Vrijdag 16 maart – Zelfscensuur

Het zijn geen geheimen, verre van. Iedereen die bij u langskomt weet het, en eigenlijk weten wij het ook allemaal, hier op het internet. Maar vandaag doen we eens niet aan zelfscensuur. Blog over iets waarover u niet blogt normaal. Vertel ons de dingen die deze week suckten (in plaats van altijd alleen de positieve dingen te posten), toon ons een foto van hoe uw living er echt uitziet, voor de poetshulp is langs geweest. Of vertel over frustraties die niemand eigenlijk moet weten, de gemiddelde ruzie met uw vent en andere dingen die uit het leven gegrepen zijn, maar waarvan u doorgaans vindt dat wij er geen zaken mee hebben. We zullen het aan niemand doorvertellen.

Goh. Ik weet eigenlijk niet of mijn blog een enkel-goed-nieuws-blog is. Een blog waarin ik enkel leuke, positieve dingen schrijf. Dat zou ik aan jullie moeten vragen. Er zijn inderdaad dingen en onderwerpen waar ik niet over blog. Ik vind niet dat ruzies met mijnen echtgenoot openbaar moeten gemaakt worden. Want we maken wel degelijk ruzie soms. ’t Zou raar zijn moest dat niet het geval zijn. Details over mijn werk en zeker de frustraties errond blog ik ook niet wegens privacy redenen.
En dat mijn dochters niet altijd grappig, lief, schattig, meewerkend en flink zijn, dat blijkt wél uit mijn blog, denk ik. Hoop ik. Ik kan mij alleszins al 2 voorbeelden herinneren van niet-gecensureerde, eerlijke, pijnlijke blogposts. Over mezelf en dat over Lena en de Bumbo.

Maar bon, speciaal voor Wijvenweek. Nog een dingetje waar ik niet spontaan zou over bloggen. De bij momenten vreselijk drukke, hectische en stresserende avondrush met als missie: de kinderen na een drukke werkdag en een vermoeiende schooldag zonder kleerscheuren en zonder teveel crisissen en met een volle maag op tijd in bed krijgen.
Als mijn gebroed dan ’s avonds aan tafel een boterham zit te eten en Nora is om de een of andere reden alweer eens boos. Of ze smakt irritant luid. Want echt, dat kind kan smakken! Tenenkrullend.  Of ze zit beetje arrogant met haar ellebogen op tafel en handen in de haren te eten. En Marie wiebelt, prutst, morst en wriemelt met haar vinger in de choco. Of heeft alweer een hysterische bui omdat niet het juiste mes op tafel ligt. En Lena grijpt naar álles wat op tafel staat om het dan hard op de grond te gooien. En klimt bijna helemaal uit haar stoel om toch maar aan de pot boter te kunnen zodat ze er eens lekker in kan graaien met haar handjes. En krijst luid, maar l.u.i.d. Luid als in: haren komen recht en trommelvliezen trillen. Omdat ze niet krijgt wat ze wil. Of gewoon zomaar. En ze alledrie tegelijk “maaaaamaaaaaaaaaaaaaaaa?!” aan het roepen zijn. 38 keer na elkaar. Steeds een beetje luider.

Ja, dan trek ik het even niet meer. Dan schiet ik uit mijn krammen en roep ik dat ze moeten stoppen. Met de nadruk op roepen. En blijf ik soms doorrazen. Tot ik hun verbaasde blik zie en ik terug neerplof in de stoel en weer rustig word. En me soms zelfs excuseer.

Maar op veel avonden gaat het ook gewoon redelijk vlotjes zonder ontploffingen, hoor :)

Explore posts in the same categories: Bloggen, Mezelf

5 reacties op “Vrijdag 16 maart – Zelfscensuur”

  1. Annelyse Says:

    haha, ik ontplof ook regelmatig, maar dat maakt al geen indruk meer ;-)

  2. maaike Says:

    ik zeg dan
    isla hou er mee op of het gaat mij overschieten
    en dan vlucht ik ff
    sja menselijk zeker?


  3. Oh, zooooooooooo herkenbaar! Ik ontplof ook regelmatig. Ik denk dat de buren dan kunnen meeluisteren, en nee, we wonen niet in een rijhuis…

  4. Patsy Says:

    OEF ik ben niet de enige mama die soms eens ontplof… ;-)

  5. sterre Says:

    Mama’s die niet ontploffen, hebben stalen zenuwen of zijn ervoor opgeleid. Al de rest doet het gewoon. ;-)
    Op de leeftijd van de mijne gebeurt het niet zoveel meer, maar als het gebeurt, dan schrikken ze wel eens. De laatste keer had tot gevolg dat er sinds dan altijd zonder morren geholpen wordt met de afwas :-)


Geef een reactie

