Lena – 5m

5 maanden is ze, ons kleinste spook.

En wat zou ik graag de tijd stoppen. Nu. Hoe ze nu is, zo mag ze wel nog even blijven. Het groter worden mag heel eventjes wachten.

Waarschuwing: als je het snel op je heupen krijgt van een extreem stoefende mama op haar dochter, raad ik je ten stelligste aan om te stoppen met lezen :)

Want wat is ze héérlijk nu! Echt een fantastische droombaby. Eten, slapen, spelen en lachen doet dat kind. Véél lachen. Een ongelofelijke vrolijke en gelukkige baby. We moeten maar in haar gezichtsveld komen en ze begint breed te lachen. En haar hoofdje wegdraaien terwijl ze lacht, alsof ze verlegen is. Haar zussen zijn nog steeds de populairste vorm van entertainment voor haar. En ze maken er onderling een sport van naar wie ze eerst kijkt of lacht…

Drinken van de fles doet ze nu alsof ze nooit iets anders deed. Echt, had je me twee weken geleden gezegd dat ze nu vlotjes en in één teug 210 ml Beba zou drinken van de fles, ik zou waarschijnlijk eens heel hard gelachen hebben. Ik zag ons in de nabije toekomst al eerder bezig met haar melk te voeden via een lepeltje. En ik zie ze even hard genieten van haar flesje als toen ze van mijn borst dronk. Dus geen schuldgevoel meer en een tevreden mama. En papa.

Net zoals haar grote zussen gaat ze ook graag slapen als ze moe is. ’s Middags en ’s avonds valt ze bijna steeds zonder kik in slaap. In de vooravond kan ze soms wel wat neuten en zeuren eer ze in slaap valt. En tegenwoordig wordt ze ook al brabbelend en spelend wakker. Heerlijk! En de ongelofelijk brede lach en het vrolijke gekir als ik haar ’s morgens of na een dutje uit bed haal. Nog heerlijker!
Als ze moe is, heeft ze trouwens een immense zuigreflex. Zuigen en likken aan haar vingers, als ze geen tuutje heeft. Of aan onze schouder als ze op onze arm zit. Of… aan mijn kaak! Heuse zuigplekken krijg ik van mijn jongste dochter…

Het doorslapen is sinds de flessenintrede al iets beter. Ze laat er nu toch al minstens 6 uur tussen. Soms 7 uur. Heel soms 8 uur. Hoewel, afgelopen nacht wou ze na 5 uur alweer drinken. Ik blijf reikhalzend uitkijken naar een ononderbroken nachtje slaap van 8 uur. 7 uur zou ook al mooi zijn. Hoewel ik niet mag klagen; manlief geeft zo goed als altijd haar laatste en eerste flesje. Dus ik moet niet echt opstaan, maar wakker ben ik wel. Eventjes toch.
Af en toe heeft ze het ’s nachts rond 3 a 4 uur wel nog wat lastig: huilen, tuutje geven, 10 minuutjes stil, huilen, tuutje geven, enz.  Maar aangezien ik enkele uren geleden ineens een tandje zag piepen in haar mond, vermoed ik dat dat wel eens de oorzaak van de nachtelijke ellende kan zijn. (Een tand! Mijn kleine ieniemienie baby heeft een tandje, begot.)

Begin deze maand rolde ze voor het eerst van buik naar rug. Vorige week van rug naar buik. En nu rolt ze van buik naar rug naar buik naar rug. En tegelijkertijd draaien in (tegen)wijzerzin. En plezant dat ze dat vindt! Ze kan zich echt lang bezighouden onder haar Tiny Love speelmat of in haar park. Zo goed zelfs dat we haar soms zelfs zouden vergeten. Het lot van een derde kind zeker, het zichzelf  ‘moeten’ bezighouden? Hoewel ik toch ook merk dat ze gewoon een rustig, vrolijk karakter heeft.
Maar ’t is nu niet dat we ze constant alleen laten spelen natuurlijk. Ook al gebruiken we de grote zussen soms als entertainment, ze krijgt ook wel voldoende exclusieve aandacht en quality-time van mama en papa. Haar ‘in de lucht gooien’ bijvoorbeeld. Schaterlachen! Of blaaskusjes in de nek of op de buik. Gieren van het lachen! Of samen dansen. Of van kiekeboe doen.

Het doorkomen van haar eerste tandje zal ik dan maar als een teken beschouwen dat ik eens dringend aan de groenten- en fruitpap moet beginnen. Het plan was om te starten in de tweede week van de paasvakantie, maar het is er niet van gekomen. Puur (on)bewust uitstelgedrag is het, vrees ik. Want baby’s die groenten en fruit eten zijn geen kleine platte hulpeloze baby’s meer. En ik wil niet dat mijn kleine lieve Lena te snel te groot wordt. Ik wil haar nog eventjes klein, afhankelijk en baby houden. Zever, natuurlijk. Een baby die groenten en fruit eet is uiteraard ook nog steeds lief, schattig, hulpeloos en afhankelijk. Maar toch, het is precies een grotere mentale stap dan ik eerst gedacht had. Omdat het de laatste baby is natuurlijk. Álles is de laatste keer en dat doet mij toch serieus veel meer dan ik aanvankelijk had gedacht. Het is telkens een klein beetje afscheid nemen.
Natuurlijk komen er heel veel andere en leuke(re) dingen in de plaats. En is het even hard genieten van een 9 maanden oude baby als van een 5 maanden oude patat. Zolang ze maar geen jaar wordt. Want dat kan ik nog niet aan. Ook niet binnen 7 maanden, vrees ik ;)

En neen, nope, nein. Dit emotioneel gezwets wil absoluut niet zeggen dat het misschien tijd is voor een volgende baby. Laat deze beker maar aan mij voorbijgaan. Drie is meer dan genoeg! :)

Lieve Lena, na 5 maanden zijn we nog steeds gek op jou. Elke dag een beetje meer zelfs.
En je grote zussen ook!

Explore posts in the same categories: Lena, Ontwikkeling

6 reacties op “Lena – 5m”

  1. tricky Says:

    heerlijk lezen, zo een ‘stoefende mama’ over haar pracht-dochter… geniet er maar heel erg van nu, want ja, ze worden zo vlug groot hé!

  2. Tess Says:

    Die laatste foto is geweldig!

  3. maaike Says:

    zo 2 grote zussen hebben daar kan je toch alleen vrolijk van worden :)
    doe dat goed tamara zo terug aan ’t werk!

  4. Lieve Says:

    Bij ons in huis een 3de kindje dat morgen 1 jaar wordt, en een mama die denkt dat het nooit meer zo fantastisch kan zijn als nu met haar… Wat ik ook dacht in de materniteit… en toen ze 6 weken was… en 6 maanden… en alles daarvoor en daarna en daartussenin :-)
    Wat mij betreft, blijft het dus volle bak genieten van het derde verwenkindje!

  5. jessie Says:

    zalig zeg! Wat een vrolijke meid! Geniet van je laatste eerstes, er komen zeker en vast nog een hoop nieuwe, spannende, grote eerste keren aan :-)

  6. ysabje Says:

    we moeten genieten van de kinderen. nu zijn ze nog leuk :-)


Geef een reactie

