Natuurtalent

*stoefmodus aan*

Nora krijgt sinds gisterenavond privé-zwemles.
Waarom? Omdat ik het wel belangrijk vind dat ze kan zwemmen of toch een beetje haar plan kan trekken in (diep) water, aja. En omdat ik niet zo geloof in leren zwemmen tijdens de zwemlessen op school. Geen idee trouwens of dat nog aangeleerd wordt tijdens schoolzwemmen? En ook wel omdat ze er zelf al een ganse tijd naar vroeg. ’t Is te zeggen, als we gingen zwemmen vroeg ze aan papa hoe ze haar benen en armen moet bewegen om te kunnen zwemmen. En was ze voortdurend aan het proberen en experimenteren door met haar benen en armen heen en weer te slaan in de hoop een paar meters vooruit te geraken.
En aangezien ik weet dat het belangrijk is dat ze van in begin de juiste zwemtechniek aangeleerd krijgt, vond ik het wel de moment.

Dinsdagavond 19u30. Beetje laat, want rond dat uur ligt ze meestal in bed, of zijn we toch minstens al een verhaaltje aan het lezen. Alternatief was 18u maar dat was nog moeilijker haalbaar. En ach, de volgende dag is het woensdag en kan ze in de namiddag wat rusten als ze echt te moe is.

Gisterenavond dus de eerste les. Ze vond het zelf heel erg spannend: “Mama, ik zal vanaf hier wel alleen gaan, ik weet de weg wel. Of neen, ga toch maar mee, mama, want ik weet de weg niet helemaal zeker en ik vind het veel spannend en ik ben zo benieuwd!”

We waren 10 minuutjes te vroeg en in die 10 minuten mocht ze eventjes vrij spelen in het zwembad. “Blijf een beetje aan de kant van de trapjes dat je de juf en de kindjes niet stoort he tijdens het zwemmen.” Right. Als Nora water ziet, is ze niet in te tomen. Springen in het water. Zich in het water laten vallen, kopje onder. Zo diep mogelijk duiken. Zo lang mogelijk duiken. Hoofd onder water en ‘wildslag’ en dan meten aan de hand van waar ik stond hoe ver ze vooruit geraakt is. Het kon niet op.

En toen begon haar zwemles. Nog steeds su-per-ent-hou-siast! En trots vooral dat ze echt mocht leren zwemmen.

En ik mocht beschikken. Naar de cafetaria met een cola (light) en mijn HTC en met zicht op een ploeterende Nora. Zalig! Enkele keren kruisten onze blikken en telkens stak ze haar duim in de lucht. En ik was bijna aan het bleiten van trots :)

Na een half uurtje mocht ik ze terug gaan halen. De juf had niets dan lof. Ze zei dat Nora een echt natuurtalent is. Dat ze niet veel meer moest uitleggen. Dat ze zich normaal de eerste lessen enkel focust op de beenbeweging en nog niet op de armbeweging maar dat ze bij Nora wel al gestart is met de armen omdat ze met enkel de benen al goed vooruit ging. En dat ze snel zal kunnen zwemmen, als ze zo verder blijft evolueren. Enig klein werkpuntje: ze is zodanig gewoon van te duiken en te ploeteren met haar hoofd onder water dat ze echt moet leren haar hoofd goed hoog te houden tijdens het zwemmen. Maar dat komt wel goed.

Man, blinken dat ik deed!

En Nora ook. Nadat ik haar uitlegde wat ‘natuurtalent’ wil zeggen :)
En nu verkondigt ze aan iedereen die het horen wil dat ze een natuurtalent is!

We gaan voor haar eerste brevet, woohoo!

*stoefmodus uit*

En dan ben ik extra blij dat we al die watergewenningslessen doorlopen hebben bij Nora, Marie en momenteel ook bij Lena. Ze zijn alledrie vertrouwd met en verzot op water.

Explore posts in the same categories: Nora, Ontwikkeling

6 reacties op “Natuurtalent”

  1. maaike Says:

    super!
    isla leert wel zwemmen door haar hoofd elke keer onder water te doen tijdens het zwemmen en zo weer naar boven te komen om te ademen…

  2. kientjes Says:

    ja, hier hebben ze ook zo leren zwemmen met hun hoofd onder water. Tof he, dat zwemmen!

  3. birgit189 Says:

    Leuk hé! Bij tiemen op school leren ze effectief wél zwemmen vanaf het eerste leerjaar maar de turnjuf raadde wel aan van al wat watergewenning en misschien ook enkele lesjes privé te laten volgen ter voorbereiding. Dus tiemen begint deze zomer met watergewenning en volgend schooljaar gaat hij dan kleuterzwemmen. Volgende zomer zou ik m dan wat privélesjes willen laten volgen dan..

  4. veerle Says:

    Je zou voor minder blinken, toch?

  5. zapnimf Says:

    Jawel hoor, op school leren ze nog wel degelijk zwemmen, maar ik wilde ook altijd dat ze voor het eerste leerjaar die vaardigheid onder de knie hadden, dus ging ik er zelf iedere vrijdag mee naar het pierenbad.


Geef een reactie

