En toen was er Van Katoen!

Ook al ben ik een absolute naaileek en heb ik nog geen naaimachine aangeraakt in mijn leven (en dat is behoorlijk letterlijk te nemen), ging ik toch naar Van Katoen. Ik vond tussen het ruime aanbod workshops eentje waarvoor NUL ervaring met een naaimachine vereist was: Knuffels maken. Leek me meteen iets leuk om samen met Nora te doen.

Omdat Lena nog te klein is om mee te sleuren en we geen opvang voor Lena vonden, en ook wel omdat het me wel eens leuk leek om enkel met Nora op stap te gaan, gingen we  met ons tweetjes op stap.
Man, wat was dat plezant! Ik heb van elke seconde genoten. Wat was ze flink en behulpzaam en meegaand. Ongelofelijk. Nora die op andere momenten ook wel heel flink kan zijn, maar tegelijk ook wel vrij snel kan beginnen zeuren, boos doen en een werkelijk-niets-is-goed-bui kan hebben, gedroeg zich voorbeeldig, lief en groot. Mijn god, wat wordt ze groot. Ik ben er trouwens zeker van dat ze zelf ook heel hard genoot van de exclusieve aandacht en van het feit dat ze samen met mij iets mocht doen waarvoor Marie nog te klein was. Ze glunderde de ganse namiddag van trots en contentement.

Een portie geduld had ons oudste ook wel nodig bij momenten want de tocht naar het MIAT in Gent verliep niet zo vlot. Grote wegomlegging in Aalst – Parking op de Vrijdagmarkt volzet – ik die mijn baan absoluut niet ken met de auto in Gent en compleet gestresseerd de P-Route pijltjes trachtte te volgen zonder duidelijk doel tot ik besloot weer helemaal terug te keren en me op de parking aan het Zuid te zetten en met de tram naar Korenmarkt en dan verder te voet te gaan. Fjew. 20 minuten rond gereden voor niets dus – ikzelf die wat overmoedig was en dacht dat we geen jassen nodig hadden want dat dat enkel extra balast is en we toch niet veel zouden moeten buiten stappen. Moeha. Niet dus. Arme Nora in haar onderlijveke, T-shirt met korte mouwen en giletje. Een chance dat ’t kind nog niet te snel kou heeft…

Maar goed. Van Katoen, dus. Ik had al via Facebook opgevangen dat het er in de voormiddag al heel druk was, dus ik hield m’n hart al een beetje vast. We arriveerden om iets na 15u en het was er inderdaad heel druk. Maar doordat het een groot gebouw is, was het wel nog te doen. Alleen op het 1ste verdiep aan het  Van Katoen Kraam was het op dat moment over de koppen lopen. Ik heb enkel snel hét boek van het moment gekocht: Allemaal Rokjes van Mme ZsaZsa (*). Na de workshop ben ik wel teruggekeerd en kon ik al iets meer op mijn gemak rondkijken en kiezen. De keuze zal wel minder geweest zijn dan een paar uur ervoor maar heb toch nog leuke spullen op de kop kunnen tikken!

Ziehier de buit:

Ik had Marie beloofd dat ik iets leuks zou kopen voor haar en ze gaf mij haar wishlist door: “Iets rood met paddenstoelen.” Hmmz. En toen zag ik dat nog ene rood t-shirtje liggen met kleine paddenstoelen. Super! Marie’s enthousiasme was iets minder, maar dat lag aan de oververmoeidheid. Ze vond het wel een beetje mooi en vond het leuk dat er ook sterretjes op staan…

Nora werd ook nog geshminkt als een “grote mevrouw”. Wat ze ook geweldig vond uiteraard.

Vooral de rode lippenstift:

En dan de workshop Knuffel Maken natuurlijk. Nora was in haar nopjes, amai. Na wat uitleg begon ze meteen haar idee te tekenen op een kladblad, ging ze helemaal zelf stofjes kiezen en nemen uit de doos. En versierselkes en oogjes en lintjes. Zij zei hoe de knuffel er moest uitzien en ik mocht uitvoeren. En zelfs dat vond ze een beetje lastig, want moest het aan haar gelegen hebben, zou ze álles zelf gedaan hebben.

En zo werd “Regenboog” geboren. Een kleurrijk ijsje. Het idee, de tekening, de vorm zijn helemaal ontworpen door Nora.

En lieve hemel, wat is ze ZOT van haar knuffel! Onafscheidelijk zijn ze. Op weg naar huis in de auto heeft ze de ganse rit tegen het ding gepraat en hem overladen met kusjes en knuffels. “Ooooh jij bent mijn beste vriend” en “Ik wou dat je echt was zodat je alles kan doen wat ik graag doe.” en “Je mag voor altijd bij mij slapen, mijn liefste Regenboogje” *smak smak*.
Ik moest er bijna van bleiten, begot :)

Een formidabel geslaagd half dagje uit met mijn oudste dochter dus. En een geweldig geslaagde Van Katoen! Met een dikke proficiat aan de organisatie en vrijwilligers. Mooi uitgewerkt concept, ongelofelijk gezellig, leuke, gemoedelijke sfeer en sympathieke mensen. En met oog voor detail; zoals een patroon om een papieren bootje te vouwen op de toiletdeur :)

Ik had verwacht van een massa blogmadammen tegen te komen trouwens, maar dat viel eigenlijk wel nog mee. Ik zag wel in de vlucht de mama van Emma en Mona, Liezelmoedertje en Tante Hilde. Maar ik heb ze uiteraard niet aangesproken. Deels omdat ik het raar vind om iemand aan te spreken die ik “ken” terwijl zij mij totaal niet kennen en deels ook omdat ik een mietje ben natuurlijk :) Annelyse en Sara ken ik wel al en met hen kon ik wel even kletsen. En de inmiddels beroemde Mme ZsaZsa zag ik natuurlijk ook in de vlucht passeren.

(*) Ik weet dus van geen kanten hoe een naaimachine werkt, hoe patronen opgesteld zijn, wat al die naaitermen willen zeggen, maar toch kocht ik hét boek van Mme ZsaZsa. Of hoe zot ge kunt gemaakt worden door een hype eigenlijk. Ben wel heel blij dat ik het gekocht heb. (En ook dat ik het vóór de workshop kocht, want om 17u30 waren alle boeken uitverkocht…) Het heeft mij goesting en kriebels doen krijgen om me er zelf ook eens aan te wagen. Ooit. Misschien in september eens starten met naailessen. Het voordeel van het boek is dat ik nu én eenvoudige én mooie én heel duidelijke patronen in mijn bezit heb. Waardoor de drempel en de stap om te beginnen naaien iets kleiner wordt.
Nuja, we zien wel hoe ver we geraken met de grootse voornemens van vandaag :)

Ik heb het boek al eens doorbladerd en ook al snap ik nog steeds niet veel van al die termen en verwoordingen, ik was al meteen verslaafd aan al die prachtige foto’s (van Elza D.), de mooie, leuke lay-out en de grappige, originele schrijfstijl! En wat ruikt zo’n nieuw boek toch heerlijk…

Explore posts in the same categories: Bloggen, Nora, Uitje

6 reacties op “En toen was er Van Katoen!”

  1. ilse Says:

    Ik vrees dat ik je gemist hebt.

  2. nikeblogt Says:

    Ik heb nog getwijfeld om het boek te kopen, maar heb het dan toch maar niet gedaan. Ik vrees dat ik binnenkort nog de enige zal zijn in blogland die niet kan naaien ;-)

  3. Katrien Says:

    Ik had geen goesting om naar Gent te rijden en dat hele parkeeravontuur. Maar ’t klinkt alsof ik toch spijt zou moeten hebben!

  4. Jessie Says:

    Klinkt geweldig tof! Volgende keer kom ik zéker ook!

  5. Nele Blanckaert Says:

    Heb je daar ook gezien, maar om dezelfde reden niet aangesproken. Hé, ik ken je, ah ja, maar jij mij niet… Dringend tijd dat ik ook eens een blog start. Maar om de één of andere reden moet ik gewoon elk hoopje vrije tijd achter de naaimachine doorbrengen.

  6. veerle Says:

    Wat een zalig moeder-dochtermoment! En wat een bijzondere knuffel!


Plaats een reactie