen van mama’ goed geleerd heeft!

  11. kidsdinge Says:

    Wat een fijne en herkenbare blog ! Vooral de Dora ballon met karnaval haha

  12. Ellen Says:

    Super! Gelukkig gaat alles nu weer goed.

  13. fleurtijl Says:

    Proficiat met de 4,5 maand bv! Het is idd een zalige tijd, ik vind het fijn voor jullie dat het zo vlot verlopen is.
    Hopelijk heb je nu zelf niet te veel last door de plotse stop…


Geef een reactie

